Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av greeeken
Svårstartad för att man har 98 eller V power??????????
av Knasen
Jag tycker att det är viss fördröjning av starten av motorn, startmotorn får gå ett par extra sekunder innan motorn tänder, anledning att jag säger så är för att jag precis bytt till 98, och märkte en liten skillnad.
Användarvisningsbild
av Harald
Jeg har ikke awd, men:

blandet kjøring (7 km til jobb + litt småkjøring til butikk ol.): ca 1,1
samme i kaldt vær (vinteren i Norge): ca 1,25
blandet kjøring med noe mere langkjøring: ca 1.0
bare langkjøring i norske hastigheter: ca 0,7!
Jeg kjører alltid på 98 oktan

Jeg har tenkt å kjøpe en 2003+ v70 AWD 2,5t med geartronic, men vurderer nå D5 når jeg hører at 2,5t bruker 1,3-1,4 på kjøring tilsvarende min kjøring (bensinpris i norge er ca 13,25 sek).
Det spørs om de ekstra hestene i bensinen er verdt 45.000 SEK mere i importavgift til Norge samt 12.000 SEK mere i året i merkostnad på drivstoff
VolvoForLife skrev:
CarMan skrev:
VolvoForLife skrev:Farsan har en V70N 2,4T AWD med automatlåda och den tar mycket bränsle som faan.
Blandad körning drar den 1,35 och ofta mer än det, nästan aldrig lägre. Han har haft in den på Volvo där dom kört ett sånt där program men dom sa att dom inte hittade något fel.
Vad kan detta vara och bero på?? Det är ju morsan som kör den på dagarna till och från jobbet så den körs ju lungt. :D
vad är blandad körning? vilken snitthastighet har ni då på färddatorn?
jag tycker det ser normalt ut.
vad har ni för ringtryck & står framvagnen rätt, inga bromsar som ligger på?

åk med farthållaren i 90km/h nolla färddatorn, fortsätt i en mil & läs av ad du har för medelförbrukning.
Blandad körning, jaa det är väl till och från jobbet i stan varje dag. Och lite mer i stan. Och sen nån längre sväng typ 5-10 mil. Inte BARA stadskörning och inte BARA Landsväg utan blandat.

Ska prova de där med farthållaren.
det låterpresis som jag torde, du har nästan ren stadskörning, jag gissar på at du har en snitt hastighet på 40 km/h

min bil en 00:a V70N T5 automat drar 1,3 liter/mil stadskörning
CarMan skrev:
VolvoForLife skrev:
CarMan skrev: vad är blandad körning? vilken snitthastighet har ni då på färddatorn?
jag tycker det ser normalt ut.
vad har ni för ringtryck & står framvagnen rätt, inga bromsar som ligger på?

åk med farthållaren i 90km/h nolla färddatorn, fortsätt i en mil & läs av ad du har för medelförbrukning.
Blandad körning, jaa det är väl till och från jobbet i stan varje dag. Och lite mer i stan. Och sen nån längre sväng typ 5-10 mil. Inte BARA stadskörning och inte BARA Landsväg utan blandat.

Ska prova de där med farthållaren.
det låterpresis som jag torde, du har nästan ren stadskörning, jag gissar på at du har en snitt hastighet på 40 km/h

min bil en 00:a V70N T5 automat drar 1,3 liter/mil stadskörning
Okej, det kasnke är normalt då. Men jag tyckte det var högt.

Kör på 95 till er som undrade.
Användarvisningsbild
av Malcolm x
V70N 2,4 T Auto... Snitthastighet 49km/h 11,8 liter/100km
Står det på min bil...så det är nog som det ska.
Men om man kör i 90-100 så ligger den på 7-8,5 beror lite på om man tvingar den att hålla 90 typ farthållaren...
av Funatic
hmm, jag kör på 95 oktan och upplever ibland att bilen är svårstartad, nästan som att den inte får soppa (?) menar ni att det kan bli VÄRRE med 98 oktan? Jag har testat att köra den på 98 oktan en tank och bilen upplevdes som MYCKET piggare...

(för övrigt drar min runt 0.95 - 1.1 l/milen blandad körning om man kör snällt)

Fråga 2: kan det verkligen vara så att bilen drar så pass mycket mindre bensin att det lönar sig att tanka 98??? (jag har en V70n T5 automat -00)
av haxpet
Volvos turbomotorer ska väl gå på 98, eller?

Jag har en V70 T5 med automat som har en medelhastighet på 40-50 km/h i färddatorn. och jag brukar köra ca 600-650 km innan jag tankar och då går det in ca 60-65 liter. Så min bil går på ca 0,95 till 1,1 l/mil.

Det tycker jag är ok.

Den normalaste sträckan är dom 5-10 minuterna till och från jobb varje morgon. Men det handlar oftast bara om 2-3 stopp på den sträckan, resten så hålls bilen i rullning.
av Frigge
Den förbrukningen låter helt normal för mig. Det är en ganska tung bil med 4WD dessutom,den går ganska tungt jämfört med en "vanlig"

/Fredrik
av Funatic
Då är förbrukningen alltså densamma på 95 och 98 oktan.
Jag har 80-liters tank i min bil så man ser en viss skillnad när man tankar :roll: dock så går ju bilen betydligt bättre på 98... får väl köra på det i fortsättningen.
haxpet skrev:Volvos turbomotorer ska väl gå på 98, eller?

Jag har en V70 T5 med automat som har en medelhastighet på 40-50 km/h i färddatorn. och jag brukar köra ca 600-650 km innan jag tankar och då går det in ca 60-65 liter. Så min bil går på ca 0,95 till 1,1 l/mil.

Det tycker jag är ok.

Den normalaste sträckan är dom 5-10 minuterna till och från jobb varje morgon. Men det handlar oftast bara om 2-3 stopp på den sträckan, resten så hålls bilen i rullning.

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]