Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sm5ugh
Nu ska ni få något att bita!

Problemet började i går med att jag märkte att bensinförbrukningen ökade med c:a 1,5 dl/mil...

När jag stannade hemma märkte jag att det osade katt om bilen...gick ett varv runt och märkte att höger framhjul var glödhett - jaha, ett ok som fastnat! (kan tillägga att skivor och belägg byttes av nedan nämnda verkstad för 6 mån sedan...då ansågs oken vara helt OK)

Ringde min lokala volvoverkstad och fick rådet att komma ner och lämna in bilen. På vägen ner (c:a 5 km) händer följande:

Bilen går bara tyngre och tyngre och till slut orkar den inte gå på 5:an.....efter en liten stund inte på 4:an.....sen inte på 3:an för att slutligen släpa sig fram till verkstaden på 2:an! Jag och min mekaniker konstaterar att SAMTLIGA 4 hjul är glödheta och att nu står bilen still, så att säga!

Både han och jag är helt överrens om att samtliga ok kan knappast fastnat på detta sättet samtidigt utan det måste vara något annat....frågan är vad....för han hade aldrig råkat ut för detta fenomen!
Han spekulerade i att huvudbromscylindern kraschat så att det sakta byggts upp ett litet tryck som till slut blivit så stort att samtliga bromsar lagts mot så kraftigt!

Vad tror ni?!?!??!
Hjälp mig och honom med detta!
av zenobia
Hmm.. detta har jag provat. Verkstaden meckade med bilen i tre-fyra dagar och ville till slut börja byta prylar för över 20.000 kr.
Tog hem den och plockade ner ABS-enheten, rengjorde med 5-56 och satte tillbaka prylarna. Säkrade kontakten mot ABS-boxen med buntband. Fungerade efter detta och bromsarna har inte låst sig sedan dess.
av sm5ugh
zenobia skrev:Hmm.. detta har jag provat. Verkstaden meckade med bilen i tre-fyra dagar och ville till slut börja byta prylar för över 20.000 kr.
Tog hem den och plockade ner ABS-enheten, rengjorde med 5-56 och satte tillbaka prylarna. Säkrade kontakten mot ABS-boxen med buntband. Fungerade efter detta och bromsarna har inte låst sig sedan dess.
Ah....man tackar! Men...fick du ingen felkod eller varningslampa om att ABS:en inte mådde så bra?
av zenobia
Min ABS-box mådde inte speciellt bra vid detta tillfälle. Dock inget jag sätter i samband med låsningen eftersom samma box har åkt med massor med mil efter denna "fix" utan att det har låst sig igen. Hade en teori om att ventilpaketet/ventilstyrningen i ABS-boxen fått sig en flipp men det är inget jag kan bekräfta.
av sm5ugh
zenobia skrev:Min ABS-box mådde inte speciellt bra vid detta tillfälle. Dock inget jag sätter i samband med låsningen eftersom samma box har åkt med massor med mil efter denna "fix" utan att det har låst sig igen. Hade en teori om att ventilpaketet/ventilstyrningen i ABS-boxen fått sig en flipp men det är inget jag kan bekräfta.
Ok...då är jag med!
Fast det låter inte helt tokigt, för jag pratade med en god vän senare igår kväll som har egen bilverkstad och han sa att jag skulle tagit bilen, kört den och slagit på en tvärnit så att ABS:en fått börja jobba. För han trodde också att den låst sig. Om inte annat hade man märkt om det var den som var trasig, för om hjulen låst sig vid inbromsningen skulle den ju vara en del av problemet!

Fortsätt gärna fundera, tack!
av zenobia
Jag skruvade loss abs-elektronik-enheten och körde bilen utan den ett par dagar... det ser kul ut i instrumentet för allt som kan lysa lyser.. =)
Gjorde detta för att se om det var ett mekaniskt eller eletroniskt fel. Bromsarna fungerar, dock utan servoverkan eller ABS. Kanske inte att rekomendera mitt i vintern men jag gjorde det på sommaren.

Rengjorde efter detta boxen och alla anslutningar, har inte haft detta problemet sedan dess, är väl 1,5-2 år sedan och fortfarande samma elektronikbox.

Provade också detta med att bromsa till hårdare för att se om det släpper, det gjorde det inte. =)
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Kolla så att inte broms slangen/arna ''svullnat igen'' det hände på min firebird för ett par år sen det är inget som syns ut vändigt men symtomen är de samma som jag hade på den 8)
av sm5ugh
NORDIC MAN skrev:Kolla så att inte broms slangen/arna ''svullnat igen'' det hände på min firebird för ett par år sen det är inget som syns ut vändigt men symtomen är de samma som jag hade på den 8)
Jag noterar.....tackar! :)
av sm5ugh
Nu vill jag ha all hjälp jag kan få...för nu går min mekaniker bet på bromsproblemet (se längre tillbaka i denna tråd)!

Det kärvande oket är bytt och de andra funkar klockrent....men efter mitt bromsproblem tar bromsen stumt....det finns alltså inget spel alls i pedalen som det var innan/ska vara. Nu räcker det med att trycka pedalen någon eller ett par millimeter sen är det "stopp på Bettan", vill jag lova! Ingen av bromarna ligger dock på längre utan samtliga hjul snurrar lätt, så bromstrycket verkar ju släppa lite i alla fall.

Vad kan det vara??????

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]

Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]