Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stegus
Marbas skrev:På min V70 MY04 så fungerar helljusspaken så här:

Spaken har två lägen när man drar den mot ratten (känns som mindre "stopp").
Första läget:
- Fungerar som ljustuta. Om man har volvos orginal extraljuskabelsats och extraljusen är "på", så tänds helljuset i detta läget, dvs ingen ljustuta finns.

Andra läget (närmast ratten):
- Vid färd så tänds helljuset och förblir tänt, alternativt så släcker man ett redan påslaget helljus i detta läget.
- Stillastående (ingen nyckel i), då aktiveras / avaktiveras "follow me home" funktionen, dvs halvljus, dimljus och positionsljus bak tänds i 30 sek.

En liten "finess" är att om man tänder helljuset genom att dra spaken helt mot ratten, men släpper den bara ett snäpp (ljustuteläget), så kan man dra spaken mot ratten igen för att "släcka" helljuset (görs när spaken släpps helt). På detta sätt kan man sätta på / stänga av att helljuset ska vara tänt / släckt när spaken släpps helt, utan släppa tillbaka spaken helt. Krångligt? Ut och prova...

Frågan kvarstår dock, vad är ert tredje läge för något - en trasig spak?

Svar: Det finns inget 'tredje' läge. Utan jag har de två lägen som du beskriver, fast min funktion är då lite annorlunda. Se min beskrivning tidigare i denna tråden.

Kanske är min spak sliten på gågot vis.
Användarvisningsbild
av A80TD

Första läget:
- Fungerar som ljustuta. Om man har volvos orginal extraljuskabelsats och extraljusen är "på", så tänds helljuset i detta läget, dvs ingen ljustuta finns.
Jag ber om ursäkt ifall jag har missuppfattat saken, men jag förstår inte vitsen med att ett så viktigt reglage ska ändra beteende på det sättet.
av Marbas
A80TD skrev:

Första läget:
Jag ber om ursäkt ifall jag har missuppfattat saken, men jag förstår inte vitsen med att ett så viktigt reglage ska ändra beteende på det sättet.
Håller med - riktigt korkat faktiskt - och irriterande! Tycker mer det låter som en bugg än som en påtänkt funktion. Någon mer som har detta "problemet"?
av Infide
Jag får inte igång Follow me Home-funktionen om jag stänger av bilen och drar spaken helt mot mig, varken en snabbis eller håller några sekunder =(
av Marbas
Infide skrev:Jag får inte igång Follow me Home-funktionen om jag stänger av bilen och drar spaken helt mot mig, varken en snabbis eller håller några sekunder =(
"Follow Me Home" är kanske tillval och inte standard...
Användarvisningsbild
av A80TD
Marbas skrev:
Infide skrev:Jag får inte igång Follow me Home-funktionen om jag stänger av bilen och drar spaken helt mot mig, varken en snabbis eller håller några sekunder =(
Jag tror den är standard. Det var så länge sedan jag provade, men när man har gjort ovanstående så ska man avsluta med att låsa bilen, enligt handboken.
av Marbas
A80TD skrev:
Marbas skrev:
Jag tror den är standard. Det var så länge sedan jag provade, men när man har gjort ovanstående så ska man avsluta med att låsa bilen, enligt handboken.
Jag behöver varken stänga dörren eller låsa bilen - "Follow Me Home" aktiveras direkt när jag dragit i spaken (inga snuskiga tankar nu... :lol: ).
av exit
Jag har samma problem som ovanstående inlägg med min V70N -05!
Drar jag spaken till 1:a läget tänds helljuset och blir kvar där, kan alltså inte ljustuta utan att släppa tillbaka spaken och sedan dra den mot ratten till läge 1 igen, irriterande!!! Alltså jag använder endast läge 1 och drar aldrig spaken hela vägen till läge 2.(Nästan aldrig) Sedan har jag märkt en sak till!
Om jag har på helljuset och sätter på blinkersen för att svänga, får möte och måste slå av helljuset så måste jag dra hela vägen till läge 2 för att slå av helljuset!!!!!
Mycket irriterande!

Någon som har en lösning på detta?
av newbie
Hej! Jag hittade inget i denna tråd om mitt eget problem så här kommer en förhoppningsvis förståelig beskrivning :|
Jag kan ljustuta men när jag vill ha helljus på hela tiden så fungerar det inte. Det känns som att spaken inte fastnar i helljusläge. Jag tvingas hålla i spaken hela tiden medan jag kör o det kan vara lite jobbigt när man ska svänga o sånt... ?:-/
Kan det vara fel på själva spaken eller har jag glömt vad det är som är helljusläge för spaken? (Ni kan ju inte veta om jag glömt nåt, ... hmmm) Jag har testat många ggr men det funkar inte. Kan det vara en elektrisk grej, typ kopplingsfel? :shock:
Bilen ska snart in på service så där fixar man det säkert men jag vill vara lite förberedd på priset... :shock:
Tack på förhand.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]