Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Pappa som är elektriker sen mer än 25år har mätt upp ABS hydraulaggregatet och alla spolar verkar hela, sen så har vi bytt styrenhet och det blev ingen skillnad. vad ska jag göra nu för att hitta felet? kan det vara fel på aggregatet ändå fast man har mätt upp det? enl bilfirman jag lämnade den till för en felkontroll så var det en magnetventil som inte fick spänning. vad är det jag ska byta för att felet ska försvinna?

Snälla hjälp mig....

Väldigt tacksam för svar, mvh/Nicklas
av *pettson*
vrålvolvon skrev:Hej!

Pappa som är elektriker sen mer än 25år har mätt upp ABS hydraulaggregatet och alla spolar verkar hela, sen så har vi bytt styrenhet och det blev ingen skillnad. vad ska jag göra nu för att hitta felet? kan det vara fel på aggregatet ändå fast man har mätt upp det? enl bilfirman jag lämnade den till för en felkontroll så var det en magnetventil som inte fick spänning. vad är det jag ska byta för att felet ska försvinna?

Snälla hjälp mig....

sorgligt att ni inte kikat på felkoden och liksom felsökt det som det klagas på?. Ingen spole måste vara trasig för att spänningen ska saknas dit. Kika på felkoden och berätta vilken det är så kan vi kanske hjälpa till? Det är så att det är inte ovanligt att tappa bort spänningen, det beror på att en olyckligt utförd skarv finns i kabelmattan. Åtgärden är att helt enkelt dra en ny kabel förbi den dåliga skarven. MEN gör nu inte det först.. utan läs av felkoden/koderna och återkom.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
*pettson* skrev:

Snälla hjälp mig....

sorgligt att ni inte kikat på felkoden och liksom felsökt det som det klagas på?. Ingen spole måste vara trasig för att spänningen ska saknas dit. Kika på felkoden och berätta vilken det är så kan vi kanske hjälpa till? Det är så att det är inte ovanligt att tappa bort spänningen, det beror på att en olyckligt utförd skarv finns i kabelmattan. Åtgärden är att helt enkelt dra en ny kabel förbi den dåliga skarven. MEN gör nu inte det först.. utan läs av felkoden/koderna och återkom.
Om du läser längre upp i den här tråden så kan du se felkoderna, det är spänning till alla spolar och om den inte får spänning och det som ger spänning till den är helt så borde ju spolen vara trasig om den inte får spänning för så fort jag vrider om nyckeln borde den få spänning.

Kan någon kunnig hjälpa mig

och ps. läs i tråden innan ni svarar.

Väldigt tacksam för svar/Nicklas.
av *pettson*
vrålvolvon skrev:
*pettson* skrev:

Snälla hjälp mig....

Om du läser längre upp i den här tråden så kan du se felkoderna, det är spänning till alla spolar och om den inte får spänning och det som ger spänning till den är helt så borde ju spolen vara trasig om den inte får spänning för så fort jag vrider om nyckeln borde den få spänning.

Kan någon kunnig hjälpa mig

och ps. läs i tråden innan ni svarar.

Väldigt tacksam för svar/Nicklas.
Bockar och bugar för det trevliga svaret. Jag kommer nu INTE att lägga mej i denna tråd mera. Det finns dom som vill ha hjälp istället som jag kan ägna min tid åt. :-)-)
Användarvisningsbild
av Sparkz
"så borde ju spolen vara trasig om den inte får spänning"
Eehh... Som typ: Lampan lyser inte. Vi mäter i lamphållaren, där finns ingen spänning. Hjälper det att byta lampa då?

Kolla relät som sitter intill styrenheten.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Sparkz skrev:"så borde ju spolen vara trasig om den inte får spänning"
Eehh... Som typ: Lampan lyser inte. Vi mäter i lamphållaren, där finns ingen spänning. Hjälper det att byta lampa då?

Kolla relät som sitter intill styrenheten.
jo men är det inte styrenheten som ger spänning till spolen då? som det du beskriver med lampan om det inte är spänning i lamphållaren, är det ju det som ger den spänning som är trasig lr hur? det hjälper ju då inte att byta lampa lr lamphållare och då borde det ju inte räcka att byta spole häller? :???:

jag ska kolla upp reläet det var en bra idé, men enl felsökningen så var reläet intakt :???:

MVH/Nicklas :wink:
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej igen!

Nu har jag gjort allt i min väg känns det som, jag har bytt hydraulaggregatet och styrenheten och det är forfarande samma problem. Men idag när jag var ute och körde så bromsade jag tvärt så att abs bromsarna skulle få arbeta lite och då tändes lampan precis i bromsögonblicket och nästan direkt efter så slocknade den. Vad kan jag ha för problem med mina abs bromsar?

Snälla hjälp mig med detta

Tacksam för svar, mvh/Nicklas
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Hej!

Läste av och raderade felkoder förra helgen och nu är alla koder utom en borta och det är vid väster framhjul den varnar. jag tog bort däcket och fick se att pulshjulet var sprucket.
så min fråga till er är: ska man byta drivknuten också när man liks lämnar in den för byte av pulshjulet? lr hur brukar man göra, det är inget fel på drivknuten bara hört att man kan köpa en sats på bilboaget där det ingår drivknut och pulshjul...

och följer det med lim till pulshjulet när man köper det på bilbolaget?

Tacksam för svar/Nicklas.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Classic som Volvo erbjuder för 2995:- &aum[…]

Tyvärr hittar jag ingen svensk sida som s&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för […]

Smart energifördelning hybrid