Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Skulle idag byta oljan i växellådan på min v40 1.8. Allt gick bra till dess att jag avtappningsbulten, eller iallafall den bult jag skruvat loss skall tillbaka. Anade inte den stora kraft som fanns i mina armar... Resultat en avvriden ihålig bult som sitter underst i växellådan. Blev bärgning till Bilia, hoppas de kan fixa det billigt. Killen som tog emot mig började prata om ny växellåda. Hoppas han bara var allmänt yr. Annars blir det nog en dyr bult......Bulten som gick av var ihålig med ett stift som kunde tryckas ner.

/en som borde skaffa sig en momentnyckel..
Senast redigerad av 2 pero02, redigerad totalt 0 gång.
av pero02
En manuell låda, fattar inte vad stiftet som kunde tryckas ner i bulten har för uppgift. Min förhoppning är att de gjör det enkelt för sig och billigt för mig. Kommer knappast behöva byta olja igen, så för mig får de gärna svetsa ihop skiten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ihålig med stift.... låter inte som en plugg direkt. Mer som den där skruven man inte ska röra... :???:
av pero02
Bilia kunde inte fixa det, teknikern sa att han inte fick ut den gamla bulten och ville byta låda. Blir till att leta reda på en mekanisk verkstad. Där de verkligen lagar något inte bara byter ut. Någon som vet en bra verkstad i södra delen av Stockholm?
Användarvisningsbild
av vetten
Men om bulten är ihålig så borde det ju inte vara alltför svårt att borra ur den eller dra en gänga i det befintliga hålet för att sen skruva i en ny mindre bult och på det viset få tätt :shock:
av Robert63
pero02 skrev:Bilia kunde inte fixa det, teknikern sa att han inte fick ut den gamla bulten och ville byta låda. Blir till att leta reda på en mekanisk verkstad. Där de verkligen lagar något inte bara byter ut. Någon som vet en bra verkstad i södra delen av Stockholm?
"teknikerna" fick inte ut bulten...och vill byta hela lådan :shock: Ja herrejävlar, mitt förtroende för de auktoriserade verkstäderna sjunker för var dag.
Tänkte informera lite om vad som hände. Efter Biliabesöket har jag legat sjuk i influensa 1 vecka. Idag tog jag själv tag i problemet ute på min parkering. Med en ficklampa i munnen liggandes i leran skruvade jag utan problem med hjälp av en svinpitt, felgängad konisk bult, ur den trasiga bulten. Gängorna var fortfarande i fint skick så det var bara att skruva i den nya bulten, köpt för 159 kr på volvo.

Totalt kostade det mig 159 kr reservdel + 89 kr svinpitt på clasohlsson.

Jag är dessutom helt novis på bilar, men trots det betydligt bättre än en auktoriserad verkstad.

Blir aldrig mer Bilia för min del. Just nu känns Bilia=Skit. Funderar på att ta kontakt med ansvariga på bilia och fråga om det är en medveten strategi för att få göra dyra jobb och tjäna mer pengar.
Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]

V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]