Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Falckett
Plötsligt visade sig felet SRS-AIRBAG SERV. OMGÅENDE i meddelandedisplayen.
Någon som har tips på felsökning eller om det går att bota om och se om felet kvarstår. Vill inte riskera att någon kudde löser ut i onödan eller inte löser ut alls om olyckan skulle var framme. Bilen är en V70 T5 -01.
av Falckett
Jag släckte felmeddelandet med hjälp av en Volvomek. Dock visade sig grundfelet vara intermetent och felkoden var otydlig så efter det felet körde jag bilen som vanligt utan felmeddelande. Efter några dagar slocknade plötsligt instrumentbrädan och samma felmeddelande återkom.

Jag stannade då bilen, öppnade dörren och öppnade säkringsluckan till vänster på instrumentbrädan och tog i och ur alla säkringar. Därefter öppnade jag huven och gjorde motsvarande med alla relän i relälådan. Gick sedan in och startade upp bilen och instrumentbrädan fungerade, dock med samma vanliga felmeddelande. Några dagar senare släckte min mek felmeddelandet igen och sedan dess har bilen gått klanderfritt.

Kontentan är att jag löste felet antingen genom att någon säkring eller relä satt löst. Dock måste felmeddelandet släckas proffesionellt.
av Psyko
Om instrumentet slocknar är det troligtvis det som är problemet.
Det är lite beroende på vad du hade/har för felkoder ?
Användarvisningsbild
av CarMan
instrumentgtuppen kan slockna för att det är fel i den, men den kan lika gärna slockan för att CEM stäcker ned can nätet om den märker att ngot är fel i nätet. inget av detta kan du laga genom att ta ur lite säkringar (var bara en tillfällighet)

jag tror att can nätet stängts av, för deta ger felkod i srs systemet & släcker instrumentgruppen. (om du har haft problem med innerbelysning eller fjärrkontroller så tror jag felet ligger i UEM

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]

Efter ha fått ecm och cem synkroniserade s&a[…]

Volvo xc60 2012-

Större chans att få svar om du frå[…]