Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

.. som sagt har hafft ett rejält knack i motorn som uppkom en tid tillbaka så bilen har stått. Fick ett ryck och rev ner toppen som VOLVO sade var fel på efter ett besök med v70:n på trailer hos dom. visade sej att det inte var det felet efter att ha på deras garanterande köpt en ny begagnad topp.

Men iallafall... renoveringen började i måndags, den 7:e januari och så här har det gått hittills:

Dag 1:
Började riva ner hela bilen, huven bort hela fronten bort o sen fortsatte jag tills toppen var ner riven.... men innan det var jag till biltema o köpte garagedomkraft, motorstativ och pallbockar modell större, bara att se på bilderna..

Försöker lägga dom i rätt ordning:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

DAG 2:

Idag byggde jag ihop motorstativet, åkte o köpte en motorlyft, kom tillbaka och skruvade bort det sista på motor o lådan, sen var det dags för motor o växellådsfästena att skruvas bort. Men innan det vart jag tvungen att skruva bort fördelningslådan till 4hjulsdriften, efter det var det bara att lyfta ur motor och låda. Särade på motor och lådan och satte upp blocket i motorstativet och tog kvällen efter det.

Innan jag gjorde allt detta ringde jag och beställde allt nytt jag skulle behöva till detta. med andra ord följande:

LGSPEED:
H-Profil stakar
6 Puckad sinterlamell
Sachs 707 Tryckplatta

VOLVO:
Ram/Vevlager
S60R Topplockspackning
Insug/Turbo/Grenrörspackningar (ALLA)
Kolvar/Kolvringar/Bussningar
Lim
Oringar vid tändstiften
Vev/Kamaxeltätningar
Urtampningslager
Topplocksbultar
Kamrem
Spänn/Löprulle
Vattenpump
Spännhjul till multiremmen
Multirem
Bränslerör
Nya plastkåpor vid kamrem
Ny Lmm
Nya stift
Nytt luftfilter
Ny Vevhusventilations"burk"?!?
Nya slangar från vevhusventilationen
Ny termostat
Nya packningar till Kondensorn
Nytt batteri
Nya vaccumslangar till turbo
Nytt Sportavgassystem 3" Rostfritt
Nya ventiltätningar
Ny Rotor
Ny Knacksensor
Nya Packboxar till växel/Fördelningslådan
Ny motorolja
Ny Glyckol
Ny Växellådsolja
+ Diverse packningar och packboxar till blocket vid oljepump o liknande

Har säkert glömt nått....

Sen har jag för ca 50 mil sedan, med andra ord 3,5 månader sedan köpt en sprak ny 16T turbo till den, Öppen dump, Öppet filter, Laddtrycksmätare i a-stolpe, nya 18" med sprak nya dunloppdäck, Nya SVARTA Klarglas fram med tillhörande blinkers, ny XC-Grill, Ny takvinge lackad o klar osv...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

DAG 3: (IDAG)

Började med att riva tråget för att se vad det var som hade hänt .. ville känna på stakarna. Sagt och gjort.. det gjorde jag och får känna på välrldens glapp på 4 cylinderns stake, och det var inget dåligt glapp heller. Kommer lägga upp videos på detta sen. Resten av dagen bestod i huvudsak av rengörning av block och toppen. ville bara visa lite bilder som jag tror talar för sej själva ang hur ram o vevlagren såg ut... se o njut eller nått...

Men nått jag lade märke till.. var hur skitigt det var över allt dör inne, riktigt skitigt var det som ni ser på bilderna!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
DAG 4:

Lämnade in blocket för honing och toppdeckning samt planing och provryckning av topp hos LJ Trim i karlstad, lämnade även in veven för mätning, balansering och slipning o polering. Visade sej vara 3 tiondels mm skev men även att den vevlagerbana som hade skurit även hade spruckigt så hela veven är kass.

Så vad jag gjorde då var att köpa en sprak ny vev till 2,3:an istället, och den var ju inte billig kan jag säga, samt ram/vev lager och passade även på att hämta H-Profilstakarna och arpbultarna hos LG SPEED. Fick beställa nya kolvar oxå nu efterssom jag har en ny 2,3 vev istället för orginal veven på 2,0L.

Annars hadet inte hänt mycket. Bilder nedan på godiset...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Dag 6:

Gjort i ordning toppen, rengjort den slipat in ventiler.. tog 6 TIMMAR!!!!, bytte ventiltätningar och har gjort toppen kliniskt ren. Slänger med en bild på hur det såg ut i tråget när jag lyfte av det oxå.... inge vidare.

Tror ni att man behöver byta oljepumpen?? dyr? Kanske är lika bra när man ändå har allt nere?

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
fixat sinterkopplingen .. som jag tror blev fel.. skulle ha 6 puckad, men fick bara 4 puckad... Är det nått som spelar någon roll??

