- tis 05 feb 2008, 17:10
#170967
Har inte lyckats få någon förklaring på varför. V50:n är dock lite "gladare" satt än 70:isarna och tillåter både mer drift bak och bredare sladdar.
Alla som hävdar att det inte går att slå av DSTC, har ni provat att ta ut säkringen? Jag hade en moddad säkring med brytare på i min... funkade as-bra.
Man hinner alltid känna lite hjulspinn fram innan Haldex griper in, det tar normalt ca 1/7 dels hjulvarv innan det börjar flyttas kraft bakåt. Sedan tar det uppåt 3 varv innan det är låst till 50-50. Det är dock oftast inte ett problem, det är bara på väldigt hala underlag med tungt drag det är en nackdel, som testet i TV illustrerar. Utan drag räcker förspänningen i Pre-X till att driva iväg bilen med alla fyra hjulen. Volvo (och tex VAG) vill behålla det framhjulsdrivna beteendet och släpper därför inte på all möjlig kraft till bakhjulen direkt (S80 AWD startar med max 80Nm bak och XC70 ska tilllåta lite mer). Haldexkopplingen klarar egentligen att flytta kraften snabbare än vad den tillåts i 70:isarna. Samma sak i Passat, Tiguan mfl VAG bilar.
Jag tycker inte Volvos problem är själva Haldex-kopplingen, bilarna är optimerade för trygg och säker körning på väg, inte för framkomlighet eller rolighet (S/V50 avviker lite här). Vad det gäller framkomligheten så är diffspärrarna det stora hindret. Som någon tidigare sa så är diagonalspinn vanligt och de ABS baserade diffbromsarna hinner och orkar inte flytta nog mycket kraft i sidled. Subaru, BMW och Audi har bättre sådana system och det är huvudsakliga orsaken till varför de tar sig fram bättre, inte om de har Haldex, Torsen mfl. Alla har sina svagheter, tex så kan Torsenbaserade bilar snabbt växla mellan över/understyrning och om det är för halt kan inte ESP rädda situationen. Om ett hjul står i luften en längre stund ( >1 sek) på en Torsenbil går all kraft dit. Subaru har en viscobaserad diffbroms mellan fram och bakaxeln som ofta överhettar vid intensiv terrängkörning (låg fart, högt vrid) och då funkar deras mittdiff som en öppendiff, dvs flyttar mest kraft till den axel (och hjul) som har sämst fäste. Jag har varit med och forcerat fram dessa svagheter. Gamla Audi 100 (före -88) med låsbar mitt och bakdiff är faktiskt den som har bäst framkomlighet av alla audis.
En bil med Haldex XWD (Gen4) har alla förutsättningar för att ha både bra framkomlighet och körsäkerhet. Det som krävs är möjligheten att kunna reglera ingreppet, dvs kunna låsa mitt och bakaxel från start vid behov. Förmodligen är den mest optimala lösningen en bil med tre st torsendiffar, en på varje axel, om man kan kontrollera det giftiga beteendet och använda ABS:en till att bromsa hjul i luften. Original Hummern har torsendiffar på fram och bakaxeln och en låsbar diff i mitten.
Kunde man bara hitta någon som tillverkar torsen diffar till våra vovlosar så vore saken biff... Quaife har till några modeller men bara för manuell låda och de kostar en slant, runt 10 brak + montering.
http://www.quaife.co.uk/shop_category.c ... ry_id/1274
Eller så kan man ju helt enkelt byta bil till nåt som funkar, frågan är bara vad :)
KalleH skrev:Okej lite olika svar men det verkar ju funka hyffsat. Jo den testen var intressant läsning. Är det Haldex generation 2 som sitter i nya V50/S40 T5 AWD fortfarande?Ja det är helt rätt, det är bara den stora plattformen som har Gen3 (eller Gen2 och Pre-X).
Om man vill ha instant traction är det V70/XC70/XC90 från 2006 som gäller då?
Har inte lyckats få någon förklaring på varför. V50:n är dock lite "gladare" satt än 70:isarna och tillåter både mer drift bak och bredare sladdar.
Alla som hävdar att det inte går att slå av DSTC, har ni provat att ta ut säkringen? Jag hade en moddad säkring med brytare på i min... funkade as-bra.
Man hinner alltid känna lite hjulspinn fram innan Haldex griper in, det tar normalt ca 1/7 dels hjulvarv innan det börjar flyttas kraft bakåt. Sedan tar det uppåt 3 varv innan det är låst till 50-50. Det är dock oftast inte ett problem, det är bara på väldigt hala underlag med tungt drag det är en nackdel, som testet i TV illustrerar. Utan drag räcker förspänningen i Pre-X till att driva iväg bilen med alla fyra hjulen. Volvo (och tex VAG) vill behålla det framhjulsdrivna beteendet och släpper därför inte på all möjlig kraft till bakhjulen direkt (S80 AWD startar med max 80Nm bak och XC70 ska tilllåta lite mer). Haldexkopplingen klarar egentligen att flytta kraften snabbare än vad den tillåts i 70:isarna. Samma sak i Passat, Tiguan mfl VAG bilar.
Jag tycker inte Volvos problem är själva Haldex-kopplingen, bilarna är optimerade för trygg och säker körning på väg, inte för framkomlighet eller rolighet (S/V50 avviker lite här). Vad det gäller framkomligheten så är diffspärrarna det stora hindret. Som någon tidigare sa så är diagonalspinn vanligt och de ABS baserade diffbromsarna hinner och orkar inte flytta nog mycket kraft i sidled. Subaru, BMW och Audi har bättre sådana system och det är huvudsakliga orsaken till varför de tar sig fram bättre, inte om de har Haldex, Torsen mfl. Alla har sina svagheter, tex så kan Torsenbaserade bilar snabbt växla mellan över/understyrning och om det är för halt kan inte ESP rädda situationen. Om ett hjul står i luften en längre stund ( >1 sek) på en Torsenbil går all kraft dit. Subaru har en viscobaserad diffbroms mellan fram och bakaxeln som ofta överhettar vid intensiv terrängkörning (låg fart, högt vrid) och då funkar deras mittdiff som en öppendiff, dvs flyttar mest kraft till den axel (och hjul) som har sämst fäste. Jag har varit med och forcerat fram dessa svagheter. Gamla Audi 100 (före -88) med låsbar mitt och bakdiff är faktiskt den som har bäst framkomlighet av alla audis.
En bil med Haldex XWD (Gen4) har alla förutsättningar för att ha både bra framkomlighet och körsäkerhet. Det som krävs är möjligheten att kunna reglera ingreppet, dvs kunna låsa mitt och bakaxel från start vid behov. Förmodligen är den mest optimala lösningen en bil med tre st torsendiffar, en på varje axel, om man kan kontrollera det giftiga beteendet och använda ABS:en till att bromsa hjul i luften. Original Hummern har torsendiffar på fram och bakaxeln och en låsbar diff i mitten.
Kunde man bara hitta någon som tillverkar torsen diffar till våra vovlosar så vore saken biff... Quaife har till några modeller men bara för manuell låda och de kostar en slant, runt 10 brak + montering.
http://www.quaife.co.uk/shop_category.c ... ry_id/1274
Eller så kan man ju helt enkelt byta bil till nåt som funkar, frågan är bara vad :)
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936