Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fribbe_740
#174689
hej på er!
jag håller på med en 240, och har monterat brytartändning och förgasare på en b230f. Bilen gick igång igårkväll, men hade såklart inte helt bra tändinställning. inställningen fick jag att bli hyffsad igår. Idag när jag tänkte fininställa tändningen, så börjar jag med att dra igång den så att den skulle bli lite varm. den gick ett tag, sen dog den. om detta beror på att felet uppkom då eller pga misständning vet jag itne. för att få igång den så har jag kört en del på startbooster då batteriet är kasst.
Jag misstänkte först tändspolen, så den är nu bytt. tändspo0len får ström. strömmen till tändspolen är dragen från startmotorn, sen från tändspolen till fördelaren. det uppkommer gnista vid brytaren när man kör på startmotorn och vickar med fingret på brytaren. har testat att hålla ett tändstift mot jord, och har fått gnista några enstaka gånger, men gnistan kommer itne varje gång den ska, utan bara någon enstaka gång. alla kontakter till tänspole, startmotor mm. är kontrollerat. Vad kan vara felet? tacksam för hjälp
mvh fribbe
Användarvisningsbild
av Sparkz
#174750
Du har ström till spolen när du sätter på tändningen? Ström från 16 på startmotorn är rätt, men du ska ha ström från tändningslåset via förkopplingsmotståndet med.

En liten gnista på brytaren är normalt när man kör på starten, men är den större är det dags att byta kondensator.

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]