Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fluffen
Nybbe_gefle skrev:Du ska inte mäta spänningen (V) utan strömmen (A) och dessutom mellan batteripol + och +matningen! Så vida du inte ar en kortslutning till jord nånstans i bilen.

//David
av lennart lundberg
Hej!

Det har igen betydelse om du mäter strömmen (Amper) på + sidan eller – sidan på batteriet.
Du ska mäta mellan batteripolen och batteriklämman den som du har låssat från batteripolen, med ett instrument som tål helst 10 A (Amper) / DC. Ger instrument litet utslag så får du ändra känsligheten. Instrumentet ska vara inställt på OBS likström DC. Det är inte alla instrument som är gjorda för både likström DC och växelström AC. Likström har även en symbol av ett liggande sträck ”—” och prickar ”….” under sig, växelström har enbart ett liggande ”S”.
Exp. Visar instrumentet 2 A så blir förbrukningen på 48 tim. 2*48 = 96 A . Då är batteri tomt.
Har varit med om att lampan i bakluckan har lyst fast luckan är stängd på en ”Sedan” modell.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Sparkz
Passa dig bara för att dra mer ström än 10 A, då går säkringen i instrumentet. Så sätt inte på tändningen eller nåt när mätaren är inkopplad.
Tumregel: Batterikapaciteten /2 = tillåten tjuvström i milliampere. Så med ett 60 Ah batteri bör inte bilen dra med än 30 mA.
av lennart lundberg
Hej!

Bra upplysning av Spakz.
Något som inte alla tänker på att det drar en massa ström (Amper) när halvlyset tänds som exempel och kan förstöra instrumentet.
I Ahlgrensbilars problem så ska allt vara avstängt för att mäta tjuvströmmen som drar ut batteriet, även dörrarna som tänder innerbelysningen.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tips: Tryck in dörrkontakten och vrid lite så stannar den inne. :)
av lennart lundberg
Hej igen!

Fluffen!
Det var nog det som Sparkz menade.
Då är lampan avstängd.
Det jag ville framhålla var att inget onödigt är påslaget som gör att det drar ström vid själva mätningen.

Lennart 960
Användarvisningsbild
av Fluffen
Sparkz menade att man skulle låsa kontakten i dörren och jag menade att man kunde stänga av vid lampan i taket. :wink:
Användarvisningsbild
av Crille
Fluffen skrev:Sparkz menade att man skulle låsa kontakten i dörren och jag menade att man kunde stänga av vid lampan i taket. :wink:

Men du har ju en lampa i dörren också, så för att minimera all onödig ström vid mätningen så bör man göra som Sparkz sa med dörrkontakten.

Eftersom det tar ca 2 dagar för batteriet att laddas ur så är det ingen jätte stor krypsröm som orsakar problemet.
Är det en sedan eller kombi?
Kan vara bagagerumslampan på en sedan. Det borde gå att se genom genomlastningsluckan i baksätet.
På min 740 fanns även en lampa i motorrummet som orsakde problem för mig.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tänkte på 240 som inte har nån lampa i dörren. :oops:
Skit i lampan nu. :lol:
Släng in en polare i bagagen, så kan han se om det lyser när det är stängt. :D
Kopplingen tar högt upp.

Har en citroen c5 2004 kopplingen där tar h&o[…]

Lite sent svar nu, men jag tror inte på att […]

Bromsar på S60

Att klossarna bak tar slut vid ganske tidiga milta[…]

Hej! Då var det min tur. Höger posit[…]