Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av buzz
Tjena. Var o besiktigade i dag o fick helt galna värden på avgas. CO=9,9 (0,5) CO 2500=9,9 (0,3) HC=999 (100) Lambda=0,50 (0,96-1,04). Det blev ju såklart ombesiktning... Då är ju frågan var jag ska börja. Tjuvluft vid insug, vet ej, ska kolla. Olja+filter, nybytt. Tändstift, nybytt. Lambda, relativt ny Bosch. LMM, drar jag ur under tomgång går den apdåligt. Avgassystem, inga anmärkningar eller sprickor. Felkoder sen tidigare, ingen signal LMM, mager blandning lambda. Ska nollställa koderna o blinka fram igen. Vevhusventilation, vet ej, ska kolla.
Vill ha lite ideér om fler saker eller om jag kan utesluta något av ovan nämnda. Tacksam för all hjälp! //buzz
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dra tillbaka gummit på kontakten på en av spridarna och sätt en provlampa där. Den ska blinka svagt på tomgång. Lyser den konstant står spridarna öppna hela tiden. Jag har varit ute för det två gånger, en styrenhet med utgången trasig, och en kabelhärva som skavde mot motorblocket. Fick borra några hål i avgasröret och tappa ut bensinen som var där... :shock:
Annars låter det som en lambdasond, mät signalen. Ligger den låg hela tiden betyder det att den säger att motorn är mager, och det är ju helt klart en lögn...
av buzz
Nybbe_gefle skrev:Ska vi utgå ifrån att det gäller bilen i din signatur??

//David
Jajamen, det gäller bilen i signaturen. //buzz
av buzz
Kom på en sak till, vet inte om det kan påverka värdena eller inte? Förvärmarslangen som går mellan luftburk o grenrör hittade jag hängandes lös o sprucken när jag bytte olja häromdagen. Skaffade en ny men den vart för stor o har inte hunnit få på den med rätt storlek ännu. Kan det spela nån roll tro? //buzz
av buzz
Jo, jag vet att det är maxvärden. Besiktningsgubben var noga med o tala om att mätarna deras inte gick högre... :shock: //buzz
Användarvisningsbild
av lingua
låter defintivt som lambdasonden, hade också skyhöga värden i somras på gamla 16V.
Värdet säger ju att den tror den är mager och matar på mer soppa, som min gjorde! Katten va nästan igensotad,
ny orginallambda och ett par mil motorväg för att sota ur katten så blev värdena tipp topp.
av buzz
Tjena. Har nu bytt sonden o mycket riktigt så var det den som var kaputt. Alla värden blev normala igen UTOM Hc värdet som fortfarande är för högt. Värdet får vara högst 100 o jag lyckas få min till 109 som lägst. Som högst är det uppe på 200 på tomgång, varvar man 2000 rpm så åker det ner till runt 60. Frågan är vad som gör att Hc inte vill rätta till sig? Kan det vara katten som tappat sin funktion, är säkert orginalet som sitter där, bilen har gått 23500 mil nu. Ska prova o sätta dit nya tändkablar oxå då jag har dessa liggandes, men det lär väl knappast bidra, men prova kan man ju iaf. Oljan är nybytt, den gamla oljan luktade massor med soppa o det var väl för sonden fettade på. Den gamla sonden fettade väl ner den nya oljan oxå, men kan det påverka hc värdet? Stift o luftfilter är bytta. Har ombesiktning den 29 feb. o vill ju gärna få ordning på det hela innan... //buzz

Hej Bilen visar orange varning för lå[…]

emblemwraps -crome delete

Tack för input, så det är en "[…]

Ladd problem Volvo 760

Kolla över generatorns och batteriets jordpun[…]

Volvo car UX

Själv kan jag inte se att något blivi[…]