Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sumpster
Hej
Ngn som vet hur pass svårt det är att byta oljetråget på min 850 GLT -97 :roll:
Ser lite trångt ut...sen om det finnsn ngn som kanske har ngt fint beggat tråg åxå :D

/Ante
av *pettson*
Sumpster skrev:Hej
Ngn som vet hur pass svårt det är att byta oljetråget på min 850 GLT -97 :roll:
Ser lite trångt ut...sen om det finnsn ngn som kanske har ngt fint beggat tråg åxå :D

/Ante
Lossa styrservorören,dra dom åt sidan med ett spännband och ta ned tråget.. Missa inte om du har oljekyl.. :-)-)
av Sumpster
tack för svaren , hur ser man om man har en oljekylare? Sen har jag pratat med en verkstad här och de sa att man måste lossa fästen'a på motorns ena sida för att sedan tilta lite på motorn för attt få bort tråget :???: låter lite bökigt...
Men om ni kanske kan ge mig en lite bättre förklaring så vore jag tacksam :D Tex när man ska dra bultarna när man fått det på plats dvs behöver man dra med moment eller är det bara att liknande korsdra?
Tråget sprack :evil: när jag fick lov att våldsdra bulten när jag skulle upp med den..???!!! Den satt som att den var svetsad ta me fan...iaf så sprack godset runt gängtappen så hela "paketet med bulten i trillade ner mellan benen med följd att oljan kom rakt på mig :-(O) . Satte efter ngr svordommar "klumpen" i skruvstädet bara för att kolla vad som hade orsakat att den skurit fast och fick med ett förlängt spärrskaft dra med min kroppsvikt innan den lossnade. Förmodar jag varit dum som inte bytte metallpackningen året innan eftersom den var helt utklämd och det var nog det ogängade godset på bulten som nypit fast i alu tråget när jag drog det... Men iaf så går allt att laga som tur är men eftersom de sa att det kunde vara lite tricksigt så tänkte jag lämna in den och kostnaden för det skulle bli med tråg inräknat 3500:- (begagnat tråg). Men om man klarar det själv så finns det tråg att köpa för 1000:-

Jaja tacksam för alla tipps
Mvh Ante
av Sumpster
Sparkz skrev:Jag har ett tråg liggande..
Jasså , vart bor du och är du säker på att det är rätt tråg? dvs om det är olika till årsmodeller mm? Jag bor i Örnsköldsvik iaf och om du har ett bättre pris än det jag fått tag på (1000:-) så är jag helt klart nyfiken.
Mvh Ante
av *pettson*
Sumpster skrev:tack för svaren , hur ser man om man har en oljekylare? Sen har jag pratat med en verkstad här och de sa att man måste lossa fästen'a på motorns ena sida för att sedan tilta lite på motorn för attt få bort tråget :???: låter lite bökigt...
Men om ni kanske kan ge mig en lite bättre förklaring så vore jag tacksam :D Tex när man ska dra bultarna när man fått det på plats dvs behöver man dra med moment eller är det bara att liknande korsdra?
Tråget sprack :evil: när jag fick lov att våldsdra bulten när jag skulle upp med den..???!!! Den satt som att den var svetsad ta me fan...iaf så sprack godset runt gängtappen så hela "paketet med bulten i trillade ner mellan benen med följd att oljan kom rakt på mig :-(O) . Satte efter ngr svordommar "klumpen" i skruvstädet bara för att kolla vad som hade orsakat att den skurit fast och fick med ett förlängt spärrskaft dra med min kroppsvikt innan den lossnade. Förmodar jag varit dum som inte bytte metallpackningen året innan eftersom den var helt utklämd och det var nog det ogängade godset på bulten som nypit fast i alu tråget när jag drog det... Men iaf så går allt att laga som tur är men eftersom de sa att det kunde vara lite tricksigt så tänkte jag lämna in den och kostnaden för det skulle bli med tråg inräknat 3500:- (begagnat tråg). Men om man klarar det själv så finns det tråg att köpa för 1000:-

