Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robban_86
Har startproblem på min V40 T4 -99 (17000km)!

Hade eller har vissa funderingar på om de är startspärren som hoppar i! Var ner på Volvo och dom koda om nycklarna! Bilen funka då, men nu efter några helt fungerade starter är de samma fel igen! Bilen startar ej eller hoppar igång men lägger av direkt igen! Dom gånger bilen startar, händer de inget när man gasar, den bara lägger av igen! Kan hålla på och försöka starta den en 10min och sen startar den helt plötsligt klockrent och kan då starta bilen hela tiden utan problem!

Kan felet va tro?

Bjuder på en bild på bilen! :)
Bild
av Leonides
Kolla så du inte har något tjall med luftmassemätaren. Kompisen hade samma symtom som du beskriver, blien var omöjlig att starta ibland och ibland gick det bra att starat. Han var inne och koda om nycklar, felsökte mm. Men det visa sig att han hade ett glapp/läcka vid luftmassemätaren som gjorde att mätaren fick för mycket luft vid start och där med bröt elektroniken. Detta berodde tydligen på hur mycket motorn vibrera vid start...ja, det var ett ett ganska skumt och ovanligt fel....
av sirkrille
om det skulle vara luftmassemätaren så koppla ur den och pröva. när du tar ur kabeln från den så går den över på ett nödprogram. testa det. på en audi jag hade för ett tag sedan så skrota luftmassemätaren, men den gick ju att starta å så men gick väldigt dålligt. kolla tempgivaren också så den inte är skrot.

Mvh
V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]

V50 1,8l. 2005

Hej! Jag har en liten fråga: Det kommer in[…]