Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:Carman: Bilen är inte skruvad.

Han har servat den hos Bilia Sisjön hos 'vår' Tekniker där. Efter konstens regler. 2003 hade den gått 12000 mil och då byttes remmen på servicen. Nu när den gått 19000 mil så står han där med havererad topp.

Det är väl fortfarande var 5:e år eller var 12000:- mil som en B5234T6 av 1998 års modell skall byta rem.

Remspännaren är iaf bara skrot. packningarna runt kullagret låg löst nere i kåpan. kulorna med. Remhjulen satt på sniskan.

Helras mao. Visst, det händer inte ofta. Men när det händer är det jävligt surt för kunden :) Jag tänker kräva att de byter pump och spännare när min gått 12000 mil (om jag har kvar bilen). Hellre 4000-6000 i pengar än 20 tusen senare pga ventilsallad.
Jag tycker fortfarande att man inte behöver byta spännare i onödan!!!
det är ju samma risk att det är ett fabrikationsfel på den nya, en gammla vet man ju at den funkar.
det är oerhört ovanligt att dom pajar efter så få mil!
av Frigge
På så få mil är det VÄLDIGT ovanligt att detta händer.
Håller med Carman om att det är onödigt att byte så tidigt om den inte visar sig ha ngt fel.Risken är nog lika stor att den nya har ett fabrikationsfel som gör samma fel.
Däremot är det ju väldigt tråkigt när det händer,kostar ju en slant att laga det som hänt. Tycker dock att ni borde lämna toppen till en motorrenovaringsfirma för rep. Till 99.9% är det bara insugsventilerna som skadas när remmen hoppar,avgasventilerna behöver nästan aldrig bytas.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av _Rick_
Bilen går nu. Skönt.

Men jag kollade i mekmetoden i VADIS för att byta kamrem. Där står det att man skall kontrollera spännrulle och brytrulle om de 'känns bra' Okej..

Men i servicelistan över alla punkter så står det:

12000 mil: byte av kamrem
12000 mil: byte av manuell kamremspännare

det står det INTE i mekmetoden.. Hade nu bilia gjort som det stod i servicelistan så hade detta aldrig hänt och polaren hade sparat ca 8000:-

Bilen går, men ibland så tappar den en burk och hackar. Sen går den skitfint. Vi har bytt fördelarlock, rotor och stift. Femmans burk verkar vara den som strular.

vad tror ni, spridare eller tändkabel?

Hur lätt är det att skada dysan på spridaren? vi hade ju fuelrailen vid sidan av motorn som mekmetoden avser. Det kan ju hända att nån spridare har fått nån skada..

Vi har komptestat alla cyl. De visar bra värden.
av Frigge
_Rick_ skrev:Bilen går nu. Skönt.

Men jag kollade i mekmetoden i VADIS för att byta kamrem. Där står det att man skall kontrollera spännrulle och brytrulle om de 'känns bra' Okej..

Men i servicelistan över alla punkter så står det:

12000 mil: byte av kamrem
12000 mil: byte av manuell kamremspännare

det står det INTE i mekmetoden.. Hade nu bilia gjort som det stod i servicelistan så hade detta aldrig hänt och polaren hade sparat ca 8000:-

Bilen går, men ibland så tappar den en burk och hackar. Sen går den skitfint. Vi har bytt fördelarlock, rotor och stift. Femmans burk verkar vara den som strular.

vad tror ni, spridare eller tändkabel?

Hur lätt är det att skada dysan på spridaren? vi hade ju fuelrailen vid sidan av motorn som mekmetoden avser. Det kan ju hända att nån spridare har fått nån skada..

Vi har komptestat alla cyl. De visar bra värden.

Det är väldigt lätt att spridarna "tar stryck" vid ett sånt jobb. Minsta lilla smuts kan sabba dom. Brukar märkas om man tex köper begagnade spridare från en Bilskrot. Dom hanterar oftast inte dessa känsliga delar på rätt sätt vilket leder till problem när man monterar dom på en annan bil.
Du är inte ensam. Min V70 2,5l GLT -98 fick ny rem vid 24000 mil. Bilen har nu gått nästan 27000 mil. Remmen skar precis som din genom kåpan. När jag öppnade så sprutade det ut kullager och annat från spännaren. Rullhjulet kunde man få rätt så bra fart på genom att slå ett par gånger på det. Fanns inte en tillstymmelse till "motstånd" kvar. Remmen var fortfarande hel så jag hoppades på det bästa men säg den lycka som varar för evigt. Står nu i ett garage och byter toppen, då de flesta ventiler slått i kolvarna och minst en styrning spruckit. Nej, höj hellre priset på verkstaden och låt oss få ha hela motorer.
av *pettson*
_Rick_ skrev:Nu har vi kollat upp vad som hände.

Kamremsspännaren har gått helt å helvete. Lagrerkulorna låg löst nere i plastkåpan och rullen var helt lös. Troligen har den skurit och remmen har glidit av. Heja Bilia.. Jag vet att servicemetoden inte säger mer än:

Kontrollera spänn- och brytrulle
Snurra på rullarna och lyssna efter oljud i lagren.
Kontrollera att spännrullens hävarm inte har kärvat i sin lagring. Kontrollera brytrullens och spännrullens fastsättning.

Men det är förkastligt att inte byta ett lager som snurrat i 12000 mil som kanske kostar under tusenlappen när man åker på ett haveri som kostar ägaren mellan 15-20K hos en verkstad. Vart finns logiken i det?

Hade motorn bara stannat och inte ventilerna hade slått i så hade det ju vart annorlunda. då är det ju bara att justera in hjulen och på med ny rem och spännare och köra vidare.

Jävla skit.. :D
Logiken ligger i att folk strävar efter så låga priser som möjligt.. att erbjuda kamremsbyte för 2300spänn är inte så illa då.. det är ju folks val.
Sen att mekanikern inte kan garantera ett enda lager som inte är nytt dom kommande 12000milen är en annan femma.
Det är så att ska man byta kamremsats komplett plus vattenpump.. ja då blev det runt 7000kr inkl material.. Helt legitimt enligt mej.. helt förkastligt enligt andra..

Få tänker på att haverar det så är ju 7000kr billigt.. mot dom 25k det kostar att fixa verkningarna av ditt val..
Sen går det säkert att få billigare än 7k.. men materialet är inte gratis..
Om ventilerna har slagit i kolvarna kan du enkelt kolla om det finns någon krökt stake.... bara att vrida runt vevaxeln så att du ser när alla kolvar når högst upp, om det finns någon som INTE når högst upp... ja då är den krökt alternativt kassa vevlager. Väldigt enkel sak att kolla när toppen är borta!
av Nenne428
_Rick_ skrev: Remspännaren är iaf bara skrot. packningarna runt kullagret låg löst nere i kåpan. kulorna med.
Det är ju lätt att vara efterklok, och kanske är jag ute och cyklar eftersom jag inte sett hur remspännaren är konstruerad, men ett dåligt kullager borde väl ha hörts långt innan det totalhavererade?
Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]