Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fonzie
Motorn låter bra, går jämnt och utan hack. Underifrån ungefär mitt under förarplatsen hörs ett knackande ljud. Det låter don-don-don-don-don i snabb takt, ibland mer ibland mindre. Ljudet uppkom idag under körning på landsväg i ca 70 km/h efter ca 10 min körning. En liten minnesflash från körningen är att det möjlien kan ha känts en svag lukt av bränt gummi några minuter innan. Däcken/hjulen är helt nya, bilen är helt gammal, 245 från 87. Inget ser ut att hänga löst under. Vad är detta?
Användarvisningsbild
av Lantz
Sitter inte soppa pumpen under förarstolen på 240? eller är de bara på 740 men de skulle ju inte förklara lukten av bränt gummi :S
Användarvisningsbild
av fribbe_740
precis, stödlagergummit. kan vara så att nån av de skivor som sitter på kardan vis stödlagret går emot gummit vilket skulle orsaka missljud och bränt gummilukt. lägg i neutral, hissa upp bilen i luften på diferentielen eller bakaxeln (så att båda bakhjulen hamnar i luften), snurra på kardanen och se om gummit tar emot kardan. vicka kardan också och känn om det är något knutkors som är glappt
Användarvisningsbild
av Caffis
Jo visst Lagret nöp slira i gummit ,där av gummilukten. Vanligt förekommande på en gammal volvo. Men det brukar höras innan, ett hujjande ljud typ VVVvvååååinggg som kommer o går. :shock: :lol:

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]