Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ahlgrensbilar
Nu börjar jag bli redigt less på ett av problemen med bilen.
Den drar ur all ström om man låter den stå några dagar,lyfter man bort - kontakten så slår det verkligen gnistor.

Jag försökte se efter vad det var som tjuvade min stöm genom att dra ur en och en säkring medans polarn mätte spänningen mellan jordkabeln och batteriet,men ingen säkring var problemet.

Jag provade att köpa ett nytt batteri (man vet aldrig) ingen hjälp där heller.

Provade byta generator då den gamla pep lite svagt fast alla säkringar var urdragna..ingen hjälp av det heller.

Bytte kontakten till dragkroken för nån gubbe sa att det brukade vara problem med..nope.

Finns det några "säkra" ställen som brukar generera mitt problem ?
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Du ska inte mäta spänningen (V) utan strömmen (A) och dessutom mellan batteripol + och +matningen! Så vida du inte ar en kortslutning till jord nånstans i bilen.

//David
av Ahlgrensbilar
Även med alla säkringar urdragna så blir det ju en rejäl gnista när jag sätter tillbaka minuskabeln på batteriet.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Alla strömförbrukare är ju inte kopplade över säkringscentralen. Kortslutning mot jord vid startmotorn t ex.

//David
Användarvisningsbild
av Fluffen
Skaffa en multimeter och mät precis som Nybbe_geffle skrev, först då kan du börja dra ur säkringar och felsöka. Lycka till!
Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels[…]

Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Kanske dags att byta oljan i Haldexkopplingen? Fil[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]