Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av johnny_h
#173795
*pettson* skrev:
johnny_h skrev:Vi har kommit fram till att vi kommer bara att dra ca:1200kg, men hela grejen var att släppet är reggat på 1500kg, så villken är BÄST? 855-945?
Bilarna är ungefär jämförbara om dom är i skapligt skick. DOCK är den 5 cylindriga motorn en helt annan maskin än den gamla 230 motorn som har sina anor från en B4B från 50 talet. Så min åsikt är lätt 855:an. Sant är att man mister tryck över drivhjulen , men jag antar att bilen inte alltid ska ha 1500 kilo bakom sej utan även köras utan släp, då har du alla fördelarna som framhjulsdriften kan ge dej istället. Dom flesta som klagar livet ur sej på 850s och 70 seriens bilar har noll koll egentligen på fordonet ifråga (sin bil).
En bil som är slut i bakvagnsupphängningen är såklart sämre än en som inte är det. En 945 har i 99% av fallen lastfjädrar på eftersom man monterar det första gången bilen är i behov av fjädrar. Medans av nån anledning monterar man INTE det på en 855.. Hur många har kikat om tvärarmsbussningarna är okej i en 850? 70? eller för den delen hur många har kollat hjulinställningen på bilen (850 serien har ställbar TOE bak och TOE ändras med belastingen bak, det sker inte på en 940)
Så en 855 som är frisk i bakvagnsbussningarna och som fått lastfjädrar samt har bra stötdämpare är jämförbar med en 940 i alla väder. Och som gramse sa. En diesel om du ska dra släp, ELLER faktiskt 144hk modellen (SE) då den motorns vridmoments topp är EXAKT perfekt för att dra just släp. Den är inte nån racerbil men duger utmärkt som dragbil. Turbon eller GLT är kassa som dragbilar då GLTs vridmoment ligger för högt i varvtal och turbons vara/ inte vara är kasst att dra med om man inte gillar att endast vara snabbast i backarna..

Lastfjäddringar är de något man skulle behöva sätta ditt själv? och vad skulle de kosta på 850 serien? och en sak till vad är de som skulle kunna krongliga på 855, finns de några alvarliga fel på dom bilarna eller är de bara småfel som på alla andra bilar?
Användarvisningsbild
av Claes74
#173796
ja just de turbomotorn i awd har vridmomentstopp på 1800 varv om jag inte missminner mig, borde ju passa ypperligt för släpdragning.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#173807
Nu var ju budgeten 20 000kr så 850 turbo awd är bara att glömma.......
En diesel i den prisklassen skulle jag aldrig våga köpa. :lol:
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
#173835
Kan bara säga att jag har en V70G (jämförbar med 850 mao) samt en 945 och det går bara inte att dra upp båten ur vattnet med V70an, det bara spinner. Inga probs med 945an däremot. Likaså på vintern är det inte kul att dra tungt med V70an. Har man begränsad budget är det dessutom i allmänhet mycket billigare att reparera en 945 än en 850/V70. Dessutom har jag en känsla av att kvalitén på 945 är högre än på 850/V70 m fl senare modeller. Min lokala Volvoverkstad har t ex bytt sammanlagt ett (!) hjullager på alla 7/940 de servat genom åren, det kan jämföras med alla 850/V70 som får byta redan innan de är uppe i 10 000 mil totalt. Å andra sidan är väghållning, ljudnivå, i viss mån även komfort och säkerhet överlägsen på 850. Du får väl fundera på vad du prioriterar mest.
av *pettson*
#173851
johnny_h skrev:
*pettson* skrev:
johnny_h skrev:Vi har kommit fram till att vi kommer bara att dra ca:1200kg, men hela grejen var att släppet är reggat på 1500kg, så villken är BÄST? 855-945?
Bilarna är ungefär jämförbara om dom är i skapligt skick. DOCK är den 5 cylindriga motorn en helt annan maskin än den gamla 230 motorn som har sina anor från en B4B från 50 talet. Så min åsikt är lätt 855:an. Sant är att man mister tryck över drivhjulen , men jag antar att bilen inte alltid ska ha 1500 kilo bakom sej utan även köras utan släp, då har du alla fördelarna som framhjulsdriften kan ge dej istället. Dom flesta som klagar livet ur sej på 850s och 70 seriens bilar har noll koll egentligen på fordonet ifråga (sin bil).
En bil som är slut i bakvagnsupphängningen är såklart sämre än en som inte är det. En 945 har i 99% av fallen lastfjädrar på eftersom man monterar det första gången bilen är i behov av fjädrar. Medans av nån anledning monterar man INTE det på en 855.. Hur många har kikat om tvärarmsbussningarna är okej i en 850? 70? eller för den delen hur många har kollat hjulinställningen på bilen (850 serien har ställbar TOE bak och TOE ändras med belastingen bak, det sker inte på en 940)
Så en 855 som är frisk i bakvagnsbussningarna och som fått lastfjädrar samt har bra stötdämpare är jämförbar med en 940 i alla väder. Och som gramse sa. En diesel om du ska dra släp, ELLER faktiskt 144hk modellen (SE) då den motorns vridmoments topp är EXAKT perfekt för att dra just släp. Den är inte nån racerbil men duger utmärkt som dragbil. Turbon eller GLT är kassa som dragbilar då GLTs vridmoment ligger för högt i varvtal och turbons vara/ inte vara är kasst att dra med om man inte gillar att endast vara snabbast i backarna..

