Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
KalleH skrev:Okej lite olika svar men det verkar ju funka hyffsat. Jo den testen var intressant läsning. Är det Haldex generation 2 som sitter i nya V50/S40 T5 AWD fortfarande?
Om man vill ha instant traction är det V70/XC70/XC90 från 2006 som gäller då?
Ja det är helt rätt, det är bara den stora plattformen som har Gen3 (eller Gen2 och Pre-X).
Har inte lyckats få någon förklaring på varför. V50:n är dock lite "gladare" satt än 70:isarna och tillåter både mer drift bak och bredare sladdar.

Alla som hävdar att det inte går att slå av DSTC, har ni provat att ta ut säkringen? Jag hade en moddad säkring med brytare på i min... funkade as-bra.

Man hinner alltid känna lite hjulspinn fram innan Haldex griper in, det tar normalt ca 1/7 dels hjulvarv innan det börjar flyttas kraft bakåt. Sedan tar det uppåt 3 varv innan det är låst till 50-50. Det är dock oftast inte ett problem, det är bara på väldigt hala underlag med tungt drag det är en nackdel, som testet i TV illustrerar. Utan drag räcker förspänningen i Pre-X till att driva iväg bilen med alla fyra hjulen. Volvo (och tex VAG) vill behålla det framhjulsdrivna beteendet och släpper därför inte på all möjlig kraft till bakhjulen direkt (S80 AWD startar med max 80Nm bak och XC70 ska tilllåta lite mer). Haldexkopplingen klarar egentligen att flytta kraften snabbare än vad den tillåts i 70:isarna. Samma sak i Passat, Tiguan mfl VAG bilar.

Jag tycker inte Volvos problem är själva Haldex-kopplingen, bilarna är optimerade för trygg och säker körning på väg, inte för framkomlighet eller rolighet (S/V50 avviker lite här). Vad det gäller framkomligheten så är diffspärrarna det stora hindret. Som någon tidigare sa så är diagonalspinn vanligt och de ABS baserade diffbromsarna hinner och orkar inte flytta nog mycket kraft i sidled. Subaru, BMW och Audi har bättre sådana system och det är huvudsakliga orsaken till varför de tar sig fram bättre, inte om de har Haldex, Torsen mfl. Alla har sina svagheter, tex så kan Torsenbaserade bilar snabbt växla mellan över/understyrning och om det är för halt kan inte ESP rädda situationen. Om ett hjul står i luften en längre stund ( >1 sek) på en Torsenbil går all kraft dit. Subaru har en viscobaserad diffbroms mellan fram och bakaxeln som ofta överhettar vid intensiv terrängkörning (låg fart, högt vrid) och då funkar deras mittdiff som en öppendiff, dvs flyttar mest kraft till den axel (och hjul) som har sämst fäste. Jag har varit med och forcerat fram dessa svagheter. Gamla Audi 100 (före -88) med låsbar mitt och bakdiff är faktiskt den som har bäst framkomlighet av alla audis.

En bil med Haldex XWD (Gen4) har alla förutsättningar för att ha både bra framkomlighet och körsäkerhet. Det som krävs är möjligheten att kunna reglera ingreppet, dvs kunna låsa mitt och bakaxel från start vid behov. Förmodligen är den mest optimala lösningen en bil med tre st torsendiffar, en på varje axel, om man kan kontrollera det giftiga beteendet och använda ABS:en till att bromsa hjul i luften. Original Hummern har torsendiffar på fram och bakaxeln och en låsbar diff i mitten.

Kunde man bara hitta någon som tillverkar torsen diffar till våra vovlosar så vore saken biff... Quaife har till några modeller men bara för manuell låda och de kostar en slant, runt 10 brak + montering.
http://www.quaife.co.uk/shop_category.c ... ry_id/1274

Eller så kan man ju helt enkelt byta bil till nåt som funkar, frågan är bara vad :)
av KalleH
bjornw : Tusen tack för ett mkt informativt svar :D
Om jag har tolkat allt rätt så för vanlig säker vinterkörning samt ev. för nån rivstart på torr/våt asfalt (utan så mkt hjulspinn) så funkar det bra till och med med gen 2 av Haldex alltså det som finns i S40/V50?
Ska man ut i skogen är det självklart man behöver något mer terrängående.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
bjornw skrev:
KalleH skrev:Okej lite olika svar men det verkar ju funka hyffsat. Jo den testen var intressant läsning. Är det Haldex generation 2 som sitter i nya V50/S40 T5 AWD fortfarande?
Om man vill ha instant traction är det V70/XC70/XC90 från 2006 som gäller då?
Ja det är helt rätt, det är bara den stora plattformen som har Gen3 (eller Gen2 och Pre-X).
Har inte lyckats få någon förklaring på varför. V50:n är dock lite "gladare" satt än 70:isarna och tillåter både mer drift bak och bredare sladdar.

