Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nebu
För ca fyra månader sedan så köpte jag min första bil, en rostig och obesiktigad volvo 440 94:a. Jag fick köpa den för 1000kr av den dåvarande ägaren, det var så att den inte hade klarat av besiktningen med 6 tvåor som följd. Jag åkte och tittade på bilen och såg min chans att göra en bra affär då alla tvåor verkade vara "överkomliga"
1: Parkerings ljus höger fram
2: Bromsverkan p-broms
3: Otillräcklig rörelse reserv p-broms
4: Förardörr, "hänger" för mycket
5: Grenrörs läckage avgaser kommer in i kupe´n går ej mäta avgas värden
6: Otillräckligt mönster djup höger fram

Bra att veta
1: rost i framvagns balk
2: rost kommer inte i håg
3: rost var finns det inte :)

Det som inte stod i papperna var:
Att tomgången var hög typ 1200v/min och att den inte gick att varva mer än ca 3100v/min om man inte gav fullgas.
Läckage drivaxel damask v-fram. Bilen själv styr åt vänster när man accelererar och den själv styr åt höger när man bromsar.
Vatten tränger in i bagageluckan från hjulhusen, skärmkanterna och från skylt belysningen som har rostat bort (den ena i alla fall).
Stenskott i vindrutan som sabbar alla nya torkarblad man sätter dit. Höger strålkastar torkare lever ett eget liv :)
SRS lampan blinkar i tid och otid.
Bältesträckare passagerar sätet höger fram har löst ut.
Sätes värme förar stol fungerar ej.
Vibrationer på bilens högra, kraftigare vid stark acceleration
Spricka i vindrutan (i kanten nertill)
Batteriet var nästan helt slut, började liksom se ut som en bulle på sidorna

Kommer inte på mer just nu Men jag är liksom nöjd typ åter kommer med del 2 om vad jag gjort för att få bukt på det mesta :)
Användarvisningsbild
av kallsund
Välkommen i klubben :)
Som tur är så är dom ju ganska lättmekade och delar finns det ju gott om till rimliga pengar. Du får säkert ordning på den, du verkar ju ha den rätta positiva attityden. På forumet finns ju oxå en hel del samlad kunskap i ämnet.

:D

mvh
Kalle
Användarvisningsbild
av Nebu
Jo hur löste jag besiktningen?

Det stora hindret var avgas läckaget jag är ingen bilmek men med två olika handböker Haynes och volvos egen reparations handbok (en pärm i mitt fall) så kännde jag att jag visste precis hur jag skulle gå till väga. Jag är arbetslös så har jag inte stora ekonomiska medel att tillgå så min lösning behövde vara billig!

En kompis lånade ut sitt garage till mig i ett par timmar tillsammans med svets utrustning. Jag kan inte svetsa men min bror kan så med hans hjälp började han och jag att ta bort insug och avgas rör.
Det var inte lätt.
Rostiga muttrar och mycket Mos2 senare så kom avgas röret av.
Och vi kunnde ta av grengöret för att se vart på grenröret hålet fanns.

hålet gick längs med svetsfogen runt röret en lite spricka på kanske en millimeter.
Jobbigt att behöva göra allt detta för en lite spricka på en millimeter...

Nu när sprickan var lokaliserad så kunnde min bror skrida till verket och börja pin svetsa igen den lilla sprickan eller?

Nej det gick inte att svetsa över sprickan.
Varje gång han skulle till att börja svetsa så blev den lilla sprickan större och större och större... så på gick det i en halv timme. Gud vad jag hade ont i magen (jag rullade många cigg den halv timmen) sen vände det min stackars bakfulle bror gav upp pin svetsen och tog gas låga och pinne i stället. coh hålet som nu var ca 7 cm i diameter började så sakteliga bli mindre och mindre :)

till saken hör att vi fick låna garaget över dagen och var tvungna att ha bilen körande när vi lämnade det på kvällen.
Efter 7 timmar av oro och slit satte vi tillbaka den sista biten, vakumröret till insuget från bromsvätske behållaren och pustade ut.
Rullade ut bilen från garaget och testade att starta....

Den gick igång !!! Jippi mitt första bilmeckande var framgångs rikt. tja nästan vi upptäckte ett till läckage men detta var efter "katen" och på undersidan så det fixade vi på tre minuter.

Det kommer mera men inte lika mycket ha det gott mina 440 vänner och ge inte upp :)
Senast redigerad av 2 Nebu, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nebu
Ska försöka att i dagarna byta länkarms bussningar. Ser inte fram emot att mecka i denna värmen. typ 0-5 plus grader men nu måste det fixas.
av ZeoN
Samma sak gör jag.... bra jobbat med avgasröret, jag har lagat mitt provisoriskt nu 3dgr i rad efter jobbet i garaget som jag haft tillgång till i 2timmar varje gång.... kapade bort min kat och svetsade fast ett stålrör emellan så grenröret är tätt... lite röser ljud kan jag stå ut med tills jag köpt nya delar till avgassystemet ... jag pinnsvetsade mitt på plats, ingen hit men det går........
Användarvisningsbild
av Nebu
Funkar är huvudsaken. :)
av ZeoN
beställde mina nya bussningar idag ska hämtas imorgon och bytas ihelgen är det tänk...... be en bön till motorguden åt mig så länge.....
Användarvisningsbild
av Nebu
Ok ska jag göra fast jag tror inte det behövs. Du fixar det ZeoN Ska du köpa nya muttrar å bultar med? Jag funderar på det. står så i Rep handboken. brukar inte kosta så mycket på Volvo. Jag håller tummarna :D
Vad får du betala för bussningarna?
av ZeoN
NoIslam skrev:Ok ska jag göra fast jag tror inte det behövs. Du fixar det ZeoN Ska du köpa nya muttrar å bultar med? Jag funderar på det. står så i Rep handboken. brukar inte kosta så mycket på Volvo. Jag håller tummarna :D
Vad får du betala för bussningarna?

Har allt annat nytt....... Betalade 122.50/st för mina...
1215-39082 Bussning
• Manuell
• för länkarm

MECA.... Beställde innan 0900 på morgonen hämtade dom efter 13 samma dag....
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]