- lör 12 jan 2008, 14:46
Hej. Måste blanda mig i denna diskussionen känner jag.
Först och främst så är Biltemas Lambdasonder vanliga diagnossonder och inte titaniumsonder. På Volvon är den första sonden innan kat en titaniumsond och den andra efter kat en vanlig diagnossond. Jag bytte förövrigt sond på en Golf IV -01 i jul, detta var Biltemas och det fungerade utomordentligt så att hävda att det inte passar på nyare bilar är fel. Vad det sen beträffar att skarva dom så är det av yttersta vikt att det är samma längd på kablarna som på den som redan satt på plats, dessutom ska man INTE löda fast kablarna med varan utan dessa ska krimpas(eller som jag gjorde, krimpade signalkabeln och löddade resten). Förövrigt kan jag också avlöja att det "gamla" sonderna ersatts med en ny modell som ska enligt utsago ha annorlunda tolerans för att fungera på fler modeller.
Som en liten brasklapp jag jag säga att de problemen som kan ha funnits handlar om att volvos orginalsond inte har samma resistans som volvos. Med andra ord är det förvärmingen som kan tända motorlampan istället för själva syresensorn som oftast är av samma typ på alla modeller.
S40 2,0 T4 1998 (EPA-projektet)
XC70 2,4D 2009
S80 2.5 FT 2008
V70 2.4 170 hk Greyline -99
V70 2.0 T 163 hk -99
V40 2.0 140hk -97 FFV