Lastfjäddringar är de något man skulle behöva sätta ditt själv? och vad skulle de kosta på 850 serien? och en sak till vad är de som skulle kunna krongliga på 855, finns de några alvarliga fel på dom bilarna eller är de bara småfel som på alla andra bilar?
lastfjädringen består egentligen av två vanliga förstärkta så kallade husvagnsfjädrar. Ska ta och ta reda på vart du kan köpa dom billigast. Återkommer snarast i ärendet..
Vad gäller krångliga fel eller antalet fel på 850 serien kontra 940 så är inte en 850 ett dugg mera avancerad eller dyrare att jobba med, eller att den har mera fel. Däremot vill GÄRNA märkesverkstaden tuta i alla att en 850 är en mycket komplicerad maskin som kräver tusentals specialverktyg till. Glöm inte att bilmodellens sista årsmodell var 1997.. alltså 11 år gammal idag. Den är inte att jämföra med en årsmodell 2004 eller 2005 i sina datasystem. Däremot maskinmässigt.. för där har inte hänt nåt sådär haksläppande sedan 1992 fram tills idag, trots att återigen verkstäderna försöker skrika om att allt är *nytt* under kåporna..
Fel som kan finnas är att bränslerelet ger upp som på alla 240,740, 940 som är behäftade med samma sjuka då ingen orkar berätta för underleverantören att han kan satsa en krona till på riktigt tenn istället.
Packbox mellan motor och låda kan börja läcka, men köper man en långmilare är den troligen redan bytt. En utbytt box läcker mycket sällan igen.
Vevhusventilationen kan behöva ses över precis som på alla andra volvomodeller men skillnaden är att vitblockaren skjuter packboxarna i värsta fall och den gamla 940:n läcker olja från ventilkåpslocket istället.
Reservdelspriser då.. tja köpta på rätt ställe är 850 serien riktigt billig att handla till..
Mekonomen sotnings sats ca 1700kronor inkl topp packning.
Sten parner motor tar 635kronor för sotnings satsen till ena modellen och 650 till andra..
Topplocksbultar komplett sats ca 460kronor för en sats till motorn.. vevlager ligger på 350kronor och ramlager ligger på 960 kronor.. naturligtvis till en hel motor. Volvo tar 535kronor per lagersats/vevstake..
så alla delar beror på VART man handlar dom.
Maskinellt.. hmm tja min turbo gav jag upp vid 41000 mil och pensionerade den och byggde ny motor.. bilen rullar ju ännu. :-)-)
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Fluffen
#173854
Bildelsspecialisten, autoexperten och mekonomen säljer förstärkta fjädrar till 850.
Kostar runt 600kr hos alla tre.
Användarvisningsbild
av Nexus
#174015
vafförärdetpådetteviset skrev:Kan bara säga att jag har en V70G (jämförbar med 850 mao) samt en 945 och det går bara inte att dra upp båten ur vattnet med V70an, det bara spinner. Inga probs med 945an däremot. Likaså på vintern är det inte kul att dra tungt med V70an. Har man begränsad budget är det dessutom i allmänhet mycket billigare att reparera en 945 än en 850/V70. Dessutom har jag en känsla av att kvalitén på 945 är högre än på 850/V70 m fl senare modeller. Min lokala Volvoverkstad har t ex bytt sammanlagt ett (!) hjullager på alla 7/940 de servat genom åren, det kan jämföras med alla 850/V70 som får byta redan innan de är uppe i 10 000 mil totalt. Å andra sidan är väghållning, ljudnivå, i viss mån även komfort och säkerhet överlägsen på 850. Du får väl fundera på vad du prioriterar mest.
Min V70 har rullat 14000 mil utan minsat problem med hjullager. Högre kvalitet på 945? Ja ;-// de har ju sina fel och brister oxå. Jag drar upp min båt ett antal gånger på sommaren från trålling rampen och den är bra brant och med plattor som underlag så är det ganska halt men jag har lyckats kommit upp varje gång :D
Användarvisningsbild
av Nexus
#174096
Fluffen skrev:Beror ju lite på storleken på båten också. :lol:
Jag har en HT båt Jofa winth 4,85. större båt drar man ju inte upp via trollingsrampen och då inte med personbil. Skulle vilja se din 945 med en Atlant-ångare bakom :lol:
Användarvisningsbild
av Fluffen
#174097
Jag har inget drag på min 945:a så det går nog tyvärr inte. :lol: :wink:
Dessutom så skulle ju trådskaparen dra hästsläp inte ta upp båtar. :wink:
Jag kan inget om båtar så ni behöver ju inte bli arga på mig, jag kan ju inte hålla koll på vad alla har för båtar på forumet. :cry:
Senast redigerad av 3 Fluffen, redigerad totalt 0 gång.

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]