Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hampus40
Halloj,, jag är ny på detta forum och hoppas på lite hjälp av er kunniga.
Jag har nyss haft inne min bil på grund av ngt spjäll som gick på garantin fram till 18 000 mil. Min har gått 11 000.
Jag har en Volvo s80 2000 års modell.
Dem uppgradera även databoxen med nyare mjukvara sa dem på helmia.
4dgr senare så tändes plötsligt dessa symboler upp :ABS, (i),STC, Och en Motorlampa (motorlampan hittar jag inte ens i instruktionsboken). Alla lyser Orange.Fick 2 st meddelanden att bromssystemet bör kollas upp samt antisladd(eller om det är antispinn).
Stannade stängde av motorn och ABS samt stc varningen försvann samt meddelanden försvann.
Men har kvar en Orange Motorlampa men inget meddelande?????.

Ngn som vet vad detta kan vara??
Känns att efter jag lämnat in bilen på spjällrengörning samt data uppdatering att det hänt ngt!!.

Mkt tacksam för svar..

m.v.h En okunnig Volvo ägare.
Hampus
av Pelle
Gissar på taskigt batteri (Problem med en eller flera battericeller)... Har 3 bekanta med S80 och V70 som alla drabbats av samma öde. Årsmodeller -99 > -01)
De fick alla möjliga larm på ABS fel och motor larm. Fast i slutänden var det bara batteriet som givit upp och orsakade störningar i elsystemet som genererade dessa felaktiga larm.

Det kan även vara problem med glapp i ABS modulen (fast det kanske bara gällde -99:orna)
Men gör en belastningsmätning på batteriet och byt om det inte är i god kondition (Moderna batterier stoppar tydligen inte mer än ca 7 år).
av Hampus40
Pelle skrev:Gissar på taskigt batteri (Problem med en eller flera battericeller)... Har 3 bekanta med S80 och V70 som alla drabbats av samma öde. Årsmodeller -99 > -01)
De fick alla möjliga larm på ABS fel och motor larm. Fast i slutänden var det bara batteriet som givit upp och orsakade störningar i elsystemet som genererade dessa felaktiga larm.

Det kan även vara problem med glapp i ABS modulen (fast det kanske bara gällde -99:orna)
Men gör en belastningsmätning på batteriet och byt om det inte är i god kondition (Moderna batterier stoppar tydligen inte mer än ca 7 år).
Tackar för ditt svar Pelle. Men kan det inte vara ngt strul med spjället eller datauppdateringen eftersom jag nyligen hade in bilen och dessa fel uppstår??
De sa att om spjället skulle krångla igen skulle de byta ut till ett nytt på garanti.
Och Den orange Motor symbolen vad är det?? Den finns jhu inte ens med i Intstruktionsboken???

Hittade detta i forumet här att denna symbol är föra Canada Modeller???
Canadian models are equipped with this warning light: Kan ej få hit figuren.

m.v.h

m.v.h
Användarvisningsbild
av greeeken
Visst kan det vara spjället men att ABS o mera strular på en ggn låter itne troligt.
Mest troligt är som sagt att batteriet är kaputt.
du har en 00a . Batteriet kanske bytt 1 ggn å då är det verklgien dags att byta nu.

Det enklaste är att koppla loss batteriet låta det stå under natten o sen in med et tnytt batteri som du vet fungerar
Får du inga fel då så är det ju nästan klart.
av Hampus40
greeeken skrev:Visst kan det vara spjället men att ABS o mera strular på en ggn låter itne troligt.
Mest troligt är som sagt att batteriet är kaputt.
du har en 00a . Batteriet kanske bytt 1 ggn å då är det verklgien dags att byta nu.

Det enklaste är att koppla loss batteriet låta det stå under natten o sen in med et tnytt batteri som du vet fungerar
Får du inga fel då så är det ju nästan klart.

Hejsan greeeken,,, Jag var nu ut och innan jag startade bilen pumpade jag på bromsen tills den blev stum,,sedan startade jag bilen och bromsen gick in(alltså blev mjuk) Så slocknade den orange motarlampan,, åkte drygt 2 mil bromsar samt stä'nge rav stc ngra gånger och allt är som det ska vara!!
Behöver jag in med den för att de skall kolla efter felkoder??? Det står jhu faktiskt i boken att om ABS samt (i) Lampan efter man stängt av bilen slocknar behöver man inte bry sig bara oljenivån är mellan min o max.
Tackar alla ni som hjälper mig.

m.v.h Hampus
Användarvisningsbild
av greeeken
nja bara som en säkerhets åtgärd så kan du gå in o kolla
ÄVen om motorlampan slocknats samt abs lampan så finns u felkoderna kvar i minnet
Bara åka in o kolla om det finns felkoder.
av Hampus40
greeeken skrev:nja bara som en säkerhets åtgärd så kan du gå in o kolla
ÄVen om motorlampan slocknats samt abs lampan så finns u felkoderna kvar i minnet
Tack så mkt greeeken.
Åker och kollar felkoderna.

//Hampus
av Hampus40
greeeken skrev:nja bara som en säkerhets åtgärd så kan du gå in o kolla
Imorse dog bilen när jag körde i 90 km/h vid inbromsning,, mkt otrevligt.
Detta lutar jhu åt att rengörningen av mitt gasspjäll inte räckte till.
4d:e gången bilen dör vid körning,,, mkt otrevligt.

m.v.h hampus
av Thomas J
Hej! Den oranga motorlampan har med avgasreningen att göra typ lambdasonder osv. Det är nog bäst för dig att åka till nån som kan läsa ut felkoderna. Det är ju inte så trevligt att bilen bara dör när man kör. :shock:
Mvh Thomas
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]