PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Raggo
#163494
Tjooo, vad kan va felet på min tralla när den käkar brytarspetsar, får byta ut dom nästan en gång i månaden, och ställa in dom nästan varje dag..motorn består utav en B18 med zenith förgasare,,,//tacksam för svar.... :mrgreen:
av Frownlayer
#163497
tändspole för stark/svag gnista
kondensatorn dålig
glöm inte smörja i fördelaren. alltså tussen i mitten.
dåliga kablar. alla 5. för mycket motstånd i dem. mät.
löd en brygga över rotorn.
byt till mjukare stift.


kolla det och byt det mesta så löser det sig nog.
Användarvisningsbild
av NickeGubben
#164643
Om du har 'förmotstånd' så kolla så att inte detta är kopplat 'över' tänspolen, parallet alltså.
Det skall sitta i 'serie' med spolen, före spolen, med kabeln från selonoiden på startmotorn inkopplat på den sida av motståndet som är mot spolen.
Så att spolen får 12-volt enbart från startmotorn vid start, men då startmotorn är 'av' så blir det typ 9-volt kvar efter motståndet.

OBS 'brytarspetskabeln' får bara vara kopplad mellan kond/spetsar och ensam kontakt på t-spole.
Ev. innehålla signalkabel, typ: varvräknare.
av LaRy
#169696
När det gäller brytarspetsar så gör elektriciteten att materialet vandrar från den ena kontakten till den andra på brytarspetsarna. Kondensatorn gör att det vill vandra i motsatt riktning. En perfekt brytarspets som varar i evighet har en kondensator som passar, då blir det en balans mellan vandringarna av material. I ditt fall har kondensatorn troligtvis slutat att fungera.
Vw passat

Varför skulle VW betala rep på en 8 &ar[…]

AC & kylfläkt

OBS! Viss irioni i ovanstående inlä[…]

Ovärderlig information! Bra jobbat!.

@atteatte , Har varit ute och tittat lite nu me[…]