Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vrålvolvon
okj, men i vilken del av ABS systemet sitter (magnetventilen för utlopp fram?),är det i hydraulagregatet, hydraulpumpen, varningsventilen, tryckackumulatorn, bromskraftsregulstorn, lastavkänningsdonet eller i styrenheten

man ska tydligen inte behöva byta allting enl bilverkstäderna, utan bara den delen som bromsrörena går in i, men dom går ju in på flera ställen så vad exakt ska man byta?

går det att rengöra systemet på nått vis för jag tror ju att den där magnetventilen har slammatigen pga gammal bromsolja men vad vet jag...

nån där ute borde ju ha ett bra svar på detta

tacksam för svar, mvh/Nicklas
av patte11
Hej jag vet inte om det är samma på tidigare 850 men jag har en 96:a och jag tycker det verkar som ni missat en kontakt, det sitter flera kontakt på förarsidan ovanför pedalerna däribland en kontakt som kommer från bakre abs sensorerna och går vidare till styrenhet, tänk på att felsöka med glapp inte nödvändigt vis visar rätt fel då 0 volt i styrenheten lika gärna kan vara ett glapp mellen styrenhet och diagnosuttag, bästa är att leta på abs sensorernas pinnar i kontakten till styrenheten och mäta resistansen där till att börja med men detta är också svårt när det gäller glapp för du kan ju ha kontakt just när du mäter...men kolla kontakter ovanför pedalerna om du har dessa , försök leta på kablar till abssensorerna de är normalt tvinnade för att elimenera magnetisk störning pilla till kontakterna försiktigt så dom blir tajtare och slutligen har du tur så räcker det med det.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
okj, kanske ska kolla dessa kontakter då, men felsökningen är gjord av en Mekonomen verkstad med en kabel som är kopplad till styrenheten och ansluten till en bärbardator, och denna felsökning är gjord flertalet ggr med samma resultat (magnetventil utlopp fram ingen ström) blev felindikeringen alla ggr och inget annat fel uppstod så det måste ju vara så.

men är det någon som vet vilken av komponenterna jag ska byta?

tacksam för svar, mvh/Nicklas
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
jo det är där bromsrörena går in men det är ju två lr flera komponenter som dom går in i bl.a hydraulpumpen.

men vilken komponent exakt sitter magnetventilen för utlopp fram i?

Tacksam för svar, mvh/Nicklas
Användarvisningsbild
av Sparkz
vrålvolvon skrev:Nu har jag lämnat in bilen för en felsökning av ABS systemet och jag fick följande svar, Stift: 21, Funktion: Magnetventil utlopp höger fram var felande, Värde: 0,02V, Gränser: 10,00-14,00V, Status: B = Tändning på. Magnetventilen får allltså ingen ström. Vart sitter denna och hur byter man ut den?

Tacksam för svar/Nicklas.
Men... Om magnetventilen inte får ström hjälper det inte att byta ut den.
Ventilpaketet sitter under huvudcylindern. Det är där "alla" rör går in. En svart fyrkantig burk innehåller alla spolar. Kolla kontaktstycket till den. Röd på #1 matar spänning till alla ventiler, och styrenheten jordar #2, 3, 4, 5, 6, 7 för resp. ventil. Nu ser jag inte vilken ventil som är vilken, men mät motstånd mellan #1 och de andra. c:a 4 eller c.a 7 Ohm (olika på in- och utloppsventiler) Stämmer det är spolarna ok.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
Sparkz skrev:
vrålvolvon skrev:Nu har jag lämnat in bilen för en felsökning av ABS systemet och jag fick följande svar, Stift: 21, Funktion: Magnetventil utlopp höger fram var felande, Värde: 0,02V, Gränser: 10,00-14,00V, Status: B = Tändning på. Magnetventilen får allltså ingen ström. Vart sitter denna och hur byter man ut den?

Tacksam för svar/Nicklas.
Men... Om magnetventilen inte får ström hjälper det inte att byta ut den.
Ventilpaketet sitter under huvudcylindern. Det är där "alla" rör går in. En svart fyrkantig burk innehåller alla spolar. Kolla kontaktstycket till den. Röd på #1 matar spänning till alla ventiler, och styrenheten jordar #2, 3, 4, 5, 6, 7 för resp. ventil. Nu ser jag inte vilken ventil som är vilken, men mät motstånd mellan #1 och de andra. c:a 4 eller c.a 7 Ohm (olika på in- och utloppsventiler) Stämmer det är spolarna ok.
Nu har jag mätt upp spolarna och det var en spole som var trasig, dom andra var på 3,45ohm och 6,5ohm. men vad heter den delen som sitter under hydraulpumpen där spolarna sitter är det ett ventilpacket?, och vad behöver man veta för att få rätt vid köp?, hur mycket kan bilbolaget ta för den delen?

Tacksam för svar, mvh/Nicklas.
Användarvisningsbild
av vrålvolvon
vart ser man serienummret på hydraulagregatet? och är det samma på årsm -95 som på dom äldre?, och visst räcker det att man vet bilens reg nr och om det är tracs eller inte på bilen?, enl Bilbolaget så räckte det iaf, för dom hade bara två stycken agregat att välja bland och det var med eller utan tracs. Jag har ett serienummer och det är på styrenheten (10.0941-0402.4) men om man inte är ute efter styrenheten utan bara resterande delarna av Hydraulaggregatet så behöver väll inte serienummret på styrenheten som jag får med som jag inte ens tänker använda vara samma som den som redan sitter i bilen?

Tacksam för svar, mvh/Nicklas
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ventilpaket, hydraulaggregat, same shit, different name. Det går som sagt att byta bara den svarta klumpen med spolarna om du får skroten att släppa en sån lös. Då slipper du söla med bromsvätska.

Upp till 95 ser det likadant ut iaf, sen kanske det finns skillnader ändå. Om nummret stämmer så är det rätt iaf.
96- är en helt annan konstruktion, då är styrenheten inbyggd i klumpen med spolarna.
av Sir
hade d felet på min abs på min 855r -97
datorn visade höger bak, byte båda givarna bak för dom såldes ihop, felet var kvar,, byte då styrenheten o där va problemet.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Intressant är också att Lyten med k&ou[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Hej ! Jag har en fundering ifall ni hade kunnat hj[…]

Noterar att effektmätaren har lite annorlunda[…]

Tysta sommardäck V90