- fre 08 feb 2008, 22:49
Hejsan!
Är 18år
och är inte klar med körkortet, (född 89) men tänkte ta ett 10paket o sen pröva o köra upp om det känns bra efter 10lektioner(övningskör väldigt mycket)
Just nu kör jag morsans/farsans bilar
Farsans S70 GLT 99a Automat (mest för skojjs skull+när brorsan vägrar åka i morsans bil)
Morsans Ford Fiesta 93a(vill inte höra klagomål, inte min bil jag bara kör den)
Egentligen behöver jag ingen extrem utrustning utöver detta
Dragkrok(helst inte avtagbar, avgörande för köp)
Motor/kupevärmaruttag (avgörande för köp)
Värme i framstolar ( Inte avgörande för köp men relativt behövt)
Centrallås/larm (ej nödvändigt men plus i kanten)
Cd-stereo och möjlighet att köpa vettiga högtalare o sätta in som inte kostar tiotusentalskronor(det går väll i dom flesta bilar?)
ABS ( För/nackdelar med/utan? ej avgörande)
AC/ECC (Inte nödvändigt men ett plus i kanten)
Elhissar ( plus i kanten, ej nödvändigt)
Ja sen är ju frågan vad mer som finns för utrustning, vad som är bra o inte bra och om man ska ha kombi eller sedan?
Det blir nog ingen x60 modell, då jag läst att dom dricker mera bränsle samt troligen har sämre motor
Detta skall då bli min första bil, tanken är väll att min mor ska ha denna till/från jobbet 5dar/vecka o jag låna den på helgerna
Har kikat lite på 850/855, men dels stiger priset lite till samt att jag tror 7/900 serien är mer driftsäker samt billig o äga/laga själv
Prisnivå blir väll 10-15 max 20 000 (har kikat på blocket och 740 ligger nog nästan bäst till i den prisklassen?)
Åkte med en polare i hans 740 från 87, upplevde som att han har sämre lyse än på forden(vi har då satt in några lite dyrare starkare lampor), är det något man kan lösa med bättre lampor eller extraljus?(framförallt på landsväg i mörker)
Och vilken årsmodell är en driftsäker modell?
Vilken växellåda/motor är det man "ska" ha?
Har väll tänkt ha denna x-antal mil framöver
Är det något speciellt man bör titta på när man köper en sådan bil?
Och vad för tillbehör/styling finns att tillgå?
O är det bättre om den är av äldre årsmodell med färre mil och ägare än nyare med mera mil och ägare?
Är 18år
Just nu kör jag morsans/farsans bilar
Farsans S70 GLT 99a Automat (mest för skojjs skull+när brorsan vägrar åka i morsans bil)
Morsans Ford Fiesta 93a(vill inte höra klagomål, inte min bil jag bara kör den)
Egentligen behöver jag ingen extrem utrustning utöver detta
Dragkrok(helst inte avtagbar, avgörande för köp)
Motor/kupevärmaruttag (avgörande för köp)
Värme i framstolar ( Inte avgörande för köp men relativt behövt)
Centrallås/larm (ej nödvändigt men plus i kanten)
Cd-stereo och möjlighet att köpa vettiga högtalare o sätta in som inte kostar tiotusentalskronor(det går väll i dom flesta bilar?)
ABS ( För/nackdelar med/utan? ej avgörande)
AC/ECC (Inte nödvändigt men ett plus i kanten)
Elhissar ( plus i kanten, ej nödvändigt)
Ja sen är ju frågan vad mer som finns för utrustning, vad som är bra o inte bra och om man ska ha kombi eller sedan?
Det blir nog ingen x60 modell, då jag läst att dom dricker mera bränsle samt troligen har sämre motor
Detta skall då bli min första bil, tanken är väll att min mor ska ha denna till/från jobbet 5dar/vecka o jag låna den på helgerna
Har kikat lite på 850/855, men dels stiger priset lite till samt att jag tror 7/900 serien är mer driftsäker samt billig o äga/laga själv
Prisnivå blir väll 10-15 max 20 000 (har kikat på blocket och 740 ligger nog nästan bäst till i den prisklassen?)
Åkte med en polare i hans 740 från 87, upplevde som att han har sämre lyse än på forden(vi har då satt in några lite dyrare starkare lampor), är det något man kan lösa med bättre lampor eller extraljus?(framförallt på landsväg i mörker)
Och vilken årsmodell är en driftsäker modell?
Vilken växellåda/motor är det man "ska" ha?
Har väll tänkt ha denna x-antal mil framöver
Är det något speciellt man bör titta på när man köper en sådan bil?
Och vad för tillbehör/styling finns att tillgå?
O är det bättre om den är av äldre årsmodell med färre mil och ägare än nyare med mera mil och ägare?
- By Wakki