Alla som hävdar att det inte går att slå av DSTC, har ni provat att ta ut säkringen? Jag hade en moddad säkring med brytare på i min... funkade as-bra.

Man hinner alltid känna lite hjulspinn fram innan Haldex griper in, det tar normalt ca 1/7 dels hjulvarv innan det börjar flyttas kraft bakåt. Sedan tar det uppåt 3 varv innan det är låst till 50-50. Det är dock oftast inte ett problem, det är bara på väldigt hala underlag med tungt drag det är en nackdel, som testet i TV illustrerar. Utan drag räcker förspänningen i Pre-X till att driva iväg bilen med alla fyra hjulen. Volvo (och tex VAG) vill behålla det framhjulsdrivna beteendet och släpper därför inte på all möjlig kraft till bakhjulen direkt (S80 AWD startar med max 80Nm bak och XC70 ska tilllåta lite mer). Haldexkopplingen klarar egentligen att flytta kraften snabbare än vad den tillåts i 70:isarna. Samma sak i Passat, Tiguan mfl VAG bilar.

Jag tycker inte Volvos problem är själva Haldex-kopplingen, bilarna är optimerade för trygg och säker körning på väg, inte för framkomlighet eller rolighet (S/V50 avviker lite här). Vad det gäller framkomligheten så är diffspärrarna det stora hindret. Som någon tidigare sa så är diagonalspinn vanligt och de ABS baserade diffbromsarna hinner och orkar inte flytta nog mycket kraft i sidled. Subaru, BMW och Audi har bättre sådana system och det är huvudsakliga orsaken till varför de tar sig fram bättre, inte om de har Haldex, Torsen mfl. Alla har sina svagheter, tex så kan Torsenbaserade bilar snabbt växla mellan över/understyrning och om det är för halt kan inte ESP rädda situationen. Om ett hjul står i luften en längre stund ( >1 sek) på en Torsenbil går all kraft dit. Subaru har en viscobaserad diffbroms mellan fram och bakaxeln som ofta överhettar vid intensiv terrängkörning (låg fart, högt vrid) och då funkar deras mittdiff som en öppendiff, dvs flyttar mest kraft till den axel (och hjul) som har sämst fäste. Jag har varit med och forcerat fram dessa svagheter. Gamla Audi 100 (före -88) med låsbar mitt och bakdiff är faktiskt den som har bäst framkomlighet av alla audis.

En bil med Haldex XWD (Gen4) har alla förutsättningar för att ha både bra framkomlighet och körsäkerhet. Det som krävs är möjligheten att kunna reglera ingreppet, dvs kunna låsa mitt och bakaxel från start vid behov. Förmodligen är den mest optimala lösningen en bil med tre st torsendiffar, en på varje axel, om man kan kontrollera det giftiga beteendet och använda ABS:en till att bromsa hjul i luften. Original Hummern har torsendiffar på fram och bakaxeln och en låsbar diff i mitten.

Kunde man bara hitta någon som tillverkar torsen diffar till våra vovlosar så vore saken biff... Quaife har till några modeller men bara för manuell låda och de kostar en slant, runt 10 brak + montering.
http://www.quaife.co.uk/shop_category.c ... ry_id/1274

Eller så kan man ju helt enkelt byta bil till nåt som funkar, frågan är bara vad :)

Intressant inlägg, tack å bock...känns som att du har lite koll på läget vad gäller fyrhjulsdrift...eller lite mer än vad de allra flesta har iaf :)

Har inte själv provat att rycka säkringen till antisladd, men jag talade med en kamrat på Volvo som hävdade att man för säkerheten nu kopplat in fler funktioner på samma säkring - så att man inte ska kunna rycka den som tidigare.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
KalleH skrev:En fråga till er som kört en del med Volvos AWD. Hinner man märka nått framhjulsspinn innan bakhjulen börjar driva och blir det då ryckigt när man får drivning på alla 4 helt plötsligt? Tänker mig t.ex. att man gasar på i en korsning och det är halt eller vått på marken.

