Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
viktore skrev:Det finns en ~350hk version av T6an, dock inte i någon modell atm.
Som kuriosa kan nämnas att Volvos V8a från S80/XC90 sänks ner i Nobles nyaste då tillsammans med två turbos, utvecklar 650hk.
Som kuriosa kan väl nämnas att volvo inte tillverkar "Volvos V8a från S80/XC90" utan köper den färfig från Yamaha, den sitter ju tex i deras 300 hk utombordare också

förhelvete!
motorn är utvecklad av volvo tillsammans med yamaha
skulle inte tro att det finns nån som inte vet att motorn tillverkas av yamaha vid det här laget, så jävla ofta som det påpekas av besserwissernissar.

BMW brukar få beröm för sköna växellådor, inte fan påpekar folk då att det är BMWs underleverantör ZF som konstruerat och tillverkar lådan...
viktore skrev:
VolvoB20 skrev:
viktore skrev:Det finns en ~350hk version av T6an, dock inte i någon modell atm.
Som kuriosa kan nämnas att Volvos V8a från S80/XC90 sänks ner i Nobles nyaste då tillsammans med två turbos, utvecklar 650hk.
Som kuriosa kan väl nämnas att volvo inte tillverkar "Volvos V8a från S80/XC90" utan köper den färfig från Yamaha, den sitter ju tex i deras 300 hk utombordare också

förhelvete!
skulle inte tro att det finns nån som inte vet att motorn tillverkas av yamaha vid det här laget, så jävla ofta som det påpekas av besserwissernissar.

BMW brukar få beröm för sköna växellådor, inte fan påpekar folk då att det är BMWs underleverantör ZF som konstruerat och tillverkar lådan...
Oh djävlar i helvete där trampade man visst på en grymt öm tå ... :lol: :mrgreen: jag vet att det finns en massa folk här som hata allt vad Japs heter. Men för mig är det bara positivt. Alla japsmotorer jag har haft har gått av satan, varit helt felfria, dragit lite bränsle och gått i evighet. Så jag tycker bara det är bra ...
viktore skrev:
VolvoB20 skrev:

förhelvete!

Ýamahas utombordare är grymma. Man ska vara stolt om man har en sån under huven på sin XC90!
VolvoB20 skrev:
Oh djävlar i helvete där trampade man visst på en grymt öm tå ... :lol: :mrgreen: jag vet att det finns en massa folk här som hata allt vad Japs heter. Men för mig är det bara positivt. Alla japsmotorer jag har haft har gått av satan, varit helt felfria, dragit lite bränsle och gått i evighet. Så jag tycker bara det är bra ...

Nejdå. Jag är bara GRYMT trött på att folk, så fort man nämner Volvo och V8 i samma mening, ska påpeka att den faktiskt tillverkas av Ymaha och få det att låta som att det skulle vara dåligt.

Därav jämförelsen med BMWs lådor.
wide skrev:Så tänkte göra lite ovänner... :lol:

2.0 F 145hk. Visst går den på etanol men hallå, hur farlig är inte denna vid omkörningar?. Måste ju vara den slöaste V70in på massor med år. Visst fanns det en 140häst i förra, men den var inte lika tung.

2.5T funnits i 16år, och man lyckas inte släppa den med etanol på direkten. Pinsamt!!

3.2 trevlig spis, men för klen och törstig att man tvingas sänka effekt en på 2.5an för att denna motor skulle sälja alls.

T6an en mkt trevlig bil, som jag kört en hel del. Men som sagt är den 08a eller 98a?. Denna skulle ha släppas som Heicos demobil med en 330hk etanol version!!. Då hade den varit klockren, nu vågar ingen köpa den för den är så "smutsig".

Dieslarna är helt ok. D5a är tom riktigt trevlig, men lite synd att den låter så mkt so men traktor. Volvo har lite kvar att komma till våra Tyska vänner..

Så har jag fel?.. :lol:
2.0F 145hk. Här håller jag med helt. Men ett tag var jag faktiskt skitskraj att det skulle bli 1.8F även till S80N/V70II. Vridet är ju pinsamt, 190Nm, där var den gamla 140hk femman bättre med sina 225nm som också fanns tillgängligt betydligt tidigare i registret (eller 220 minns ej).

