- lör 19 jan 2008, 14:52
#166806
hej.
har suttit och läst igenom nästan alla trådar om 1,8i.
vill bara säga en del saker.
motorn sotar, det börjar redan vid 5000 mil att visa symptom på det. men man kör ju narurligtvis många fler mil innan man bestämt sig för att göra någonting åt det.
åk då INTE in på närmsta volvo verkstad och beställ tid för sotning. de måste nämligen lyfta toppen bl.a. med den konsekvensen att det blir oerhört dyrt.
åk istället in till en mitsubishi verkstad där de kan sota motorn utan att lyfta toppen. mycket billigare.
det finns ett enda sätt att göra så att motorn inte sotar något mer. dock är det inte lagligt, men det funkar.
att motorn börjar rycka och gå dåligt kan bero på sotet, men det kan mycket väl bero på den mekaniska högtryckspumpen som blir utsliten och inte orkar leverera 5 bar till regulatorn. de brukar ge med sig runt 15000 mil och sjunka i tryck mer o mer.
har suttit och läst igenom nästan alla trådar om 1,8i.
vill bara säga en del saker.
motorn sotar, det börjar redan vid 5000 mil att visa symptom på det. men man kör ju narurligtvis många fler mil innan man bestämt sig för att göra någonting åt det.
åk då INTE in på närmsta volvo verkstad och beställ tid för sotning. de måste nämligen lyfta toppen bl.a. med den konsekvensen att det blir oerhört dyrt.
åk istället in till en mitsubishi verkstad där de kan sota motorn utan att lyfta toppen. mycket billigare.
det finns ett enda sätt att göra så att motorn inte sotar något mer. dock är det inte lagligt, men det funkar.
att motorn börjar rycka och gå dåligt kan bero på sotet, men det kan mycket väl bero på den mekaniska högtryckspumpen som blir utsliten och inte orkar leverera 5 bar till regulatorn. de brukar ge med sig runt 15000 mil och sjunka i tryck mer o mer.