- sön 17 feb 2008, 18:14
#173795
Lastfjäddringar är de något man skulle behöva sätta ditt själv? och vad skulle de kosta på 850 serien? och en sak till vad är de som skulle kunna krongliga på 855, finns de några alvarliga fel på dom bilarna eller är de bara småfel som på alla andra bilar?
*pettson* skrev:johnny_h skrev:Vi har kommit fram till att vi kommer bara att dra ca:1200kg, men hela grejen var att släppet är reggat på 1500kg, så villken är BÄST? 855-945?Bilarna är ungefär jämförbara om dom är i skapligt skick. DOCK är den 5 cylindriga motorn en helt annan maskin än den gamla 230 motorn som har sina anor från en B4B från 50 talet. Så min åsikt är lätt 855:an. Sant är att man mister tryck över drivhjulen , men jag antar att bilen inte alltid ska ha 1500 kilo bakom sej utan även köras utan släp, då har du alla fördelarna som framhjulsdriften kan ge dej istället. Dom flesta som klagar livet ur sej på 850s och 70 seriens bilar har noll koll egentligen på fordonet ifråga (sin bil).
En bil som är slut i bakvagnsupphängningen är såklart sämre än en som inte är det. En 945 har i 99% av fallen lastfjädrar på eftersom man monterar det första gången bilen är i behov av fjädrar. Medans av nån anledning monterar man INTE det på en 855.. Hur många har kikat om tvärarmsbussningarna är okej i en 850? 70? eller för den delen hur många har kollat hjulinställningen på bilen (850 serien har ställbar TOE bak och TOE ändras med belastingen bak, det sker inte på en 940)
Så en 855 som är frisk i bakvagnsbussningarna och som fått lastfjädrar samt har bra stötdämpare är jämförbar med en 940 i alla väder. Och som gramse sa. En diesel om du ska dra släp, ELLER faktiskt 144hk modellen (SE) då den motorns vridmoments topp är EXAKT perfekt för att dra just släp. Den är inte nån racerbil men duger utmärkt som dragbil. Turbon eller GLT är kassa som dragbilar då GLTs vridmoment ligger för högt i varvtal och turbons vara/ inte vara är kasst att dra med om man inte gillar att endast vara snabbast i backarna..
Lastfjäddringar är de något man skulle behöva sätta ditt själv? och vad skulle de kosta på 850 serien? och en sak till vad är de som skulle kunna krongliga på 855, finns de några alvarliga fel på dom bilarna eller är de bara småfel som på alla andra bilar?