Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
har ett problem med att bara framdörrarna låses upp och när jag startar går inte tankmätaren men efter ett tag kommer tankmätaren igång och när jag stänger av för att kolla låset så går allt ok...detta är ett intermittent fel och kommer bara ibland...innan slog den ut hastighetsmätaren samt allt elektriskt men det har inte varit ngt problem på ett tag...srs airbag lyser dock och kommer inte att släckas förrän bilia gör detta..

ser ochså att bränsleförbr.är konstig, när man drar igång så visar den alltid 9,99(det högsta)men sedan går den ner som den skall...men när jag släpper gasen går den ner till ett viss värde för att sedan gå upp och det skall den inte göra..är detta ett slags ihophängande fel??

vad kan man göra??

bilia hittar inget eftersom symptomen kommer bara ibland, och det är rätt irreterande....ngt hänger sig men vad???

tacksam för alla slags behandlingar ang.detta och hoppas på mkt hjälp..ps bilen skall in för detta i oktober til bilia´s elektriska

volvo s80 t6 -1999...bilen går kanon annars ds.
Användarvisningsbild
av CarMan
s80 skrev:har ett problem med att bara framdörrarna låses upp och när jag startar går inte tankmätaren men efter ett tag kommer tankmätaren igång och när jag stänger av för att kolla låset så går allt ok...detta är ett intermittent fel och kommer bara ibland...innan slog den ut hastighetsmätaren samt allt elektriskt men det har inte varit ngt problem på ett tag...srs airbag lyser dock och kommer inte att släckas förrän bilia gör detta..

ser ochså att bränsleförbr.är konstig, när man drar igång så visar den alltid 9,99(det högsta)men sedan går den ner som den skall...men när jag släpper gasen går den ner till ett viss värde för att sedan gå upp och det skall den inte göra..är detta ett slags ihophängande fel??

vad kan man göra??

bilia hittar inget eftersom symptomen kommer bara ibland, och det är rätt irreterande....ngt hänger sig men vad???

tacksam för alla slags behandlingar ang.detta och hoppas på mkt hjälp..ps bilen skall in för detta i oktober til bilia´s elektriska

volvo s80 t6 -1999...bilen går kanon annars ds.
vi behöver mer inputt.
sätter den inge felkoder eller säter den felkoder & vilka i sånna fall.
har du senaste mjukvarorna i bilen?
Användarvisningsbild
av s80
den sätter fullt med felkoder via datan på bilia, i teckenfönstret kommer det bara upp srs airbag service omg.

ibland får jag upp en orange triangel...stanna säkert och starta om, när man gör detta så dör hela instrumenteringen ibland...när man även startar om lyser endast en lampa....lambdalampan om jag inte minns fel....felkoderna fick jag inte reda på av bilia, de nollställde endast

glömde även att säga att navigatorn går men går ej att trycka på knappsatsen den hänger sig även där
Användarvisningsbild
av CarMan
s80 skrev:den sätter fullt med felkoder via datan på bilia, i teckenfönstret kommer det bara upp srs airbag service omg.

ibland får jag upp en orange triangel...stanna säkert och starta om, när man gör detta så dör hela instrumenteringen ibland...när man även startar om lyser endast en lampa....lambdalampan om jag inte minns fel....felkoderna fick jag inte reda på av bilia, de nollställde endast

glömde även att säga att navigatorn går men går ej att trycka på knappsatsen den hänger sig även där
det som du ser är ett följdfel, datorn gör buss off, han stänger ner can nätet.
kan garantera dig at vi inte löser felet utan bil.
Användarvisningsbild
av s80
varför stänger han av nätet??

är det styrenhetsfel eller kortis i ngt kablage??

är det ngn som haft likadana problem??

bilen strular dock inte lika mkt nu..,.verkar vara glapp ngnstans
Användarvisningsbild
av CarMan
s80 skrev:varför stänger han av nätet??

är det styrenhetsfel eller kortis i ngt kablage??

är det ngn som haft likadana problem??

bilen strular dock inte lika mkt nu..,.verkar vara glapp ngnstans
kan vara styrenhet eller i kabel.
han stänger av nätet för att skydda nätet, neä han märker att det är kortis
Användarvisningsbild
av Malcolm x
Testa byta batteri.
Användarvisningsbild
av CarMan
många trådar i just detta forum som man tipsar om att byta batteri. Jag har personligen aldrig råkat ut för att det är felkällan vid fel på bilen.

men o andra sidan så kan ju jag altid läsa felkoder & se i vilket system felet verkar ligga & om batteriet är dåligt kan jag ju alltid mäta det.
mycket ovanligt ialla fall att bateriet orsakar störningar som slår ut cannätet
av nevyn
Det är inte ovanligt att dåligt batteri får larm och liknande att bli oanvändbara... Så i teorin borde det även gälla för CAN-nätet, i praktiken har jag dock ingen aning om hur det ligger till.. :P
Användarvisningsbild
av greeeken
Det ÄR vanligt.
Har råkat ut det på en massa bilar av märket s60 o s80.
Det räcker som Carman säger att batteriet är liiiite dåligt så får du all världens felmeddelanden.
Då systemet kräver den ström den kräver så blir det fel när den får förlite eller för mkt.
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]