Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jayhawk
hmm jaa..

Kolla lite på google Earth hur det låg till...hela stället ligger vid en hamn kanske slänger dem bilarna på båten till Göteborg eller nåt liknande, jävligt lång sträcka med båt dock (HMM)
Användarvisningsbild
av Jayhawk
Knasen skrev:En vild gissning är att bilar går med båt till Göteborg, sedan lastbil el. tåg till kunden.
SKulle tro att det är en rätt bra gissning...Volvo i Göteborg ligger ju så gott som vid hamnen...
Låter troligt också eftersom bilen som jag har beställt har varit färdigbyggd sen förra vecka utan att den har blivit utskickad och eftersom jag ska hämta bilen vecka 12 så låter det troligt att det är med båt som den kommer annars borde det inte ta så lång tid..eller? (HMM)
Användarvisningsbild
av Funk
Kan man inte åka till fabriken och hämta bilen när den e klar? Som man kan med Merca (och Vw tror jag)?
Den möjligheten ges bara till vissa internationella kunder tyvärr..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
Jayhawk skrev:
Knasen skrev:En vild gissning är att bilar går med båt till Göteborg, sedan lastbil el. tåg till kunden.
SKulle tro att det är en rätt bra gissning...Volvo i Göteborg ligger ju så gott som vid hamnen...
Låter troligt också eftersom bilen som jag har beställt har varit färdigbyggd sen förra vecka utan att den har blivit utskickad och eftersom jag ska hämta bilen vecka 12 så låter det troligt att det är med båt som den kommer annars borde det inte ta så lång tid..eller? (HMM)
Min bil var färdigbyggd förra veckan och jag ska få den v11 och jag bor i Vännäs utanför Umeå, och det står fortfarande färdigbyggd på sidan. Man får hoppas på att det är en viss eftersläpning på uppdateringen. :(
Enligt adresslapparna på nya bilar på Bilbolaget i Umeå så står det Gothenburg Port och sedan vidare med järrnväg till Stockholm, hur dom kommer upp till Umeå vet jag ej men gissar på järnväg även hit!
Användarvisningsbild
av Jayhawk
Titaniumgrå skrev:
Jayhawk skrev:
Min bil var färdigbyggd förra veckan och jag ska få den v11 och jag bor i Vännäs utanför Umeå, och det står fortfarande färdigbyggd på sidan. Man får hoppas på att det är en viss eftersläpning på uppdateringen. :(
Enligt adresslapparna på nya bilar på Bilbolaget i Umeå så står det Gothenburg Port och sedan vidare med järrnväg till Stockholm, hur dom kommer upp till Umeå vet jag ej men gissar på järnväg även hit!

Låter jävligt konstigt att din bil ska levereras snabbare än min med tankte på att de blev klara förra vecka båda två och att din har jävligt mycket längre sträcka att transporteras ?:-/

Har snacka med personer som har hand om status sidan och enligt dom så uppdateras sidan hela tiden om de har fått ny information mellan 6 - 20 men sen hur lång tid det tar att få informationen är en helt annan sak...så jag räcknar med att hela systemet är ett par dagar efter än vad som egentligen händer i verkligheten....

Dock vad jag inte fattar är varför bilarna bara står utan att något händer...och att det ska ta över 4 veckor att få en färdigbyggd bil....förmodligen är det så att de har väl en båttur till sverige i veckan eller något dylikt...och det då tar satans lång tid med båt plus eventuell lastbil eller tåg transport
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
Jo jag tror inte sverige är den största marknaden direkt så dom skickas väl en gång per vecka. :(
Men känns bra att bilen är byggd iaf, jag jobbar själv på Volvo Lastvagnar och vet att det kan bli förseningar om inte underleverantörerna levererar i tid!
Användarvisningsbild
av Jayhawk
kan hålla med att det känns bra att veta att bilen är klar...själv har jag väntat sen början av December :-O)

Men iaf efter lite hardcore google action....Så hitta jag äntligen lite vettig info..Bilarna transporteras med båt till Göteborg precis som man nästan kunde tro och från Gent har dem avgångar alla dagar utan Måndagar och restiden är på 32 timmar

http://www.dfdstorline.com/Infobridge/Default.asp?si=91

Så det var inte så farligt som man kunde tro med 1 avgång i veckan....

Så med liter tur borde det inte ta så himla lång tid :mrgreen:
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]