Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
hooba skrev:
grammse skrev:menar du lossa stora "plast"muttern? som håller pumpen
Precis :)
Du får tillverka dej ett verktyg som passar där över. ELLER riskera att knacka loss den med en trubbig mejsel och hammare..
Verktyget är inte svårt att tillverka. Det är i princip en bygel bara som är försedd med ett handtag så den går att vrida..
Nu har jag fått bild på hur specialverktyget ser ut:
Bild

Det kostar hos Bilia över 600 kr!

Jag kommer tyvärr inte till med oljefilteravdragare, och en tång med Ø på över 10 cm är inte direkt standard...

Det blir förmodligen mejsel och hammare :-/
av *pettson*
hooba skrev:Nu har jag fått bild på hur specialverktyget ser ut:
Bild

Det kostar hos Bilia över 600 kr!

Jag kommer tyvärr inte till med oljefilteravdragare, och en tång med Ø på över 10 cm är inte direkt standard...

Det blir förmodligen mejsel och hammare :-/
En plattjärnsbit... två bockar på den.. Två jack med rondellen.. Avsluta med att svetsa fast en gammal liten förlängare.. Voila..
av *pettson*
grammse skrev:innan du börjar bygga :lol: så testa knacka på ena "klacken " med dorn eller mejsel. det brukar lossa då :roll:
Problemet är aldrig att lossa dessa.. Problemet är att dra åt efter sej så att det inte läcker där sen. Det är nämligen inget ovanligt att det läcker på grund av just felaktig åtdragning. Glöm inte att smörja in tätningen med siliconfett.
*pettson* skrev:
Problemet är aldrig att lossa dessa..
vill ej tjaffsa med dig men det är ju just det som tråden handlar om :wink: Bra tips hur man monterar igen, jag lyckas ganska bra lura av dig dina knep med mina dumma inlägg :D
Service Peugeot 107 2007

I går var jag och pressade ur det gamla lagr[…]

Idag har jag bokat tid för service. Classic s[…]

XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]