Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattdahl
Hade tidigare en V40 2.0T 2001, som nu min fru har fått ta över.

Ända sedan jag köpte den för cirka tre år sedan har jag haft problem med bromsarna. Den har varit in på garantireparation ett 10-tal gånger där de ha bytt bromsskivor ett antal gånger runt om, samt även bromsbeläggen. De har smörjt upp bromsok och kontrollerat det som går att kontrollera.

Efter att garantin gått ut så bestämde jag mig för att köpa "icke original"-skivor fram och sedan dess har bromsskivorna fram hållt. (Det har tidigare blivit vibrationer i ratten vid inbromsning)

Nu har frugan pulseringar i hela bilen när hon bromsar igen, så nu tänkte jag byta även bromsskivorna bak till "icke original". Det är också ett skrapande ljud vid bromsning, så det är säkert beläggningar på dem.

Men ett problem till finns. Vid ett flertal tillfällen har vi i stort sett förlorat bromsverkan på bilen. Det har varit riktigt slaskiga/fuktiga dagar och det har varit den första inbromsningen efter att man startat bilen. Bromspedalen har varit stenhård och man har fått trampat väldigt hårt och ändå inte haft någon bromsverkan. En gång var det halt på stället och ABS:en gick in och pulserade, men ändå kändes det inte som att man hade några bromsar.

Likaså upplever vi just nu att det är väldigt dålig bromsverkan, rent allmänt. Jämför man med frugans gamla R19 så har den mycket bättre bromsar. Likaså V50:n, men den är ju helt ny.

Frågan är om det kan vara något mer fel, typ med huvudcylindern eller något. Kanske något elektroniskt? Någon som har någon idé som jag kan styra in verkstan på att felsöka?
av mattdahl
Manuell
av sirkrille
kolla så inte slangen till bromscylindern är skrot. då är den riktigt hårt på bromsen. annars är den nog trasig. dåligt med bromsvätska? luftat systemet runt om? tar ojämt och dåligt om det är luft i systemet. gör hårda inbromsningar? kan göra bromsskivan vinn å sne och äter bromsbelägg! göra noga rent vid byte av klossarna, skrapa med kniv bort rost och skit, på med kopparpasta. kolla glidpinnarnam smörj dem noga.

mvh
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]