Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne3
Är i start groparna för bilbyte Och är sugen på en V70II 2,4D 163 hp ,Vad har ni för förbrukning på era ? är faktiskt mer intreserad av en automat men tycker att jag läser att nya lådan inte verkar va något vidare ekonomisk stämmer det ???
av klabban
Har en manuell 2,4D och har snittat 0,74 under de första 900 milen. Då har dieselvärmaren gått en hel del. 60% motorväg, 20% landsväg, 20% stad cirka. Inga problem att ligga runt 0,6 blandat på långfärd. Hoppas dock att medelförbrukningen sjunker nu mot sommaren då den också gått in sig ordentligt.
av mh00811
Har också en 2,4D manuell och jag har snittat 0,75 blandad körning och då har dieselvärmaren gått en del då jag bor i norrland, lite kuriosa är att samma typ av körning så låg jag med min A6 2,4 (bensin) på 1,05.
Jag har kört på 0,55 landsväg med vinterdäck och på barmark men då låg jag inte över 100 km/h så den går att snålköra om man vill.

Automaten vill nog ha minst en halv dl mer per mil (+0,05)
av MartinB
Har kört c:a 300mil hittils med manuell låda. Förbrukningen låg i början på 0,75, men har ni gått ned till 0,71. Dock är detta Skånekörning så dieselvärmaren har bara använts en gång (utom då den vid något tillfälle gått igång automatiskt). Mer mil, mer värme och sommardäck så får man se vad förbrukningen landar på.
Användarvisningsbild
av Fraz
Hos oss rullar en 2,4D manuell.
Ligger och snittar 0,65 - 0,7 vid dom olika tankningarna. Bilen har nu rullat ca 420mil.

Var också sugen på en automat men blev starkt avrådd! Man kan säga att den lådan är SKIT!..
Svärfars automatare höll 4000mil. Den nya lådan han fick höll 500mil.
Automatlådan är inte en volvo låda utan kommer från Ford = skit

Ta mitt råd som jag fick av dom som ritar och konstruerar dessa bilar, köp en manuell med volvos låda
Senast redigerad av 1 Fraz, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fraz skrev:Var också sugen på en automat men blev starkt avrådd! Man kan säga att den lådan är SKIT!..
Svärfars automatare höll 4000mil. Den nya lådan han fick höll 500mil.
Automatlådan är inte en volvo låda utan kommer från Fård = skit

Ta mitt råd som jag fick av dom som ritar och konstruerar dessa bilar, köp en manuell med volvos låda
Jag vet en som har kört 17500mil med sin XC70 D5 Taxi. Lådan är fortfarande i toppskick!

Sen hade vi det där med okunskapen......automatlådorna kommer INTE från Ford!
av Steff 99
Fraz skrev:varför står det ford på dom då?
Det finns nästan inga biltillverkare som gör sina egna automatlådor de köps från två tre stora tillverkare av just aut.lådor.

Risken är att om du köper en Volvo eller en Opel så kan det vara samma fabrikat av Låda, lika med bromsar, generatorer och AC pumpar m.m.

Ca 40% av en bil tillverkar man själv resten köps av underleverantörer
Användarvisningsbild
av Janne3
XC90_Executive ?? Har han kört 17500 mil med en xc 70II ???? Vad jag fattat är de ju ny låda från och med v70II eller har jag fel... då måste han ju ligga på ca 50 000 mil om året och de låter mycket även för en taxi

Minns jag inte fel så matar den givaren end[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]