Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noclean
Har en V40-98 där innerbelysningen spökar, när man öppnar förardörren så tänds det bara ibland men stänger man o öppnar igen så lyser det, troligen glapp men var sitter brytaren??? har inte kollat så noga men tyckte mig inte se nån vanlig kontakt, på passagerar sidan har denna funktion funkar sen jag köpte bilen
av mattiasg
Kontakterna sitter vid dörramen. Om du står utanför dörren ser du en svart gummipluppi nedre högrahörnet som skyddar själva kontakten. Den är fästad med en skruv så att byta går på 30 sekunder. Det farliga med glappet är att om man låser upp bilen med fjärren, öppnar dörren utan att belysningen tänds och kastar in nycklarna och stänger dörren igen, så låser sig bilen automatiskt efter 2 minuter. Inte roligt om man står och skrapar rutorna och hör låsljudet :(

En ny brytare kostar 215spänn på bilia, men brytaren för alla fyra dörrar är samma så på skroten kanske du kan hitta billigare. För att ha funktionen fungerande på förardörren kan du alltid byta från en av bakdörrarna...
av martin_h
köp en ny istället på volvo , en gammal kontakt kan strula lika mkt snart
har bytt framm på min ska prova se om lite elektronikspray kan lösa bekymmret ..
av kmx
mattiasg skrev:Det farliga med glappet är att om man låser upp bilen med fjärren, öppnar dörren utan att belysningen tänds och kastar in nycklarna och stänger dörren igen, så låser sig bilen automatiskt efter 2 minuter. Inte roligt om man står och skrapar rutorna och hör låsljudet :(
Jag startar alltid bilen och har den på tomgång när jag skrapar rutorna, miljövän som man är :S
Då kan det väl inte autolåsa som du beskriver?
av herbe
nej inte när bilen är startad (tror jag) jag har aldrig varit med om det iallafall och min bil står ofta på utan att jag e i den,
av mattiasg
Nej, den låser bara om den inte registrerat en öppnad dörr inom 2 minuter från det att du låste upp. Funktionen finns för att skydda bilen även om man kommer åt unlock knappen av misstag när man lämnar bilen.

Varför skrapar du rutorna med bilen på tomgång? Om du inte bryr dig om miljön, tänk i alla fall på din hälsa! Det är mycket skit som kommer ut ur avgasröret när motorn är kall. :*O/
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]