Jaja tacksam för alla tipps
Mvh Ante
Okej vi börjar från början.. tilta motorn= skitsnack.. Att byta tråg på en 850 handlar om ca 1½ timmas jobb bort och dit i realiteten om man är normalhändig. Verkstan SKA göra det fortare, men har av nån anledning fått över 2 timmar på det i sin tidlista.. :roll:
Först av allt gå till volvo, inhandla deras packningslim, inhandla även nya o-ringar till tätningen mellan tråg/ pump reservdelar ger dej korrekt nr. Det finns inget bra lim på marknaden som håller tätt förövrigt (tyvärr) så en tub sånt är tvunget.. har du oljekyl eller inte.. kika på högra gaveln på tråget, är där en termostat med två slangar ut eller inte? Med 99% säkerhet så troligen inte då vi pratade om en GLT, men kika ska man, du har säkerligen ett lock där bara, det betyder att det är fritt fram att börja jobba.. Bultarna ska lossas runtom. låt dom i hörnen vara kvar. Ta bort momentstaget. Sen lossar du styrservorören i framkant och i bakkant av subframen (lossa dom INTE ur styrväxeln). Ta ett litet spännband och spänn dom åt växellådan till. Det handlar om ca 15cm du rör dom, du ska över skarven motor/låda.
Sen knackar du till på tråget lite grand så limmet släpper.. så tar du ned tråget. Det behövs INTE tiltas och skit.. Voila är tråget nere. Rengör packningsytorna på motorn. Rengör nya tråget. VAR NOGRANN med att det är samma volym i nya tråget. Det finns två olika volymer.
lägg lim på nya trågets ytor. Lägg tunt och jämt. När du sätter upp tråget så ska bultarna dras 2-3nm i hörnen först. Dra åt dom långa skruvarna mellan oljesump och växellåda med 48 Nm. (Dra skruvarna först till 25 Nm och fortsätt därefter upp till 48 Nm).
Sumpens samtliga mindre skruvar dras därefter åt med 17 Nm. (Dra skruvarna bakifrån och framåt.) Detta eftersom tråget inte ska spricka när det blir varmt.

Hmm man får alltså 1000spänn för ett tråg?.. Dags att köra mina i tvätten.. jag har 4 tråg står.. :-)-) Både för oljekyl och utan oljekyl.. Samt att jag har termostathus med slangar ligger.. som inte läcker.. :wink:
av Sumpster
Aha det är inte så bökigt alltså :D kanske man ska beställa ett tråg av dig då :wink: vart bor du isf? Jag tycks inte sett ngt speciellt på tråget så jag förmodar att jag inte har ngn oljekylare men ska kolla på måndag iaf! Men vad säger du , kanske du har lust att kränga mig ett tråg för en billig peng :lol:
Sist men inte minst så ska du ha tack som faen för ett grundligt svar... låter som man borde klara det.
Skickar min mail adress på ett PM så kan du maila mig om du vill få ett mindre tråg :roll:

Mvh Andreas
Användarvisningsbild
av Nexus
Sumpster skrev:Aha det är inte så bökigt alltså :D kanske man ska beställa ett tråg av dig då :wink: vart bor du isf? Jag tycks inte sett ngt speciellt på tråget så jag förmodar att jag inte har ngn oljekylare men ska kolla på måndag iaf! Men vad säger du , kanske du har lust att kränga mig ett tråg för en billig peng :lol:
Sist men inte minst så ska du ha tack som faen för ett grundligt svar... låter som man borde klara det.
Skickar min mail adress på ett PM så kan du maila mig om du vill få ett mindre tråg :roll:

Mvh Andreas

*pettson*
Volvonörd

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]

Tack för svar. Man kan ju sätta ett 120 […]

Söndagstvätten IMG_9658.jpeg IM[…]