Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo_s60_t5
hej jag optimerade min motor med 35+ hk för några dagar sen, när jag var ute och åkte igår och steg ur bilen med mottorn igång hörde jag ett konstigt missljud, ungefär som ett ljul som som tar fart för varje varv "fast fort", ibland högre och ibland knappt märkbart, bilen går kanon och drar jämt hela tiden, men när jag står still och lysssnar hör man detta lissljud.

Någon som har några ideer.?

tack på förhand.
beskriv ljudet.

tickande, gnislande, vinande osv.

försökt lokaliserat vilken sida av motorutrymmet det kommer ifrån?

klart värt att skaffa ett stetoskop för att enklare lokalisera källan.

//Martin
Fisketorp skrev:beskriv ljudet.

tickande, gnislande, vinande osv.

försökt lokaliserat vilken sida av motorutrymmet det kommer ifrån?

klart värt att skaffa ett stetoskop för att enklare lokalisera källan.

//Martin
det är ett "wobblande" ljud, de gnisslar eller så inte i alla fall, jag tror faktiskt att de kommer bakifrån motorn.

de har som tydligast när huven e stängd..

Ett mer vinande ljud fast "mörkt"
jadu vad ska man säga. aldrig skoj med missljud i bilen.

vad har du gjort för förändringar på bilen? typ bytt avgasystem osv? inget som kan vara löst/läcka?

ljudet kommer inte från den sidan där remmarna sitter? kan väl låta lite "latjo" där ibland.

Kan det inte vara lyftarna som låter? fast då brukar det väl ticka, samt sitter inte dem fram? rör nog ihop lite med min gammla bil av placeringen där=)

Tycker du ljudet är oroväckande så sväng in till en verkstad och be dem lyssna. många verkstäder (häromkring iallafall) tar inget betalt för att lyssna och säga deras åsikt. sedan kostar det en mindre slant ifall du vill skicka in bilen i verkstan =)

Annars kommer säkert någon kunnig med ett vettigt innlägg snart.

lycka till iallafall. svärfar spenderade några tusenlappar på att lokalisera ett missljud, många verkstäder tippade på kompressor, servopump(vilken han bytte) samt några lager bytte han. visade sig vara ett lager i genreatorn som gett upp. upptäckte han efter att inhandlat stetoskop på Jula och sedan bett meken ta ur generatorn och provsnurra den.

//Martin
Fisketorp skrev:jadu vad ska man säga. aldrig skoj med missljud i bilen.

vad har du gjort för förändringar på bilen? typ bytt avgasystem osv? inget som kan vara löst/läcka?

ljudet kommer inte från den sidan där remmarna sitter? kan väl låta lite "latjo" där ibland.

Kan det inte vara lyftarna som låter? fast då brukar det väl ticka, samt sitter inte dem fram? rör nog ihop lite med min gammla bil av placeringen där=)

Tycker du ljudet är oroväckande så sväng in till en verkstad och be dem lyssna. många verkstäder (häromkring iallafall) tar inget betalt för att lyssna och säga deras åsikt. sedan kostar det en mindre slant ifall du vill skicka in bilen i verkstan =)

Annars kommer säkert någon kunnig med ett vettigt innlägg snart.

lycka till iallafall. svärfar spenderade några tusenlappar på att lokalisera ett missljud, många verkstäder tippade på kompressor, servopump(vilken han bytte) samt några lager bytte han. visade sig vara ett lager i genreatorn som gett upp. upptäckte han efter att inhandlat stetoskop på Jula och sedan bett meken ta ur generatorn och provsnurra den.

//Martin
Tack för svar...

har idag faktiskt varit förbi Volvo 2 ggr till och med, första gången hörde dem inget så¨jag åkte ut en sväng tills jag tyckte mig höra ljudet igen, de sa att allt lät prcis normalt. så man får väl lita på det.

ja ljudet kommer från remmanra, du sa att de kunde låta "latjo"- är sånt fullt normalt.?

det enda som är ändrat på bilen är att jag har optimerat den med annan mjukvara för att höja effekten..

de ska inte finnas några läckage då bilen var på service alldeles nyligen där hela bilen gicks igenom..

MVH.

alla kunnskaper från alla är väkomna..
=)
Tja om det är normalt det vetjag inte..
beror väl allt från typ av ljud och ifrån vad det kommer.

Min förra bil en Galant, så ven/skrek/tjöt det rejält från remmarna ibland, då var det kompressorn som behövdes smörjas eller bytas.

855an kan också ge ifrån sig lite ljud men den har ju rullat en hel del samt remarna är inte nya så lite oljud där räknar jag med.

V70 är ju också inte ny men välservad osv så oljud i den skulle skrämma mig en del.

Säger volvo att det är normalt så borde man ju lita på dem, dok vetjag av andras erfarenhet att det är inte alltid dem hör felet. måste ju vara enklare för en förare att höra vissa fel på bilen.

Tycker du ska jämföra med en annan bil hur det låter där. är säkert ingen fara, men då kamrem sitter på samma ställe vore det ju tråkigt ifall det var den som lät mysko.
Användarvisningsbild
av greeeken
tycker det låter som om det är från remmarna. Detta fel beskrevs här på forumet har ja för mig för lägne sen.
Tror det var nån pump eller remmarna som lät
tydligen normal på vissa bilar
greeeken skrev:tycker det låter som om det är från remmarna. Detta fel beskrevs här på forumet har ja för mig för lägne sen.
Tror det var nån pump eller remmarna som lät
tydligen normal på vissa bilar
De enklaste sättet kanske är att vänta ut det tills de blir värre?

jag har faktiskt kört bilen cirka 20 mil sen felet kom och inget har hänt.

mvh
Fisketorp skrev:Tja om det är normalt det vetjag inte..
beror väl allt från typ av ljud och ifrån vad det kommer.

Min förra bil en Galant, så ven/skrek/tjöt det rejält från remmarna ibland, då var det kompressorn som behövdes smörjas eller bytas.

855an kan också ge ifrån sig lite ljud men den har ju rullat en hel del samt remarna är inte nya så lite oljud där räknar jag med.

V70 är ju också inte ny men välservad osv så oljud i den skulle skrämma mig en del.

Säger volvo att det är normalt så borde man ju lita på dem, dok vetjag av andras erfarenhet att det är inte alltid dem hör felet. måste ju vara enklare för en förare att höra vissa fel på bilen.

Tycker du ska jämföra med en annan bil hur det låter där. är säkert ingen fara, men då kamrem sitter på samma ställe vore det ju tråkigt ifall det var den som lät mysko.

OM DET LÅTER FRÅN KAMREMMEN, DÅ SKA DE VÄL LÅTA GANSKA MYCKET ? ELLER HAR JAG FEL.?

BILEN GÅR INTE TASKIGT DE E BARA DET DÄR LJUDET SO M LÅTER, GANSKA TYST NU FAKTISKT.. DET HAR TYSTNAT LITE TILL OCH MED..

MVH

Hej Jag behöver byta ut mina 21" friktio[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]