2.5T 200hk. Pinsamt javisst, men jag tror egentligen att Volvo oftast vill annat än vad Ford tillåter dom. Egentligen tror jag inte alls att Volvo vill gå etanolvägen utan hellre hade velat vidareutveckla gasbilarna. Men nu finns i alla fall ett lite körgladare alternativt även för miljövännerna.

3.2. Visst är 2.5T antagligen nertrimmad för att inte hota denna motor alltför mycket. Men det handlar om andra grejer än effekt. En avslappnad mjukt gående sexa ska inte förväxlas med den betydligt råare karaktären hos en femcylindrig turbo, som i sig är mycket trevligare än en fyrcylindrig motor. Jag vill jämföra detta med Audi. A4 2.0T FSI har 200hk, A6 2.0T FSI har 170hk. Anledningen är för att 2.0T FSI i A6 inte prestandamässigt ska hota A6 2.4 177hk alltför mycket så är den precis som hos Volvo nertrimmad på grund av detta. Men det är samma sak där, stressig 4-cyl turbo eller en mjukt spinnande sexa. Audi har också under många år sålt sin A4 (01-04) med 1.8T 163hk och 2.4 170hk, också liknande fartresurser men ger helt olika karaktärer åt bilarna.

T6. Som du säger, en mycket trevlig motor. Jag ser den som en fullgod konkurrent till ex. Audi A6 3.2 FSI Avant och visst hade den säkert också gått att göra starkare, men samma motor finns ju till S80N, och man vill ju inte heller närma sig V8:an för mycket. Men visst, man hade säkerligen kunnat gett dom olika trim beroende på om det är V70 eller S80.

Dieslarna ja, mycket trevliga, gott om kraft men dom är alldeles för högljudda under gaspådrag. Kanske dags för sexcylindriga sådana snart?
Jag kan hålla med lite om Volvos motorer. Tror man på etanol så kan man önska sig fler och bättre etanolmotorer, men vad jag reagerar på är att Volvos är så bränsletörstiga fortfarande. Här har man inte hängt med tyskarna där t.ex. BMW (nej, inga bilar jag är anhängare av annars, så det är inte därför jag tar dem som exempel) lyckats ta fram fina spisar för både diesel och bensin med betydligt lägre förbrukning. Jag tror själv på snåla dieslar för bruksbilar de närmsta 10 åren och även om Volvos dieslar är ok så känns det som att det även där behövs något förbättrat för att inte falla efter konkurrenterna.

Hoppas att vi får se nya förbättrade motorer framöver!
Ni som hyllar BMW:s "snåla" motorer. Har ni provat dom själva?

Om man får tro på mtortidningarna är det ren bluff av BMW. Läste ett test i TV för ett tag sen där typ 320d skulle dra 0.49l/mil enligt BMW men testförbrukningen var på 0.72!! Vilken inte var ett dugg bättre än konkurrenterna......
XC90_Executive skrev:Ni som hyllar BMW:s "snåla" motorer. Har ni provat dom själva?

Om man får tro på mtortidningarna är det ren bluff av BMW. Läste ett test i TV för ett tag sen där typ 320d skulle dra 0.49l/mil enligt BMW men testförbrukningen var på 0.72!! Vilken inte var ett dugg bättre än konkurrenterna......
Läste samma test!Tillverkaren kan ju hävda en förbrukningssiffra,men verkligheten en annan. :shock:
Jag säger som en av redaktörerna i AMS ,Måtte volvo aldrig sluta tillverka 5-cylindriga motorer. :wink:
XC90_Executive skrev:Ni som hyllar BMW:s "snåla" motorer. Har ni provat dom själva?

Jag har inte provat 320d, men väl en del av Bmw:s bensinsexor. Där har Bmw lyckats få till en riktigt låg förbrukning jämfört med tex Volvos sexor som ju vill ha kopiösa mängder bensin.

För att forstätta tråden. Är verkligen en 5-cyl diesel en särskilt lyckad motorkonstruktion? Tänker på att en 5:a väl är den mest vibrationsbenägna motortypen jämfört med 4:a, 6:a, V8? I en bensinmotor går det ju bra med 5:a kombinerat med balansaxlar, men en dieselmotor vibrerar ju mer än motsvarande bensinmotor.

Har ju provat både Volvos nya 2.0D i V50 och D5 i V70 och där vibrerar ju D5 klart mest! Speciellt då vid fullgas. Eller har V70 en sämre motorinstallation än V50?

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]