- sön 03 feb 2008, 13:27
#170353
Tjena mittbena!
Rent teoretiskt - för att lära mig lite- vad skulle hända om man stoppade i en större intercooler i en modern Volvo (s40, t5 motor). Ta för givet att arbetet i sig går till på rätt sätt och att inget i övrigt modifieras eller går sönder.
I längre perspektiv handlar det om att snåla till det och att tillsammans med far och vänner trimma bilen; att göra det själv som går att göra själv och sedan lämna in den för programmering/mappning.. typ.
fråga nummer två handlar om turbons laddtryck. Vart bestäms vilket tryck turbon laddar? Jag har för mig jag läst att det är wastegaten som styr sådant - och att det är denna wastegate som skiljer min lågtryckare från T5an i V70n etc.?
Vad skulle rent teoretiskt hända om man utförde följande modifiering på en s40 t5:
Större intercooler, 19T turbo, filter, 2.5" rör med racekat, ingen dämpare. Rent teoretiskt för lärdom, vad händer med bilen då? Om turbotrycket bestäms av wastegaten, kommer då inte turbon ladda det samma? Eller är trycket en funktion av en variabel i wastegaten tillsammans med turbons fyfiska/mekaniska konstruktion? Vad jag söker är lite av nyfikenhet frågan om en sådan modd. per automatik blir okörbar innan programvara moddifierats eller om man själv kan köra bilen lugnt till berörd part för moddning av programvara?
Trimningen är ju planerad lite vagt men i första hand vill jag ha klart för mig hur det hela hänger ihop - vad som kan göras själv etc.
Hoppas inte frågorna är allt för dumma eller spretiga.
MVH
Rent teoretiskt - för att lära mig lite- vad skulle hända om man stoppade i en större intercooler i en modern Volvo (s40, t5 motor). Ta för givet att arbetet i sig går till på rätt sätt och att inget i övrigt modifieras eller går sönder.
I längre perspektiv handlar det om att snåla till det och att tillsammans med far och vänner trimma bilen; att göra det själv som går att göra själv och sedan lämna in den för programmering/mappning.. typ.
fråga nummer två handlar om turbons laddtryck. Vart bestäms vilket tryck turbon laddar? Jag har för mig jag läst att det är wastegaten som styr sådant - och att det är denna wastegate som skiljer min lågtryckare från T5an i V70n etc.?
Vad skulle rent teoretiskt hända om man utförde följande modifiering på en s40 t5:
Större intercooler, 19T turbo, filter, 2.5" rör med racekat, ingen dämpare. Rent teoretiskt för lärdom, vad händer med bilen då? Om turbotrycket bestäms av wastegaten, kommer då inte turbon ladda det samma? Eller är trycket en funktion av en variabel i wastegaten tillsammans med turbons fyfiska/mekaniska konstruktion? Vad jag söker är lite av nyfikenhet frågan om en sådan modd. per automatik blir okörbar innan programvara moddifierats eller om man själv kan köra bilen lugnt till berörd part för moddning av programvara?
Trimningen är ju planerad lite vagt men i första hand vill jag ha klart för mig hur det hela hänger ihop - vad som kan göras själv etc.
Hoppas inte frågorna är allt för dumma eller spretiga.
MVH