Har inte haft möjligthet att testa Volvo AWD när det varit halt ute än, däremot quattro som funkade fin fint.

Jag håller med ovanstående talare i denna fråga. Ibland märker man det ibland inte. Har kört några volvos med manuell växellåda där det huggit till rejält när awd hoppat in. Men på de allra flesta upplever jag aldrig dettea problem. Förmodligen varit fel på bilen jag testat vid dessa tillfällen.

När man trycker full gas så känner man lite hur baken trycker på när awd går igång, men inte så att det hackar, utan det blir en skön över gång. Tittar man utanför bilen så ser man hur framhjulen börjar spinna och sen går awdn igång.

Enda gången man märker detta ordentligt är när man kört fast och ska smyga iväg...då går inte awdn igång förräns man "grävt ner" framhjulen. Är man van vid tex volvo 740 och vet att man måste smyga rejält för att lossna så kan det vara lite frustrerande när awdn inte hoppar igång och bara framhjulen rör sig. Trixet då är att chansa och ge gas en längre stund tills - i bästa fall - bakhjulen också hoppar igång och bilen dras loss. Har man otur gräver man istället ner sig ytterligare och kommer inte loss alls.

Sen kan jag väl även säga att med awd så märker man aldrig att det är halt. Kör man på samma sätt med en awd som med en volvo 740 så tror jag aldrig man kör fast. Men det är när man provocerar och pressar bilen för att fastna som det kan bli lite lurigt. Men provocerar gör man ju bara för att det är så jäkla bra grepp hela tiden så det nästan blir tråkigt.

Riktigt kul när man kör om bilar och det är snöväg...accelererar som om det vore sommarväg :)
Användarvisningsbild
av bjornw
Barkbiten skrev: Har inte själv provat att rycka säkringen till antisladd, men jag talade med en kamrat på Volvo som hävdade att man för säkerheten nu kopplat in fler funktioner på samma säkring - så att man inte ska kunna rycka den som tidigare.
Man ska vara noga att inte dra ur den om man inte kör på "bana". Det lyser en del varningslampor men ser man bara till att ha tändingen av när man tar ur och i säkringen går det bra, det är iaf min erfarenhet från vår V50 AWD MY05 (nu såld). Jag tror det var ABS:en som satt på samma säkring och jag har ett svagt minne av att det var nr 22 i boxen under handsfacket, men det kan vara mycket omgjort sedan dess förståss.
av sparwen
VolvoB20 skrev:
bilgalen skrev:
sparwen skrev:Kanske inte riktigt hör hit, men Quattro kan ju även vara Haldex. Likväl Syncro och 4Motion i vissa gamla VW kan ha det gamla Quattrosystemet med torsen.

Därför blir det ju fel att säga att Quattro är en liga för sig, då Quattro även är haldex i vissa bilar och torsen-systemet från Audi hittas i vissa VW.
Sant!

Men A3 är den enda Audin som har haldex. De andra har "riktig" 4wd. Fast även i A3 går antisladd att koppla bort.

Men haldex behöver ju inte vara tråkigt, beror ju lite på implementationen. Titta på nya Saab xwd som har senaste versionen av haldex med en elektronisk diffbroms. Har ju fått väldigt bra kritik gällande aktiv körning.
Nej , VW syncro är inte riktig 4wd, det är samma typa a visko som i tidiga volvo.

Och AWD beöver inte vara tråkigt, men eftersom det är en Volvo kan du ganska enkelt räkna ut hur man har proggat den ....... supertrå........
Nu har du fel, bara för att det heter Syncro och är visco på bland annat Golfar så innebär det inte att det är visco på Passat. Detsamma gäller Audi, bara för att det heter Quattro så innebär det inte att det är samma system på alla.

På VW står Syncro för 4wd, på vissa är det haldex på en del andra torsen-systemet (däribland Passat).
Och som redan nämnts så har A3/S3 haldex fastän de heter Quattro.
Användarvisningsbild
av bjornw
bilgalen skrev:Volvo själva har ju tydligen ett urkopplingsbart antisladdsystem!
Inte säkert, så där gick V50:n att köra med DSTC i låg-känsligt läge. Det var svårt, jag klarade sällan mer än två svängar i rad, men det gick.

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]