Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

liten uppdate nu då, har ju skruvat i garaget som en galning i ett par dagar nu och lyckats få ihop den, dessvärre glömde jag kameran 2 dagar.... så de blir inga jätte många bilder men lite iallafall och en video på när den e startad..

Plockat ihop bilen allt som jag kunde hitta iallafall, och modifierade den såkallade "modellanpassade" intercoolern i helaluminium från kl racing, dit med ny olja i vinkelväxeln och växellådan samt i motorn, hällde i glycolen, och hörde att det droppade ner på golvet.. böjde mej ner o kollade... då var det ALUpackningarna kag hade fått från volvo till ett av vattenrören som pissade kylarvatten.. jaha då va de ju bara att åka in till stan o köpa nya sådana fast i koppar, som tur va köpte jag 4 st!

Monterade dit dom och det slutade läcka, kollade allt igen och sen en sista gång inann jag vred på nyckeln, allt satt som det skulle. Så jag drog av kabeln till tändspolen och körde startmotorn i flera omgångar i ca 10 sek per gång för att bygga upp oljetryck, och efter att ha gjort det ett par ggr gick jag ur bilen för att se om allt var som det skulle, VILKET DET INTE var, denna gång pissade turbon olja från oljetillförselröret, även det alupackning från volvo... arg som *^ÄÅpop+´ plockade jag ner röret och bytte till dom andra 2 packningarna i koppar som jag som TUR var köpte med mej extra och torkade av allt så noga det gick där nere började om proceduren igen med starten... gick ut o kollade en gång till men nu var det torrt överallt.

NU.... nu stod HELA min familj i garaget, några polare som ville se och deras morsa oxå och jag kände pressen öka på mej.. men startade iallafall bilen och den hoppade igång DIREKT.. INGA missljud eller lyftare som kanckade eller lät.. gick spikrakt på tomgång och allt. Det enda jag vart nervös över.... var att det började ryka bakom turbom som ni ser på filmen , men det var ju efter att den hade pissat olja genom alupackningen, så den röken avtog allt efterssom.

SÅ.. bilen startad.. fläkten går av o till, glyckol fyldes på lite då o då. Körde den i drygt 20 min på tomgång, hällde ut oljan och tog bort filtret och lät det stå o rinna under natten tills idag. Åkte ner o fyllde oljan rnsade upp garaget tog en kaffe och strartade igen.. lika skitnervös som igår... och den startar på ett halvt varv på startmotorn... tar en tur på ca 1 mil och kommer tillbaka fortfarande nervös för att det skall låta eller knacka, men det gör det inte. Så jag tar bilen till mor o far och jag varvar inte över 2,500 varv och motorbromsar en del. Så jag har nu kört 3 mil med den och den fungerar fortfarande.. hehe känns gött som attans

Oljan jag tömmde ur efter drygt 20 min , var lite grådaskig, men tror det har med att jag honat blocket och satt i nya kolvar så "skägget" i loppena "slits" in nu, därav färgen.

Nu återstår bara 47 mils luuugn körning och sedan ett olje och filterbyte, sedan 50 mil till med normalt körande samt sedan olje och filterbyte, sen e de bara att gasa... hehe

Här kommer det efter all montering osv..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Fluffen skrev:Gott att du fick igång den! (W) vol:-)

Du anar inte va gött att den e klar.. har kört dom första 50 milen o bytt olja o filter, samt kört ytterligare 30 mil. Så totalt 80 mil har jag kört nu o den gr lika fint!
Flyttar till garaget, där tråden passar bättre eftersom det inte är frågan om nån fundering, utan en dokumentation.

Mvh/ Adde
Acproblem Volvo 940 -98

Kompressorm går (gick) igång fö[…]

Detta har jag hört på andra ställe[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har

Motorbyte Volvo 240

Jag har gjort ett ""hittepå" […]