Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Att salta en sträcka om 5-10 mil för att det är halt på en kortare sträcka har jag svårt att se som nödvändigt.
Eftersom metereologi inte är en exakt vetenskap så saltar man med vissa marginaler, och det slår givetvis inte alltid in till 100%. En halv grad temperaturomslag och några % avvikelse i luftfuktighet så är det snorhalt överallt. Då är det för sent...
Alltså saltar man med marginal, även om det för tillfället hunnit bli halt på ett par hundra meter.

/Thomas
av anp
Funk skrev:
Att salta en sträcka om 5-10 mil för att det är halt på en kortare sträcka har jag svårt att se som nödvändigt.
Eftersom metereologi inte är en exakt vetenskap så saltar man med vissa marginaler, och det slår givetvis inte alltid in till 100%. En halv grad temperaturomslag och några % avvikelse i luftfuktighet så är det snorhalt överallt. Då är det för sent...
Alltså saltar man med marginal, även om det för tillfället hunnit bli halt på ett par hundra meter.

/Thomas
Marginalen är oftast väldigt stor känns det som, och det kan inte vara rimligt att salta en hel vägsträckning bara för att en liten del av den är hal eller riskerar att bli hal.
Dagens teknik borde kunna erbjuda möjligheter till mer exakt spridning.
av anp
Infide skrev:Ett människoliv är värt något mer än 10 liter diesel och ett ton salt
Om vi skall spinna vidare på miljöbiten, i ett kortare, och egoistiskt perspektiv kanske.
Men det vi släpper ut idag, får våra barn ta konsekvenserna av.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nybbe_gefle skrev:*börjar sträcka mej efter nycklarna som passar i hänglåset*

Är väl lite väl mycket pajkastning i denna tråd nu....!!! Uppstramning eller så åker låset på!

//David
Lyssnar ni inte på en Moderator? Läge att börja följa rådet innan David sätter på låset.

Diskussionen kan i grund och botten vara intressant, men pajkastning behövs inte och att slänga samma argument 20ggr behövs inte heller. Läs tråden och se vad som skrivits redan, upprepa sen inte samma saker återigen utan att ha en ny infallsvinkel.

mvh
Anders
av Rådlös
Om vägsaltningsdebatten. Ur Tidningen Ny Teknik.
Publicerad 2008-01-21 10:48
Sockersaltad väg skonar bilen
Socker i vägsaltet är det nya receptet för att minska rostangreppen på bilarna. Utsläppen av tungmetaller från vägsaltet minskar också, visar tester som Vägverket har gjort.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... e61227.ece
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ett tecken på att Vägverket inte är passiva, i alla fall.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]