NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena mittbena!

Rent teoretiskt - för att lära mig lite- vad skulle hända om man stoppade i en större intercooler i en modern Volvo (s40, t5 motor). Ta för givet att arbetet i sig går till på rätt sätt och att inget i övrigt modifieras eller går sönder.

I längre perspektiv handlar det om att snåla till det och att tillsammans med far och vänner trimma bilen; att göra det själv som går att göra själv och sedan lämna in den för programmering/mappning.. typ.

fråga nummer två handlar om turbons laddtryck. Vart bestäms vilket tryck turbon laddar? Jag har för mig jag läst att det är wastegaten som styr sådant - och att det är denna wastegate som skiljer min lågtryckare från T5an i V70n etc.?
Vad skulle rent teoretiskt hända om man utförde följande modifiering på en s40 t5:
Större intercooler, 19T turbo, filter, 2.5" rör med racekat, ingen dämpare. Rent teoretiskt för lärdom, vad händer med bilen då? Om turbotrycket bestäms av wastegaten, kommer då inte turbon ladda det samma? Eller är trycket en funktion av en variabel i wastegaten tillsammans med turbons fyfiska/mekaniska konstruktion? Vad jag söker är lite av nyfikenhet frågan om en sådan modd. per automatik blir okörbar innan programvara moddifierats eller om man själv kan köra bilen lugnt till berörd part för moddning av programvara?

Trimningen är ju planerad lite vagt men i första hand vill jag ha klart för mig hur det hela hänger ihop - vad som kan göras själv etc.

Hoppas inte frågorna är allt för dumma eller spretiga.

MVH
Rent teoretiskt - för att lära mig lite- vad skulle hända om man stoppade i en större intercooler i en modern Volvo (s40, t5 motor). Ta för givet att arbetet i sig går till på rätt sätt och att inget i övrigt modifieras eller går sönder.
Inget, lite svalare insugsluft bara..

Nästa stycke är lite komplexare, för även om trycket till stor del regleras av wastegaten, så är det elektroniskt övervakat. Laddar du på den vägen så ställer motorelektroniken till det, troligen "limp home mode"... Lurar du elektroniken (och wastegaten) med t.ex pystrim så kommer bränslet inte att räcka till och du bränner troligen kolvar eller avgasventiler...

Därför kommer heller inte ditt "recept" på trimning att ge mer än problem, eftersom du måste låta elektroniken ge mer bränsle (och vid rätt tillfälle) via modifierad mjukvara, alternativt matcha med större och framförallt rätt spridare.

Kort sagt, mjukvaran styr vad du kan byta för hårdvara, om du inte skall individuellt mappa sprutet till just din kombination av hårdvara, vilket inte är den ekonomiska vägen... Bestäm trimningsgrad, byt delarna själv och håll dig till trimmarens/recept så blir det i slutändan både pålitligt och billigast.

/Thomas
Jag hade tänkt hålla mig till hårdvara i samförstånd med trimingsfirma. Frågan gällde mest vad jag kan göra själv och sedan köra bilen till firman för programmering. Om bilen är okörbar får man ju bärga den på släp eller liknande. Jag tar för givet att det blir mycket billigare om jag byter saker själv/med vänner än att de gör det. Det är ren snålhet som fick mig att undra. Frågan är ju vilka delar som det inte är rekomenderat att byta och sedan köra bilen. Antar då att turbon hör till detta? Att byta turbo, intercooler, katalysator etc kräver vad jag förstår inte en ingenjör egentligen - bara lite mekaniskt sinnad hjälp. :)
Jag antar att du kan byta allt du nämner och mer därtill utan att göra bilen okörbar, utom möjligen spridare om det står på programmet...För att bränslemängden kommer att vara konstant för stor.
Med lätt gaspådrag så bör inte turbon ställa till det heller.. Behöver du köra långt ?

/Thomas
vet inte hur långt det är till atech. 20-40 mil på en höft antar jag. men jag ska ringa dem och ta det över telefon först. bäst att göra en plan tillsammans med dem från början. :) ville bara ha lite lätt respons här också. typ.

Da det har vært, flere hundre klikk på[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]