Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av freak1
Får upp ett svart fönster där det står att datorn startar ej pga den blivit avstängd felaktigt eller att det varit strömavbrott under uppstart. Olika val finnes, bl a: starta win normalt eller senaste fungerande konfiguration mm. Oavsett vad jag väljer får jag ett blått fönster som säger: Ett fel uppstod och win har stängts för att förebygga problem med din dator

Jag kommer INTE in i felsäkertläge heller. Felkoden jag får i blåskärmen är: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP: 0x00000050,
0xF8773000, 0x00000001, 0xF87690BA, 0x00000000.

Monterat nytt grafikkort, men tagit bort det igen då någon sa att det kunde vara problemet.

Har googlat på detta och får träff på: 0x00000050, läst de flesta länkar även microsoft`s. Tycker inte jag kommer nånstans, kan ju inte starta burken och därmed inte dra ner några nya drivisar, om det nu hjälper.

Diagnosprogramet Dell har lagt in på burken går att köra och enligt det så är allt tiptop, även RAM-minnena. Diagnosen ligger på en egen partion på HD:n.

Vad göra , kan det hjälpa att köra in XP och hoppas på att det fixar någon fil som ev är skadad.

Vill helst inte tömma disken då dottern har en massa bilder och annat hon inte vill bli av med.
av Marbas
Du skulle kunna prova att installera över Win XP, men se då till att du INTE formaterar hårddisken innan installation.

Ett annat i mitt tycke bättre alternativ är att ta ut hårddisken från den trasiga datorn och montera in den i en annan dator. Då skulle du kunna säkerhetskopiera all data från den trasiga datorns hårddisk till förslagsvis dvd skivor (eller egentligen vad du vill). När detta är gjort kan du installera om Windows XP utan att oroa dig för att filer skulle försvinna - du har ju dem i din säkerhetsbackup. När Windows är färdiginstallerat är det bara att kopiera tillbaka alla filer som du säkerhetskopierade tidigare (om de inte fortfarande finns kvar det vill säga).

Skulle du inte kunna läsa hårddisken i en annan dator, och därmed inte kunna göra någon säkerhetskopia, så är det värre. Din beskrivning ovan tyder dock inte på detta. Men om det vore så, så finns det program för att kunna hämta filer från en skadad hårddisk. Om du inte är helt bevandrad i datorer hade jag dock lämnat in hårddisken till en datorbutik som gör en backup av dess innehåll.

Summa summarum: Innan du gör något med hårddisken (t.ex. formatera eller installera Windows) så hade jag försäkrat mig om att dess innehåll är säkerhetskopierat på ett eller annat sätt.
Det borde stå något mer i dumpen innan page_fault texten eller längst ner på dumpen, oftast står det orsaken till problemet alltså vilken fil som orsakade det. Det blir lite lättare att fixa problemet om man vet det.

Generell fix: Om du kommer in i felsäkert läge med ms-dos (eller kör återställningen via CD.skivan) så kör chkdsk /r och se om den kan hitta fel och reparera disken, växeln kollar också skadade sektorer.
Har du flera partitioner än C: där du har lagrat information du vill spara så behöver du inte oroa dig att installera om operativet OM inte disken lider av allvarliga problem. Detta ser du under CD installationen när den vill att du väljer diskenhet/partition att installera på, alla partitioner finns listade där. Att bara installera över befintlig installation så kommer bara c:\windows att ersättas, detta kommer skivan att tala om men som sagt, kommer du till det läget att den vill formatera disken (om du bara har c: partition) så gör det inte förrän du har tömt alla möjligheter.
Om du är bevandrad i DOS kommandon så kan du gå in och ta bort drivrutinen för grafikkortet. Lite meckit.

Tips: Kör NTFS, det har en bättre "tålighet" mot fel/problem än FAT32 , Skapa fler partitioner, ha C: som endast en OS partition med lite utrymme för andra program.
Tackar för tips och hjälp :-)-) . Det blev install över befintlig windows mapp. Nu funkar den iaf.

Kan det var det nya grafikkortet som orsakat problemet?
Det är ett: Asus Extreme GeForce 7300GS 256MB.

En kompis sa att det kunde vara problem med kompabilitet (stava),
när det gäller Dell . Någon som vet om det stämmer?
freak1 skrev:Tackar för tips och hjälp :-)-) . Det blev install över befintlig windows mapp. Nu funkar den iaf.

Kan det var det nya grafikkortet som orsakat problemet?
Det är ett: Asus Extreme GeForce 7300GS 256MB.

En kompis sa att det kunde vara problem med kompabilitet (stava),
när det gäller Dell . Någon som vet om det stämmer?
Känslan är att Dell har mer problem än andra märken. Detta är vad jag iaf har träffat på i yrket och olika forum men jag kan inte säga att det är så generellt, har tyvärr ingen statistik över det hela. Man kan aldrig skydda sig till hundra procent och problem kommer alltid att dyka upp. Uppdatera OS och hårdvara samt se över Bios någon gång om året så minimerar man felen.

Finns olika körlägen beroende på b[…]

Ni gör verkligen en höna av en fjäd[…]

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]