Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Intressant och bra diskussion det här! :)

Nu måste jag säga att det lutar mer och mer åt fast drag, trots att jag inte kommer behöva det så ofta. Det finns ju ytterligare två positiva aspekter att välja det fasta draget: Det är ganska mycket billigare och, inte att förglömma, ett fast drag skyddar ju en hel del vid sk "fender benders", alltså när folk parkerar bakom och tror att deras bil är lite kortare än vad den är! :lol:

Jag har faktiskt själv räddats av en dragkrok en gång. Det var kökörninig och bilen framför stannade när jag tittade på en snygg tjej i bilen brevid! :D Tvärnit, men jag slog emot framförvarande som dock hade en fast dragkrok. Det blev ett litet "V" i min kofångare men inte ett märke på hennes bil! 8)
av Fisketorp
forbo skrev:Jobbade/praktiserade på en bilmek får något år sen.

Han som ägde verkstaden var i kontakt med bilprovningen om detta med att svetsa lösa drag, vilket dom sa att man inte fick.

Bosse bildoktorn hade ju fel titt som tätt tycker jag.

//Fredrik

Då får jag erkänna mig överbevisad ;)

tyckte han var riktigt skön och finurlig lille bosse, men så är jag ju ingen mekaniker som kan ifrågasätta han heller =P
av Fisketorp
Fred skrev:Intressant och bra diskussion det här! :)

Nu måste jag säga att det lutar mer och mer åt fast drag, trots att jag inte kommer behöva det så ofta. Det finns ju ytterligare två positiva aspekter att välja det fasta draget: Det är ganska mycket billigare och, inte att förglömma, ett fast drag skyddar ju en hel del vid sk "fender benders", alltså när folk parkerar bakom och tror att deras bil är lite kortare än vad den är! :lol:

Jag har faktiskt själv räddats av en dragkrok en gång. Det var kökörninig och bilen framför stannade när jag tittade på en snygg tjej i bilen brevid! :D Tvärnit, men jag slog emot framförvarande som dock hade en fast dragkrok. Det blev ett litet "V" i min kofångare men inte ett märke på hennes bil! 8)
kompisen var med om detsamma, dok hakade dragkroken fast och slet loss kofångaren på något lustigt vis, (själva plasten på 855a)

frågan iallafall lyder. kan man vara säker på att bilen inte skadats även fast som privatperson inte kan se några visuella märken?
kan det vara risk att något blivit skeft osv. bör man lämna på verkstad för kontroll iallafall?
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
Dragen får svetsas.
Dock måste svetsinstruktioner erhållas från tillverkaren av draget.
Svetsningen utföras efter dessa instruktioner, samt att dom skall visas upp vid besikningen av draget.
Ufört detta på en peugeot där det löstagbara draget blivit för glappt.
Senast redigerad av 1 Ronkeroo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Ronkeroo
forbo skrev:
Ronkeroo skrev:Dragen får svetsas.
Dock måste svetsinstruktioner erhållas från tillverkaren av draget.
Svetsningen utföras efter dessa instruktioner, samt att dom skall visas upp vid besikningen av draget.
Då måste det vara ändrade regler om det nu.

//Fredrik
Ja, jag vet inte hur det var förr, eller om det bara gäller för vissa drag.
av Fisketorp
Vi låter frågan om man får eller inte vara osagd tills någon kan visa upp skriftligt från någon länk eller så.

så är alla nöjda=)

Enklast är väl somsagt att höra sig för med bilprovningen.

//Martin
av Fred
Tack för alla bra synpunkter (även om tråden spårade lite mot att svetsa eller inte svetsa delbart drag...). Det blev ett fast Volvo orginaldrag från skroten. 1180 spänn inklusive elprylarna och frakt!! Det blir till att följa Anlos utmärkta monteringsanvisning under Tips och trix när våren och värmen kommer!

Mvh
/Fred

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]