- fre 11 jan 2008, 20:01
Svar: Det finns inget 'tredje' läge. Utan jag har de två lägen som du beskriver, fast min funktion är då lite annorlunda. Se min beskrivning tidigare i denna tråden.
Kanske är min spak sliten på gågot vis.
Marbas skrev:På min V70 MY04 så fungerar helljusspaken så här:
Spaken har två lägen när man drar den mot ratten (känns som mindre "stopp").
Första läget:
- Fungerar som ljustuta. Om man har volvos orginal extraljuskabelsats och extraljusen är "på", så tänds helljuset i detta läget, dvs ingen ljustuta finns.
Andra läget (närmast ratten):
- Vid färd så tänds helljuset och förblir tänt, alternativt så släcker man ett redan påslaget helljus i detta läget.
- Stillastående (ingen nyckel i), då aktiveras / avaktiveras "follow me home" funktionen, dvs halvljus, dimljus och positionsljus bak tänds i 30 sek.
En liten "finess" är att om man tänder helljuset genom att dra spaken helt mot ratten, men släpper den bara ett snäpp (ljustuteläget), så kan man dra spaken mot ratten igen för att "släcka" helljuset (görs när spaken släpps helt). På detta sätt kan man sätta på / stänga av att helljuset ska vara tänt / släckt när spaken släpps helt, utan släppa tillbaka spaken helt. Krångligt? Ut och prova...
Frågan kvarstår dock, vad är ert tredje läge för något - en trasig spak?
Svar: Det finns inget 'tredje' läge. Utan jag har de två lägen som du beskriver, fast min funktion är då lite annorlunda. Se min beskrivning tidigare i denna tråden.
Kanske är min spak sliten på gågot vis.
VOLVO V70 D5 Business Plus
Aut. Geartronic. 163 Hk.
-------------------------------
Volvo 850 -93 GLE
Aut. Geartronic. 163 Hk.
-------------------------------
Volvo 850 -93 GLE