Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jaha, nu vill jag ha konkreta tips på BRA vitvaror till vårt nybygge, vill ju helst köpa samma fabrikat på hela rasket för att kunna pressa priset så lågt det bara går.

Kom igen med synpunkter!

/L
Vill ni ha dem i vitt eller rostfritt eller annan färg? Var på skalan mellan basic och värsting?

Jag skulle nog kolla på Husqvarna/Elektrolux. Kanske inte så spännande och jag känner inte till några färska testresultat. Det är bara min magkänsla.
Brorsan köpte Huskvarna i rostfritt till lägenheten för ett par år sedan. Undantaget var inbyggnadsmicron som blev annat fabrikat pga dålig prisvärdhet. Snyggt utan att vara vräkigt blev det iaf. :)

Vi fick byta vår kyl (160 cm hög) för kanske 4-5 år sedan då den gamla la av. Köpte en Elektrolux (vit och jag tror första årsm. med den välvda fronten). Det var inte det billigaste fabrikatet men vi är mycket nöjda med den. Bra och praktisk inredning och en snygg utsida.
Mestadels rostfritt, men vissa kökslösningar vi kikat på blir bäst med vit kyl/frys.

Iom nybygga finns ingen anledning att vara dumsnål, funderat lite på cylinda och kollat lite priser och landat på ca 70"i listpris.

/L
Electrolux har problem med ljudnivån på sin senaste serie "normal"skåp. Ingenting dom vill erkänna men klagomålen har varit många bland kunderna och vår lokale elbutik tog på sig ansvaret och proppade ett antal kunders fulla med ljudisolering vilket blev lite bättre men inte alls i paritet med förra "utgåvan".

mvh
Anders
Hejsan!

Vi bytte ut alla vitvaror i huset förra året och blandade lite bland märkena, dock köpte vi allt från samma affär och fick ett mycket hyfsat pris.

Kyl och frys köpte vi electrolux, istället för 1 fullhög kyl och en fullhög frys valde vi 2 st kyl/frys kombinationer. Mindre total frysutrymme i köket men det kompenseras med en box i förrådet. Däremot mycket större kyl/sval utrymme vilket var perfekt för oss.

Ugn blev åxå Electrolux, valde mellan E-lux och Husqvarna.

Hällen blev hör och häpna åxå Electrolux då de hade den modell vi gillade mest avseende kokzonernas placering och utformning.

Diskmaskinen blev en Miele, tokdyr men knäpptyst och diskar underbart. Besticklådan kräver tillvänjning men helt suverän när man vant sig. Det enda jag saknar i den är lampa, men det beror nog mest på miss i researchen.

Fläkten kommer jag inte ihåg vad det blev, men det är en rostfri 90 cm kåpa som är knäpptyst (mer eller mindre, i alla fall jämfört med den gamla....)

Vad det gäller färger tog vi allting i vitt utom fläkten som fick bli rostfri.

Vi var inne på rostfritt men eftersom snickerierna är mörka skulle det blivit för murrigt, dessutom är vitt enklare att hålla rent. Men smaken är som baken.....

Vi valde att inte köpa en till inbyggnadsmikro, de handlare vi pratade med var eniga om att en vanli mikro var att föredra, lägra pris, bättre utrymme inne i mikron.

Istället beställde jag en lucka till som var 10 cm lägre än öppningen för mikron och satte ett svart metallgaller ovanför för luftcirkulationen, blev kanonsnyggt.

Min erfarenhet är att Du behöver inte hålla Dig till ett enda märke, håll Dig till en handlare och pressa priserna. Nu behövde vi inte pressa speciellt mycket.. Vi tog kontakt med 3 st olika handlare, bad om ett totalpris och alla 3 låg mycket nära varandra.

Om jag kommer ihåg rätt så var listpriserna för hela kalaset, 2*kyl/frys, ugn, spishäll, fläkt och diskmaskin närmare 75-80.000, vi landade på strax under 50 för hela kalaset.

//
Micke
Tidigare vitvaror, innan byte: Cylinda. Hade hållt i 20 år (enligt märklapparna som anger tillverkningsåret).

