Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
#171714
2,5 T. Bensin endast. Jag har alltså en miljöbov till bil, 222 g/km... Mycket mer än gamla dieseln med partikelfilter. Å andra sidan har jag inte dåligt samvete för jag har flyttat 50 km närmare mitt arbete så totala utsläppen blir iaf mindre. Ursäkta OT kanske...
Användarvisningsbild
av polcirkeln
#172046
Jo, det är märkligt att etanolbilar fått sån positiv särbehandling. Dagens etanol är ingen volymmässig lösning för miljön globalt sett (men det ger trevligare luft i stora städer). T o m världsnaturfondens rapporter i ämnet omnämner att produktionskedjan för etanol som tillverkas med dagens teknik totalt sett ofta är sämre för miljön (ur CO2 perspektiv) än effektiv förbränning av fossila drivmedel . Däremot kan det framöver gå tillverka etanol (eller miljödiesel) med bättre resultat.

Uppladdningsbara elbilar med 5-10 mil aktionsradie och en reservmotor för laddning av batteri är närmare verklig lösning. Mycket lättare producera el på miljövänligt sätt i stora volymer än att i olika ineffektiva processer söka skapa förbränningsdrivmedel. Trist att det inte går att köpa idag - batteritekniken är ju tillräckligt mogen.
Senast redigerad av 1 polcirkeln, redigerad totalt 0 gånger.
av frgusto
#172121
Då har du missförstått WWF.
Den E85 som vi tankar i Sverige idag kommer från sockerrör i Brasilien. Det är en etanol som definitivt är ett bra ekologiskt hållbart val.
Att påstå att det skulle vara bättre att tanka bensin eller diesel är inget annat än ren skär lögn.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
#173612
frgusto skrev:Då har du missförstått WWF.
Jag har nog dessvärre inte missförstått rapporten. Det är ur klimatuppvärmningsperspektiv (vilket initierade etanol-hysterin) inte är "lönsamt" (i stora volymer) ens med E85 framställt av sockerrör. Alternativet är förståss att INTE odla marken alls för etanolproduktion utan ha CO2-bindande växtlighet på motsvarande yta (utan extra gödning) i stället. Problemet är att man får ut så lite etanol per ton sockerrör (och ännu värre med spannmål) så det krävs stora arealer och att produktionen (inkl odling och frakt) frestar på ur CO2 perspektiv. Spannmål behövs dessutom som mat, men inte ens de mindre ineffektiva sockerrörsproduktionen av etanol är lösning på uppvärmningsproblemet.
frgusto skrev: Att påstå att det skulle vara bättre att tanka bensin eller diesel är inget annat än ren skär lögn.
Ur strikt CO2 (uppvärmnings-) synpunkt är det mindre dåligt med fossil Diesel (vid jämförbar motorstyrka) - under överblickbar tid. Etanoldrift ger hög relativ drivmedelsförbrukning som släpper ut mängder av CO2 medan dieseldrift är väsentligen mer effektiv. CO2 ger samma uppvärmningseffekt oavsett hur den framställts. Gäller att inte luras av marknadsförarnas indelning av CO2 som härstammar från fossil resp organisk råvara. Vidare behöver vi få stopp på skövlingen av regnskog. Om vi lyckas med det skulle den "lungan" ge samma effekt som om hela EU bilpark ligger på miljöbilsgränsen i utsläpp till en bråkdel av kostnaden.

Diesel är däremot miljöbov ur massa andra perspektiv (liksom Bensin) och kommer inte räcka för evigt så visst måste vi få bort oljeberoendet. Det gäller nog helt undvika ineffektiva processer bara för att få något att förbränna i sin motor. Det är mycket lättare att på miljömässigt (och speciellt CO2 mässigt) bra sätt i stor skala producera el, vilken kan nyttjas för att driva elbilar (gärna med reservladdningsaggregat som drivs av drivmedel som utvinns ur organiska restprodukter som idag bränns). Tittar man på produktion av hela drivlinan inkl batteri och räknar på miljömässig (och ekonomisk) livscykel, är det uppladdningabara el-bilar vi behöver tills vi hittar på något riktigt omvälvande.
Senast redigerad av 1 polcirkeln, redigerad totalt 0 gånger.
av frgusto
#173889
Hej polcirkeln,
kan du hänvisa till rapporten och de stycken i rapporten varifrån du drar slutsatser?

