Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej!

Jag äger en Volvo 740 87 med B230F motor 4vxl+överväxel. och jag skulle villja veta om nån här kanske skulle kunna hjälpa mig med detta. det är så att bilen spökar när jag startar den den kan starta normalt och så ganska ofta. men idag så var det nåt fel. jag stod utanför affären och skulle åka hem. vred om nyckel och den starta tryckte ner kopplingen och i med backen och sen när jag rörde gasen för att köra iväg så stendog den direkt. och då försökte jag starta den igen men icke sa nicke! utan jag fick stå och tugga på startmotorn i en minut ungefär. och då starta den och jag körde hem och allt var bra. men jag undrar bara varför den gör så ibland tänder och sen dör och sen startar den inte igen förens efter ca en minut? andra ggr den gjort så så har det tagit ännu längre tid att få igång den, men har alltid fått igång den igen efter det. men när den väl startat så luktar den oerhört mycket bensin, jag kan säga att tomgången är inte bra alls när den är kall ligger den på ca 500-600 och när den är varm är den på 900 stabilt. men detta händer bara när den är varm alldrig kall. jag har bytt stift på den men har inte blivit bättre. så nu undrar jag bara om nån skulle kanske kunna hjälpa mig med detta.

Sen en annan sak vet inte om det hör ihop med det andra jag skrev men när man ligger på fyransväxel och har kört ett tag så kan bilen bara rycka till, det liksom bara kommer ett ryck och sen inget mer och det rycket känns i hela bilen. precis som om den misständer eller nåt sådant. har detta samröre med det andra? vad behöver göras/bytas på bilen? kanske ska börja med att få ordning på tomgången eller vad säger ni?

tacksam för alla tips och förslag
Jag tänkte att jag skulle åka förbi volvo i mon på vägen hem från jobbet införskaffa nya tändkablar så får vi se, sen hallgivaren, hur kollar jag den på bästa sätt? har hört att om den inte funkar så startar inte bilen alls? är det så?
Är det hallgivare på en F från 87? Känns som jag vill ha en impulsgivare där...
Och M46 (4+OD) satt normalt ihop med E-motorn, F brukar ha M47 (5vxl)

Anyway, rycken skulle kunna vara ett pumprelä med glapp.
jag har för mig att det inte finns nån hallgivare på en f motor från 87 heller, men jag kan ha fel. och det du sa om motor och låda, det finns ju dom 87 or med B230F och M46 lådor, finns ett par stycken såna.
Hej,
På min gamla 745/88-a bytte jag hallgivare (dyr på Volvo, ca 800:-, klurig att byta) i alla fall. Bilen ville inte starta ibland. Var ett intermittent fel.
Tror att impulsgivaren vid svänghjulet kom på 88b eller 89.
Mvh
Lasse
Hej
Kolla tänkablar (kan va dyr på volvo men biltema finns ju...
Öppna och kolla i fördelaren (ta bort fördelarlocket och rengör kom ihåg att det ska vara så blankt som möjligt och inget som leder ström.
när det blir sådär vrid av nyckeln och sen på till tändningen igen och se om soppa pumpen går i någon sekund så du har tryck. är du säker på att det är f motorn med elektronisk insprut (brukar ju som sagt ha 5vxl låda kan ju va bytt också visserligen).
Det kan vara glapp i hallgivaren köp en annan på skroten (låna först å se så de e de i så fall dom går att byta bara den om man vill.

du skrev att när du kör på fyrans växel ett tag kan den rycka till är det lika om du har overdriven i/ur eller någan annan växel?
Hej det är en B230F motor i bilen och den har suttit där sen fabriken alldrig varit bytt. pumpen under bilen surrar så den borde ju fungera. så 87 an har hallgivare i fördelaren? borde kanske kolla fördelare och kablar först innan jag kollar hallgivaren. Men om hallgivaren är paj så går väl inte bilen alls?

Och det med rycket den beter sig likadant på 4, an och overdriven men inte på nån annan växel.
Gör det känn på kablarna till hallgivaren och så de inte bara är nå smutts eller fukt i fördelaren kolla även spridar reläet (på höger hjulhus).
Är det någon skillnad om motorn är varm/kall?

Det drar sig mot sommaruppehållet för s[…]

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]