Fick oxå veta av lj-trim att det VAR en spricka i toppen som syns längre upp, så finns det nån med en topp liggandes UTAN sprickar.. kan han eller hon ju höra av sej.

Bild

Bild
Fått tillbaka blocket från honing och deckning, toppen från planing, samt veven från mätning och polering...

Lämnade in blocket toppen och ramlager "överfallet" eller va man kallar det för tvätt och fick det hyggligt rent... det sista gjorde jag själv..

Monterade 1 st kolv och stake samt veven för att sedan komma underfund med att veven jag köpte var fel, den var ju till en 2,5L motor. Ni ser hur mycket kolven sticker ut på nån av bilderna nedan iallafall.

Inhándlade en ny topp (renoverad) efterssom den andra var sprucken samt en ny vev igen .... denna gång till en 2,3L.. alltså en 90 vev.

Monterade nya kolvarna och stakarna med nya lager inoljade endast på den sida som ligger mot veven, smorde arp bultarna till stakarna och MÄRKTE UPP STAKEN MED ÖVERFALLET TILL STAKEN INNAN JAG TOG ISÄR DOM!!!!! MYCKET VIKTIGT!!!

Mitt råd är att handskas med en stake åt gången så man inte blandar ihop stakarnas överfall, och att man märker upp stakarna med över fallen genom att tex som jag... fila ett litet jack i staken och på "överfallet" på samma sida så man vet åt vilket håll dom skall sitta när man väl fått av dom.

Sedan var det bara att plocka fram fräsen och fräsa ur så stakarna fick plats.... ojojoj va jag fick ta ur innan jag kände att det var säkert att sätta ihop det....

Allt annat har bara flytit på, monterade i veven, i med vevlageröverfallet, drog med moment, dit med packningar och på med tråget som tog en HEL DAG att rengöra!! tog drygt 2 timmar att få silen ren dessutom, det var HELT igensatt. Konstigt att denna bil överhuvud taget gått, nu ser man ju oxå vad som händer när man inte sköter oljebytena....

När det var klart, monterade jag dit en s60R topplockspackning, satte dit toppen drog den med moment, monterade på grenrör med nya packningar, vattenrör, ny vattenpump med packningar, ny vevhusventillation, ny löprulle till kamrem, ny spännrulle, ny plast bakom det ( den svarta ni ser på nån av dom sista bilderna), nya packningat till turbon, samt montering av turbo, oljepump med ny oring och packning samt packbox, osv.

Allt har flytit på riktigt bra.. enda som var jobbigt dom sista dagarna har varit all rengörning, för du gode va det är rengjort allt jag har monterat!! Det har jag VERKLIGEN varit noga med. tillomed kört i maskintvätt !

Alla intercoolerslangar och övriga slangar är rengjorda, alla slangklämmor har legat i diesel samt bultar osv.

Det tråkiga var ju när jag skulle rengöra intercoolern, o hällde i avfettning..... det rann ut .. och inte där det skulle! Bara att beställa en ny!

När jag började pilla på växellådan.. ja då hade jag fått fel urtrampningslager från volvo.... har ett hydraliskt av någe slag.. tror det finns på sista bilden.

Jaja.. iallafall.. på tisdag hoppas jag att jag får dom sista delarna så jag får ihop bilen snarast... men här kommer det lite bilder på hur det har gått:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Jaha.. då kommer det en liten uppdatering till då..

Idag, måndag den 21 Januari har jag plockat på lita av det sisa på motorn som tex sprak nya hydraliska lyftare, ny kamrem, glt kammar från -92, nya packboxar till kammarna på toppen, rengjort växellådan, vart på volvo o hämtat sista bränsleröret...

Vart o hämtal lite specialverktug från brandt i säffle så kammarna kommer i rätt läge o så jag kan pressa ner kamkåpan.

På onsdag kommer det sista jag beställt.. nytt motorfäste höger fram, ny alu intercooler, packboxen bakom slavcylindern i växellådan till urtrampningslagret. Sen lyfts motorn i bilen igen.. ÄNTLIGEN.

Drog runt motorn idag och den går mycket lätt och fint runt så där är det förhppningsvis inga problem ..

Här kommer det lite bilder ialafall:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
falcon skrev:mkt trevlig läsning, kul med så mkt bilder.
Hur går det uppe och går snart igen?

Ja.. jag väntar bara ett mororfäste på onsdag... sen åker motorn i igen, hoppas bara att jag hunnit få Aluintercoolern samtidigt... då blir det förhoppningsvis start på torsdag.. :D :D :D

Säker på att det är olja och inte […]

Bromsok kärvar

Helt plötsligt kärvar bromsok hö.ba[…]

Hej Håller på med spacers, fälga[…]

Lyfter denna tråd och undrar om man kan spel[…]