Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Husqyy
Hejsan!
Är 18år :oops: och är inte klar med körkortet, (född 89) men tänkte ta ett 10paket o sen pröva o köra upp om det känns bra efter 10lektioner(övningskör väldigt mycket)

Just nu kör jag morsans/farsans bilar
Farsans S70 GLT 99a Automat (mest för skojjs skull+när brorsan vägrar åka i morsans bil)
Morsans Ford Fiesta 93a(vill inte höra klagomål, inte min bil jag bara kör den)

Egentligen behöver jag ingen extrem utrustning utöver detta
Dragkrok(helst inte avtagbar, avgörande för köp)
Motor/kupevärmaruttag (avgörande för köp)
Värme i framstolar ( Inte avgörande för köp men relativt behövt)
Centrallås/larm (ej nödvändigt men plus i kanten)
Cd-stereo och möjlighet att köpa vettiga högtalare o sätta in som inte kostar tiotusentalskronor(det går väll i dom flesta bilar?)
ABS ( För/nackdelar med/utan? ej avgörande)
AC/ECC (Inte nödvändigt men ett plus i kanten)
Elhissar ( plus i kanten, ej nödvändigt)

Ja sen är ju frågan vad mer som finns för utrustning, vad som är bra o inte bra och om man ska ha kombi eller sedan?
Det blir nog ingen x60 modell, då jag läst att dom dricker mera bränsle samt troligen har sämre motor

Detta skall då bli min första bil, tanken är väll att min mor ska ha denna till/från jobbet 5dar/vecka o jag låna den på helgerna

Har kikat lite på 850/855, men dels stiger priset lite till samt att jag tror 7/900 serien är mer driftsäker samt billig o äga/laga själv

Prisnivå blir väll 10-15 max 20 000 (har kikat på blocket och 740 ligger nog nästan bäst till i den prisklassen?)

Åkte med en polare i hans 740 från 87, upplevde som att han har sämre lyse än på forden(vi har då satt in några lite dyrare starkare lampor), är det något man kan lösa med bättre lampor eller extraljus?(framförallt på landsväg i mörker)

Och vilken årsmodell är en driftsäker modell?
Vilken växellåda/motor är det man "ska" ha?

Har väll tänkt ha denna x-antal mil framöver
Är det något speciellt man bör titta på när man köper en sådan bil?
Och vad för tillbehör/styling finns att tillgå?
O är det bättre om den är av äldre årsmodell med färre mil och ägare än nyare med mera mil och ägare?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Volvo 740 helt klart i den prisklassen kanske en fräsch 940 av de första årsmodellerna.
Köp en från -88 eller nyare pga rosten.
En 740 med friska lysen borde ha bättre ljus är en fiesta om inte annat kan du slänga på extraljus om du anser dig behöva det.
Milen på en 740 har igentligen ingen betydelse tycker jag, allt beror igentligen på hur bilen är omskött, servad osv.
Styling finns i mängder till dem likaså reservdelar.
av Husqyy
Vad är Fördel/nackdel med 740 respektive 940?
Är det den 8cylindriga motorn som är slitstarkast på 740?
och vilken växellåda? o hur kollar man detta?
Hur fungerar takluckan?
Stereon är de isokontakt?

Läste lite på nätet, dom rekade iallafall en nyare 740 med fler mil än en äldre med låga pga av rost samt att den har ju förbättrats lite var eftersom?

Något tips för att få bättre grepp/väghållning vintertid med 740n?
Går det o fixa tankmätaren på något vis?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Du menar 8 ventilaren i 740?
940 Är ju en nyare bil än 740 och det märks tycker jag men det ska det ju göra då det är en ny modell.
M47 är en bra låda tycker jag som är trevlig bara du inte trimmar för mycket. :D
Att det är M47 ser du genom att den är femväxlad med en "riktig 5:a".
För bättre väghållning på vintern så se till att ha bra vinterdäck och släng i en sandsäck eller nått tung i bak och kör försiktigt. :lol:
Tankarmaturen brukar vara det som havererar, så byt eller fixa den gammla så ska nog tankmätaren funka.
av Husqyy
Ja 8ventilaren i 740 ja
Nä någon trimning blir det inte, styling osv blir det väll kanske men
Hur ser man att det är en "riktig 5a"?
och vad ska man kolla på 740 när man köper dom?
Hade väll tänkt årsmodell 89-92?
Eventuellt tidig 940

Funderar väll på o köpa en med max 3 tidigare ägare, en med 10ägare vet man ju inte hur den är skött
av Husqyy
Det finns inga bilder på hur det ser ut?
Drar kombin mer eller mindre än sedanen eller är det lika?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kombin är lite tyngre men de drar ungefär lika och så tycker jag kombin är mer praktisk än sedanen om du ska lasta mycket.
Är det en liten knapp uppe på växelspaken så är det överväxel på bilen och då är det m46 men är det ingen knapp så är det "riktiga femman" och då är det M47. Lite svårt att beskriva när man inte har några bilder. :D
Senast redigerad av 2 Fluffen, redigerad totalt 0 gång.
av Husqyy
Är det inte fördelaktigt om den är tyngre?
Iallafall vid vinterväglag?

Sen är det ju frågan om man ska satsa några tusen till o köpa 940/945 eller köpa en 740/745a?

Vill ju helst ha manuell låda också så
Användarvisningsbild
av Fluffen
Åker en 945 LTT -95 nu och innan det åkte jag i en 740GL -86 så jag skulle helt klart i ditt fall välja en fräsch 940.
Jag tycker det är ganska lika på vintern mellan morsans 940 sedan och min kombi. :lol:
Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]

Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volat[…]

Felkoder skall utläsas så fort jag f&ar[…]

Det kan också vara ett kabelbrott i lednings[…]