CO2 är CO2 oavsett bränsle, visst är det så.
Skillnaden mellan fossil CO2 och etanol CO2 är att exempelvis sockerrör konsumerar CO2 när den växer.
Fossil CO2 ingår inte i kretsloppet och tillför därför enbart CO2 till vårt klimat.
På lång sikt är därför etanolen mer hållbar än fossila bränslen.

Regnskogar skövlas inte för att göra plats för sockerrörsodlingar. I Brasilien är det flera hundra mil mellan regnskogarna i norr och sockerrörsplantagerna i söder. Det är tyvärr en felaktig uppfattning att så skulle vara fallet.

Produktion av etanol från spannmål är ineffektiv ja. Men tyvärr är det inte så enkelt att folk i fattiga länder får mer bröd bara för att vi slutar framställa etanol av spannmål. I Europa har vi länge haft ett spannmålsöverskott som nu används och stora arealer har legat i träda pga EU-regler, mark som nu odlas spannmål på. I vissa fattiga länder har bönderna som odlar och säljer spannmål dessutom gynnats av de stigande priserna på världsmarknaden.

Produktionen av fossila bränslen är inte heller särskilt ren, utan frestar även den på ur CO2 perspektiv. Vidare har vi sett många krig och annat elände orsakat av begäret efter oljetillgångar. Produktionen av etanol och andra biobränslen har möjligheter att gynna många fattiga länder, istället för tokrika oljeshejker.

Jämförelsen i förbrukning mellan dieselbil, och bensinbil som även kan köras på etanol, blir inte helt rättvis. Vi har fortfarande inte sett några serieproducerade etanolmotorer. Men när de väl kommer, lär de bli mycket effektiva och även roliga att köra med.
Tillsammans med eldrivna plug-in hybrider, som polcirkeln nämner, går vi en framtida spännande bilpark till mötes, hoppas jag!

Problemet med global uppvärmning har inga enkla lösningar. Jag tror att etanolen på lång sikt kommer ha en given plats bland många andra lösningar.
Men etanolen måste få en chans att utvecklas till en andra generation med effektivare produktion och effektivare motorer.
Användarvisningsbild
av polcirkeln
#174374
frgusto... vi är nog ganska OT redan men...

Rapporterna går att hitta på nätet för de som vill läsa samt en hel del insiktsfulla (och mindre insiktsfulla) kommentarer och analyser.

Kretsloppsaspekten som ger skillnad mellan olika slags CO2 påverkar som du skriver på lång sikt (det tar dock avsevärt längre tid innan organiska basvaror återbetalar sig ur miljöperspektiv än man hoppades). Men om det är bråttom som verkar vara motivet för desperata åtgärder idag trots att de inte är så effektiva (gäller även beakta hur mycket bättre miljö motsvarande ekonomisk insats skulle ge om den gjordes på annat sätt).

Att även olja smutsar ner är redan medräknat i modellerna. Tanken är att få positiv förbättring ur globalt uppvärmningsperspektiv - inte att minska oljeberoendet i allmänhet (även om det i sig är en bra tanke).

All slags etanoltillverkning (även sockerrör) idag är ganska inneffektiv. Det är helt enkelt alldeles för mycket yta (odla råmaterial) som behövs för att få ut erforderlig mängd förbränningsbart drivmedel och därmed kunna utgöra seriöst alternativ till oljeprodukter (respektive el) ur CO2 perspektiv. Det behöver skapas helt ny areal för sådan odling, vilket medför att motsvarande mängd förmåga att binda CO2 försvinner.