När vi bytte blev det: Electrolux samt Husqvarna. (Bra kvalitet avgjorde märkesvalet för oss.) Allt i vitt.

Kyl + frys: Husqvarna. (Var mest prisvärt i förhållande till liknande fabrikat med samma funktioner). Inköptes på http://www.gransbygden.se/. Hemkört, snabb leverans och bästa priset . Dålig tele/mail-kontakt, dock.

Tvätt/Tork/Disk: Electrolux. AAA-märkning rakt över. Inköptes på Sthlm-firma som numer har gått i KK.

Men det lönar sig att jämföra priser! 1000-1500:- per pryl skiljer det garanterat mellan högst/lägst. Men troligtvis bör man få bäst pris om man har anknytning till någon vitvaru-ÅF i närheten av hemmet.

Kan bidra med följande länkar (har inte kollat aktualliteten på dessa priser dock): http://www.vitvaror.net/. http://www.tretti.se/index.asp?page=. http://www.vitvarumaklarna.se/.

Happy hunting :-)

M V H
---> M10
Jag köpte Bosch rätt igenom för 6 år sedan, vita av enkla modeller till allt.. Har fungerat klanderfritt och är även rätt tysta, fast diskmaskinen kunde varit ännu tystare.. Jag har tyvärr fått köpa ett par reservdelar till kylen (enbart på grund av 2 bråkande vildhjärnor till ungar), och reservdelshållning och leveranser har varit exemplariska.
´
Strax innan vi köpte alla dessa Boschgrejor så köpte vi även en torktumlare från Whirlpool, och den är det enda som krånglat eller gått sönder. Låset till luckan tål nog inte värme så bra :roll: så det åldras och får bytas efter ett par år....

/Thomas
Det viktiga är inte att du köper samma märke utan snarare att du köper allt på samma ställe. Handlar du på de stora elektronikvaruhusen (Onoff, Siba, Elgiganten) så finns det rejält med pengar att pruta på då. Att få 10% på hela summan bör inte vara omöjligt. Säljarna är unga och hungriga och möjligheten att dra iväg ett paket på runt 70.000kr gör att de kan släppa på marginalen. Att köpa sådant som finns hemma i lager är också lättare att pruta på än om det måste beställas.

När det gäller märken så skiljer det inte så mycket egentligen så länger man väljer välkända märken. Kylskåpstillverkarna köper till exempel kompressorer från samma ställen vilket gör att det inte skiljer så mycket mellan skåpen. Miele har en förmåga att bygga in "premiumkänsla" i sina varor vilket kan vara kul om man gillar sådant. De är dock rejält dyra men håller å andra sidan mycket bra. Det går exempelvis att sitta på luckan i deras tvättmaskiner (har testat) och deras emaljering är nästan omöjlig att repa (drog en skruvmejsel längs ett kylskåp som skulle slängas - knappt några repor)
Elektrolux ?:-/

Byggde om köket 2003 och satte in nya Elektrolux maskiner rakt av.

Kan inte säga att jag är imponerad av kvaliteten.
Diskmaskinsjäv----n :evil: är reparerad ett antal gånger. Det läckte ut ånga som förstörde lackering på en kökslucka. Nu läcker den jäv----n igen :evil: . :-(O)
Det har bytts packningar i tid och otid.

Vill hålla ett balanserat språk, men mina tankar är mörka.

Kylskåpet började bygga is, och är av modell att inte göra så.
Reparatör 1 kom hem och bytte en sensor. Efter att reparatör 1 åkt, så dröjde det inte länge innan det var dags för reparatör 2 att komma hem och byta kretskort till det som styr sensorn.

Är allt annat än imponerad av s k svensk kvalitet, made in "hotten tott country".

Nästa gång blir det Miele.
andreas_lofgren skrev:Att få 10% på hela summan bör inte vara omöjligt. Säljarna är unga och hungriga och möjligheten att dra iväg ett paket på runt 70.000kr gör att de kan släppa på marginalen. Att köpa sådant som finns hemma i lager är också lättare att pruta på än om det måste beställas.
10% är ju ingen rabatt alls 8)
har redan prutat ner ett fabrikat 25% från redan bra pris (om man tittar på typ prisjakt.nu) :P

/L

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]