PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av axelmds
har fått tag i ett insprut till b23e motor (kontirnueligt/mekaniskt). är det helt omöjligt o slänga på det på min lilla b20?

jo jag vet att det kommer att bli lite krångligt, tex en massa regulatorer, annat insug, kanske annan topp o en elektronisk bränsle pump, för rätt tryck.

men kommer de funka tro? 8)
av Ebbe
Inget är omöjligt! Men du har skaffat dig rätt mycket jobb :D
En B20 har insug o avgas på samma sida o B23 en på vardera vilket i praktiken innebär att det blir jäkligt trångt för grejorna du ska flytta över från B23:ans insprut. En insprutningspump behöver du för att få upp trycket i systemet, men vad skulle du byta till för topp? Finns inget som passar sådär hyffsat rakt av. Sen när allt är färdigmonterat kommer du att ha en motor som drar mer bensin och går sämmre än din orginal B20.
Varför inte flytta över hela B23:an i stället? eller trimma B20 med dubbla 45:or, portat topplock, vassare kam m.m. :wink:
Användarvisningsbild
av Hasse63
Massa jobb blir det.

Hur vet man att den kommer dra mer bränsle och gå sämre än hans b20 ?:-/ Det trim som det tippsade om kan den ju dra mer och gå ännu sämre. Allt beror ju på hur hur man bygger och hur noga man är då man justerar in motorn.

Klart enklast är att leta reda på en komplett K-jet till en b20E.
av Amarace
Ebbe skrev:Inget är omöjligt! Men du har skaffat dig rätt mycket jobb :D
En B20 har insug o avgas på samma sida o B23 en på vardera vilket i praktiken innebär att det blir jäkligt trångt för grejorna du ska flytta över från B23:ans insprut. En insprutningspump behöver du för att få upp trycket i systemet, men vad skulle du byta till för topp? Finns inget som passar sådär hyffsat rakt av. Sen när allt är färdigmonterat kommer du att ha en motor som drar mer bensin och går sämmre än din orginal B20.
Varför inte flytta över hela B23:an i stället? eller trimma B20 med dubbla 45:or, portat topplock, vassare kam m.m. :wink:
Har du kört med K-jet på en B20? Låter inte som det. Det fungerar utmärkt att sätta på en B20, B20E -74 hade det original och hård på bränsle är dom absolut inte..

Så en topp från B20E, insug från en B20E (fungerar med insug från både elektronisk o mekaniskt egentligen) samt spridarfästen till en B20E -74 så är resten relativt enkelt. Utan insug och topp o fästen för spridare måste man göra det själv och då blir det jobbigt.

Luftmängdmätaren får man montera mot fronten bakom lyser, ett öppet filter direkt på o slang från luftmängdmätare till insug. Pumpen måste vara gjord för K-jet då det krävs bra tryck för att det ska fungera. Styrtrycksventil monterar du någonstans på blocket och tillsatsluftslid runt insuget el liknande (går att dra slangar), termotidigivare kan du ersätta med knapp förf att förenkla. Elen är inte avancerad, tändningsström till TIllsatsluftslid och styrtrycksventil, pumpen bör du koppla via relä som bryter om fördelaren slutar ge gnista.
Användarvisningsbild
av axelmds
tack för alla seriösa svar.
jo att de skulle bli mkt jobb fattade jag från början o farsan bara suckade åt mig ;)
nää de får bli på senare dar i sånna fall. men jag tänkte ha min fiina rööda 140 tills jag fyllde 18 (är 16 nu). men det får börja med lite fix på toppen o dubbla förgasare etc.

men de var så att jag fick insprutet av flickvännens farsa. han kör ju bara BMW den jäveln så han ville ju bara bli av med det. då var min första tanke B20 MED INSPRUT!! yeah.
av heavy
du köp en 142-144 71-73 Grand luxe är ett het tips det är Insprutare orginal där..
jävlar vad det går.
håll i hatten.

Heavy.
av Tobbos
Nu kanske jag skriver i en lite gammal tråd. Men känns onödigt att starta en ny tråd? :roll:

Jo nu är det så att jag går i samma banor som tråd skaparen. :P
Har k-jet från en B230E med pump å allt, men de jag undrar är hur jag ska göra med tändfördelare osv.
Skall K-jet ha signal från fördelaren eller hur är det? Skulle vara super schysst om ni kan svara på de här och
ev. om ni vet av nå schema som ni kan länka! :D
av Amarace
K-jet är helt oberoende av fördelaren, såd et fungerar utmärkt att köra med original fördelare.

Enda elen som k-jet behöver är tändningsplus till Styrtrycksventil och TIllsatsluftslid, samt kallstarten via startmotorn (men som jag skrev längre upp, sätt på en knapp bara). Samt då el till Pump/arna. Med andra ord behöver du inget schema :)
av Tobbos
Amarace skrev:K-jet är helt oberoende av fördelaren, såd et fungerar utmärkt att köra med original fördelare.

Enda elen som k-jet behöver är tändningsplus till Styrtrycksventil och TIllsatsluftslid, samt kallstarten via startmotorn (men som jag skrev längre upp, sätt på en knapp bara). Samt då el till Pump/arna. Med andra ord behöver du inget schema :)
Tack för snabba puckar! Verkligen ett svar som får det att klia i fingrarna! :-)-)
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]