Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pevalge
Jag har haft en 245 som hade rullat mer än 30 000 mil på samma rem :D
Så det är svårt att säga men det är ju lika bra att byta innan det är för sent
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag har inte heller bytt någon kamrem på alla 240 och 740 som jag haft
genom åren, men det hänger en ny i garaget med tillhörande spännrulle
ifall att det skulle hända. :wink:
Användarvisningsbild
av Fluffen
Remmen går ju av när man minst vill det i någon bilkö eller något annat olämpligt ställe och då ångrar man att man inte har bytt. :D
Vet några som stod i kön på mcdonalds drive in när kamremmen gick av på deras 745. :lol:
Användarvisningsbild
av Hasse63
Min tanke om rem och rulle. när jag läst lite i tråden.

En kamrem som gått 15000 mil är lite slak då spännrullen är orörd. byter man rem så blir remmen sträckt av gamla spännrullen som då får en högre belastning helt plötsligt och kan då slitas fort vilken gör att remen hamnar snett (inte centrerar på kamremhjulet) vilket gör att den blir tunnare och tunnare och till slut går den av.
Användarvisningsbild
av Lantz
Sverre B skrev:Om remmen går av på en 230K-motor kan en rekna med at det blir krokiga ventiler, det har jag erfarat själv!
Hahaa men då hade väl du sjuk otur :P eller fuskat med oljebyten så de har blivit en RUSKITGT feeet och hård beläggning på kolvarna :P hahahha
Användarvisningsbild
av Fluffen
Lantz skrev:
Sverre B skrev:Om remmen går av på en 230K-motor kan en rekna med at det blir krokiga ventiler, det har jag erfarat själv!
Hahaa men då hade väl du sjuk otur :P eller fuskat med oljebyten så de har blivit en RUSKITGT feeet och hård beläggning på kolvarna :P hahahha

B230K motorn gör ventilsallad om kamremmen går/hoppar av.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Fluffen skrev:
Lantz skrev:

B230K motorn gör ventilsallad om kamremmen går/hoppar av.
Alldeles riktigt! På B230K befinner sig förbräningsrummen i kolvarna och inte i toppen som brukligt, går remmen av så finns det helt enkelt inte plats för både kolv och ventiler samtidigt.
B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]

Tvättat av den för i morgon så ska[…]

244 - Bälte bak

Hej Volvo 244DL, 1976, Nysåld i Schweiz Min[…]