Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DaXX
Hej!

Var ute en sväng med min S80 T6:a under kvällen (årsmod 2000) och när jag stanna till för att handla så sluta inte kupéfläkten blåsa efter att jag stängde av bilen. 30 min senare var det fortfarande fullt blås så jag körde hem och besluta mig för att koppla loss batteriet.

Efter att ha kopplat in batteriet igen, ca 20 min senare så starta fläkten direkt och det spelar ingen roll vad jag än gör med reglagen i bilen.

Ska på en resa imorgon, men batteriet lär ju dö om jag låter bilen vara strömsatt. Någon som varit med om något liknande och har en lösning eller är det okej för bilens elektronik att låta den stå utan ström en hel natt?
av DaXX
Min gissning är att effektsteget till fläkten har bränt och kortslutit sig själv och släpper igenom full spänning till fläkten hela tiden.
Effektsteget som har kortslutit sig själv? Låter ganska avancerat?

I skrivande stund så har jag löst problemet genom att dra ur säkring nr 26 inne i kupén för att få stopp på eländet, men jag antar att den måste in på service snarast. Bilen hade stått still utomhus i 3 veckor innan detta hände, och förra gången när den stod still i två veckor så var det batteriet som var urladdat...
Loner skrev:Det greeeken pratar om är att AC'n blåser ur fukt ur systemet.
Aha... är det vad den gör! Jag har funderat varför AC:n går ibland när bilen bara står still (på varma dagar). Min V70 kan stå och blåsa på ganska länge, trodde först att det var något fel på AC:n, men det är väl i sin ordning då..
pean skrev:Aha... är det vad den gör! Jag har funderat varför AC:n går ibland när bilen bara står still (på varma dagar). Min V70 kan stå och blåsa på ganska länge, trodde först att det var något fel på AC:n, men det är väl i sin ordning då..
En av dom vanligaste frågorna, många tror dom har fel på bilen, men det står t.om i instruktionsboken.. du vet den där boken man hittar i handsfacket och bläddrar i om man blir sittandes i nån annans bil för länge.

/L
Loner skrev:
pean skrev:Aha... är det vad den gör! Jag har funderat varför AC:n går ibland när bilen bara står still (på varma dagar). Min V70 kan stå och blåsa på ganska länge, trodde först att det var något fel på AC:n, men det är väl i sin ordning då..
En av dom vanligaste frågorna, många tror dom har fel på bilen, men det står t.om i instruktionsboken.. du vet den där boken man hittar i handsfacket och bläddrar i om man blir sittandes i nån annans bil för länge.
Ja ok, dumt av mig. Jag har läst instruktionsboken och det står ju några rader om det, men man undrar ju ändå lite när den väl drar igång. Grejen är ju att den drar igång när bilen bara står, inte nödvändigtvis i direkt samband med körning, utan den drar igång när man parkerat och den stått ett tag, och det känns ju lite skumt. Instruktionsboken ger inte såna där detaljer som bara ni här på forumet kan svara på, dvs när den drar igång, hur länge, och bäst av allt, att det inte är nåt fel och så vidare... Det som är så bra med att fråga här!
Udda specade bilar

En S60 T5 AWD MY21 med R-Design-exteriör och […]

Är det versionen som ofta benämns som &r[…]

Har antagligen inte hänt något katastro[…]

3G släcks

Gäller detta även årsmodell -21? […]