Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gasten
Har justerat backarna enl. konstens alla regler. Trots detta hasar bara vänster hjul vid provbromsning. Det är bromsverkan även på höger men jag kan inte få det att låsa. Hade av bomsskivorna och kunde inte få vänster sidas mekanism att gå tillbaka så långt att backarna vilade på stoppet trots att jag släppt inne vid spaken. Finns det någon wirejustering på en v70 -98 så att man får dem exakt lika långa eller justeras det automatiskt (hade en saab med två justerskruvar som man fick mäta in med bladmått!)? Hur mycket får bromsverkan skilja sig på besiktningen?

Tacksam för svar..
av a_elias
Hej, Jag bytte just handbromsbackar på min V70 -98 pga bromsverkan = 0 vid besiktingen (se tråd om detta). För att börja med din sista fråga...jag frågade besiktningsmannen vid ombes. o han sa att man inte bryr sig ifall bromserkan är ojämn på parkeringsbromsen, bara den tar hyfsat. Så om du har så pass bra bromserkan att du inte kan vrida hjulet med handkraft så är det OK.

De vajerjusterare som finns är den vid skivan och den under konsolen i kupén. Jag följde tips om detta som jag hittade här i forumet och det funkade fint...

Mvh
Anders
av Gasten
Tack för upplysningen! Bra att besiktningen inte är så nitiska. Då är det ju bara prestandan vid handbromsvändningar jag filar på nu då :) .

Om jag fattade rätt så finns det alltså ingen inbördes justering av wirarna utan det man justerar är backarnas position och så får man utgå från att de är lika mycket spel i båda.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Under ett lock i botten på facket mellan stolarna finns justering för vajrarna, torx 50. Båda vajrarna samtidigt, men det sitter en våg på spaken så det ska dra lika i båda ändå.
Bränslytryckgivare

Jag har kollat på elschemat och det är […]

Av ditt inlägg kan man tro att du tittar p&ar[…]

Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]