Om det går att väsentligen bättra effektivitetet i en etanoloptimerad motor undan drar sig min bedömning (finns säker de som har något klokt att säga i frågan), men komma i närheten av elmotor (inkl batteri) där elen framställs i stor skala torde vara svårt. Energin i biomassa tas tillvara mycket bättre i el- och värmesektorn än i etanolproduktion.

Håller med om att det inte finns någon automatik mellan att låta bli att odla spannmål för etanol och att någon hungrig får äta sig mätt. Men med globala marknadskrafter som verkar över tiden torde det på något sätt utgöra problem att etanolodling för förbrukning av en genomsnittlig europeisk bil skulle kunna ge tillräckligt med mat för upp mot 7 människor.

Om vi bortser från CO2 frågan ett tag, skalar ner frågeställningen till Sverige och försöker ersätta bensinen för våra bilar behöver enligt beräkningar i storleksordning 6,3 miljoner hektar åkermark avsättas för det (om vi inte odlar ekologiskt). Idag odlas ca 2,7 miljoner hektar (siffror tydligen lite osäkra p g a EU bidrag). Vi har som mest i Sverige odlat ca 3,7 miljoner hektar, så det räcker inte på långa vägar att bara återgå till hur det var förr (när man dessutom accepterade mycket sämre åkermark och avkastning).

Håller med om att det behövs utveckling och därför är det bra att etanol (och andra motsvarande alternativ) används i viss skala (då man inte måste röja regnskog för att odla). Och något måste man ju ha att driva generatorn för att ladda el-bilen med när batteriet tar slut och sladden inte räcker till närmaste eluttag.
Senast redigerad av 1 polcirkeln, redigerad totalt 0 gånger.
av frgusto
#174682
Polcirkeln, du skriver precis som om du vet allt och att det du säger är den absoluta sanningen... :wink:

Vad jag vill komma till i slutändan är att den som köper en Volvo flexifuel, tex 2.5FT, och tankar den med E85 visst gör ett bra miljöval.
Den E85 vi tankar i Sverige kommer från sockerrör från Brasilien. (Den svenska och europeiska etanolen används för låginblandning i bensin.)

Etanol tillverkad av sockerrör alltså. Att etanol från sockerrör inte skulle vara effektiv ur CO2 perspektiv har jag aldrig hört förut. Bara tvärtom.
Det finns bla en ny rapport av två forskare: Jonas Åkerman, KTH och Max Åhman, LTH. Rapporten heter:
"Förnybara drivmedels roll för att minska transportsektorns klimatpåverkan"

I rapporten kan man läsa:
Dagens produktion av biodiesel och etanol från vete/majs är inte långsiktigt hållbar, varken ekonomiskt eller miljömässigt. Etanol från sockerrör har däremot en potential att även i framtiden spela en viss roll i den globala energiförsörjningen, eftersom den är förhållandevis yteffektiv.
Hela rapporten finns här:
http://www.riksdagen.se/upload/dokument ... vmedel.pdf

Just så, det är inte den slutliga lösningen, men pekar i rätt riktning.
Den som vill göra en insats för miljön idag och en insats för framtida teknikutveckling, kör etanolbil och tankar etanol.
#175045
Har beställt en V70 2.5FT Summum, Oyster Grå Metallic. Kunde dock inte få de 17" fälgar som ingår i Summum från fabrik. Skälet för detta är att bilen måste uppfylla miljöbilskravets bränsleförbrukningskrav på 9.2 l/100km. Det gör den enbart med 205/60 R16 däck. Större däck medför att bilen inte uppfyller miljöbilskraven.
Större däck kan eftermonteras men ej monteras från fabrik, men då är den ju plötsligt enligt lagen ingen miljöbil. Undra hur många som eftermonterar 17" och uppåt? För mig känns det lite klent med 16" på en så fin bil...
av bilgalen
#175092
9.2 l/100km är ju dessutom Bensinbränsleförbrukning som Volvo anger. Undrar vad den då drar med etanol?
OM RYSSEN KOMMER

Här var det ju isåfall frågan om […]

Vet du när senaste broms-skivor/beläg[…]

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]