wide skrev:Så tänkte göra lite ovänner... :lol:
2.0 F 145hk. Visst går den på etanol men hallå, hur farlig är inte denna vid omkörningar?. Måste ju vara den slöaste V70in på massor med år. Visst fanns det en 140häst i förra, men den var inte lika tung.
2.5T funnits i 16år, och man lyckas inte släppa den med etanol på direkten. Pinsamt!!
3.2 trevlig spis, men för klen och törstig att man tvingas sänka effekt en på 2.5an för att denna motor skulle sälja alls.
T6an en mkt trevlig bil, som jag kört en hel del. Men som sagt är den 08a eller 98a?. Denna skulle ha släppas som Heicos demobil med en 330hk etanol version!!. Då hade den varit klockren, nu vågar ingen köpa den för den är så "smutsig".
Dieslarna är helt ok. D5a är tom riktigt trevlig, men lite synd att den låter så mkt so men traktor. Volvo har lite kvar att komma till våra Tyska vänner..
Så har jag fel?.. :lol:
2.0F 145hk. Här håller jag med helt. Men ett tag var jag faktiskt skitskraj att det skulle bli 1.8F även till S80N/V70II. Vridet är ju pinsamt, 190Nm, där var den gamla 140hk femman bättre med sina 225nm som också fanns tillgängligt betydligt tidigare i registret (eller 220 minns ej).
2.5T 200hk. Pinsamt javisst, men jag tror egentligen att Volvo oftast vill annat än vad Ford tillåter dom. Egentligen tror jag inte alls att Volvo vill gå etanolvägen utan hellre hade velat vidareutveckla gasbilarna. Men nu finns i alla fall ett lite körgladare alternativt även för miljövännerna.
3.2. Visst är 2.5T antagligen nertrimmad för att inte hota denna motor alltför mycket. Men det handlar om andra grejer än effekt. En avslappnad mjukt gående sexa ska inte förväxlas med den betydligt råare karaktären hos en femcylindrig turbo, som i sig är mycket trevligare än en fyrcylindrig motor. Jag vill jämföra detta med Audi. A4 2.0T FSI har 200hk, A6 2.0T FSI har 170hk. Anledningen är för att 2.0T FSI i A6 inte prestandamässigt ska hota A6 2.4 177hk alltför mycket så är den precis som hos Volvo nertrimmad på grund av detta. Men det är samma sak där, stressig 4-cyl turbo eller en mjukt spinnande sexa. Audi har också under många år sålt sin A4 (01-04) med 1.8T 163hk och 2.4 170hk, också liknande fartresurser men ger helt olika karaktärer åt bilarna.
T6. Som du säger, en mycket trevlig motor. Jag ser den som en fullgod konkurrent till ex. Audi A6 3.2 FSI Avant och visst hade den säkert också gått att göra starkare, men samma motor finns ju till S80N, och man vill ju inte heller närma sig V8:an för mycket. Men visst, man hade säkerligen kunnat gett dom olika trim beroende på om det är V70 eller S80.
Dieslarna ja, mycket trevliga, gott om kraft men dom är alldeles för högljudda under gaspådrag. Kanske dags för sexcylindriga sådana snart?